Cotidianos reconfigurados: uma experiência expositiva e investigativa em pintura, no ensino superior
DOI:
https://doi.org/10.5965/24471267412018008Keywords:
cotidiano , reconfiguração, pintura, experiência, expositiva, ensino superiorAbstract
O projeto de pesquisa e extensão Cotidianos Reconfigurados, desenvolvido junto aos membros do GPICTO – Grupo de Pesquisa Processos Pictóricos (CNPQ/UFSM), objetivou a realização da primeira exposição do grupo, na Sala Cláudio Carriconde – CAL/UFSM, de 17 a 26 de abril de 2017. A proposta foi retratar, de maneira sensível, elementos do cotidiano, tentando ressignificar sua aparente monotonia. Para isso, cada integrante explorou técnicas e materiais pictóricos diversos, com orientação individualizada, dando forma a uma cena diária reconfigurada em pintura. Como resultado, destacam-se 15 produções pictóricas com soluções compositivas, técnicas, formais e cromáticas particulares e variadas. A exposição foi uma oportunidade de mostrar à comunidade santa-mariense um pouco do que o grupo está produzindo na Universidade, ocorrendo uma troca de olhares e um diálogo vivo entre artistas em formação e público, que poderá ser intensificado com ações futuras, em espaços externos aos muros da UFSM.
Downloads
References
FERRANDO, Bartolomé. Arte y cotidianeidad hacia la transformación de la vida en arte. Madrid: Árdora Ediciones, 2012.
LANCRI, Jean. Colóquio sobre a metodologia da pesquisa em artes plásticas na universidade. In: BRITES, Blanca; TESSLER, Elida (org.). O meio como ponto zero: metodologia da pesquisa em artes plásticas. Porto Alegre: UFRGS, 2002. p. 15-33.
REY, Sandra. Por uma abordagem metodológica da pesquisa em artes visuais. In: BRITES, Blanca; TESSLER, Elida (org.). O meio como ponto zero: metodologia da pesquisa em artes plásticas. Porto Alegre: UFRGS, 2002. p. 123-140.
ROUILLÉ, André. A fotografia: entre documento e arte contemporânea. São Paulo: Martins Fontes, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 REVISTA APOTHEKE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright and Licensing Policy
Authors of works submitted to Revista APOTHEKE authorize their publication in both print and digital formats exclusively for academic purposes. Reproduction is permitted, provided that the source is properly cited. Authors confirm the originality, authorship, and unpublished status of their manuscripts.
Articles published by the journal are freely available and intended for academic and non-commercial use only. All copyrights are transferred to the journal. The content of signed articles reflects the views of their respective authors and not the official position of Revista Apotheke. The author(s) agree to always cite the following reference when republishing or referring to the content originally published in Revista Apotheke:
“This article was originally published by Revista Apotheke in volume (insert volume), number (insert number), year (insert year), and is available at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/APOTHEKE/index”
It is the sole responsibility of the authors to obtain written permission for the use of any material protected by copyright law included in their articles. Revista Apotheke is not responsible for copyright infringements committed by contributors.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial License (CC BY-NC):
-
Attribution (BY): Licensees are allowed to copy, distribute, display, perform, and create derivative works, provided that proper credit is given to the author or licensor, in the manner specified.
-
NonCommercial (NC): Licensees may use the material only for non-commercial purposes.
After publication, authors retain the rights to their work and may republish the text.