Modos de ser professor-artista

Authors

  • Marcelo Forte UC

DOI:

https://doi.org/10.5965/2447267222016103

Keywords:

teaching-artistic, deterritorialization, multiterritorially

Abstract

This article aims to point the positions about teaching-artistic from the concept of deterritorialization, considering some experiences in the field of visual art teaching, in academic activities and the research as contributions to discuss about this theme. There are researcher reports from the author degree in Visual Arts, passing through the teaching experiences to arrive at the current moment that He develops on his Ph.D., with the focus on this topic discussed. In this text one can see that teaching and art as territorialities in a process of openness to deterritorialization and reterritorialization together in a new space. This new space is taken as a multiterritoriality, as well as encompasses teaching and art, it is open to other contaminations, to let it be affected by other territorialities that are interconnected.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcelo Forte, UC

Doutorando em Estudos Contemporâneos pelo Centro de Estudos Interdisciplinares do Século XX da Universidade de Coimbra. Mestre em Arte e Cultura Visual pelo Programa de Pós-graduação em Arte e Cultura Visual da Universidade Federal de Goiás. Possui licenciatura plena no curso de Artes Visuais - Desenho e Plástica pela Universidade Federal de Santa Maria.

References

CORAZZA, Sandra M. Contribuições de Deleuze e Guattari para as pesquisas em educação. In: Revista Digital do LAV. Nº 8,2012.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol. 3. Rio de Janeiro: Ed. 34. 1996.

HAESBAERT, Rogério. Desterritorialização, multiterritorialidade e regionalização. In: Anais da Oficina sobre a Política Nacional de Ordenamento Territorial. Brasília, Ed. MI, 2005.

IRWIN, Rita L. (2004). A/r/tography: A Metonymic métissage. In: IRWIN, R.L.; DE COSSON, A. (Orgs.). A/r/thography: rendering self through arts- based living inquiry. Vancouver, BC. Ed. Pacific Educationa Press, 2004. p. 27-38.

NUNES, Aline. Apontamentos sobre deslocamentos territoriais e suas ressonâncias na formação de professores. In: Anais do 23º encontro da ANPAP

– “Ecossistemas artísticos”. 2014. Disponível em: http://www.anpap.org.br/anais/2014/ANAIS/Comit%C3%AAs/2%20EAV/Aline%20Nunes

%20da%20Rosa.pdf Acessado em: 13/01/2015

OLIVEIRA, Thiago. Artistagens, escrileitura e pós-currículo: bate-papo com Sandra Corazza. In: Artifícios. V. 3, n.5. 2013. Disponível em http://www.artificios.ufpa.br/Artigos/Entrevista%20Corazza.pdf Acessado em: 10/02/2015

Published

2022-04-20

How to Cite

FORTE, Marcelo. Modos de ser professor-artista. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 2, n. 2, 2022. DOI: 10.5965/2447267222016103. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/8500. Acesso em: 22 nov. 2024.