John Dewey’s perspective on experience, technology and learning: a contemporary study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/244712671112025052

Keywords:

John Dewey, Education, Technology, Learning

Abstract

This article analyzes the thinking of the American philosopher John Dewey and how his ideas can still influence contemporary education, which is largely permeated by technological artifacts. We suggest interpreting Dewey’s theory of inquiry from a technological perspective. To this end, we adopt a broader view of technology, seen not only as a set of devices, but as any tool, physical or theoretical, built to solve problems. In this sense, we emphasize that meaningful learning will only occur when inserted in contexts of construction and use of these technological artifacts, both physical and theoretical. This is what we call the “technological cycle of learning”. We also argue that this process necessarily involves the search for problem-solving in a context of problematization, investigation and collaboration.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernando Mariano Placides, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Possui graduação em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (1996) e mestrado em Filosofia pela Universidade Federal de Minas Gerais (2003). É doutor em educação pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (2019). Atualmente é professor da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Tem experiência na área de Filosofia, atuando principalmente nos seguintes temas: filosofia americana, pragmatismo, epistemologia, filosofia da ciência, bioética, ceticismo, ensino híbrido e educação.

José Wilson da Costa, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Possui graduação em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal de Minas Gerais (1988), mestrado em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal de Minas Gerais (1993) e doutorado em Ciências da Informação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2002). Atualmente é professor do Departamento de Ciência da Computação atuando no curso de Sistema de Informação e do Programa de Pós-graduação em Educação e professor Adjunto III da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Professor Aposentado de Ensino Técnico e Profissional do CEFETMG.Tem experiência na área de Ciência da Computação, Sistemas de Informação e Informática na Educação, Educação a Distância e Ambientes Virtuais de Ensino e Aprendizagem. Atua principalmente nos seguintes temas: programação de computadores, arquitetura de computadores, ambientes de aprendizagem, software educativo, ensino/aprendizagem, educação e ambientes virtuais, educação a distância.

References

ARGOLO, Eráclito de Souza. Trajetórias conceituais intencionais de ensino e aprendizagem: investigação em fluxo temporal em espaços e contextos nos processos educacionais em EaD. 2016. Tese. Doutorado em Informática na Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS. DINTER. 2016.

BANNEN, Mike. Just a Tool? John Dewey’s Pragmatic Instrumentalism and Educational Technology. 2018 (Submitted to the graduate degree program in Social & Cultural Studies in Education and the Graduate Faculty of the University of Kansas in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy). 2018

COPE, B.; KALANTZIS, M. Ubiquitous-learning. An agenda for educational transformation. In: KIDD, T.; CHEN, I. (Ed.). Ubiquitous Learning: strategies for Pedagogy, course design and technology. USA: Information Age Publishing Inc, 2011.

COPE, Bill; KALANTZIS, Mary. The Things you do to know: an introduction to the pedagogy of multiliteracies. In: Cope, Bill; Kalantzis, Mary (Orgs.). A pedagogy of multiliteracies: Learning by design. Springer, 2015.

CUBAN, L. Oversold and Underused: Computers in the Classroom. Cambridge, MA: Harvard University Press. 2001.

DEWEY, John. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

DEWEY, John. Interest and Effort in Education. Cambridge - Massachusetts: The Riverside Press Cambridge, 1913.

DEWEY, John. Essays In Experimental Logic. The University Of Chicago, Illinois. The University Of Chicago Press, 1916

DEWEY, John. Problems of men. New York : Philosophical Library, 1946

DEWEY, John. Experiência e educação. 2.ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1976.

DEWEY, John. Democracia e Educação. Trad. G. Rangel e A. Teixeira. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1979.

HICKMAN, Larry (1991): John Dewey’s Pragmatic Technology. Indiana, USA: Indiana University Press, 1990.

MORAN, José Manuel. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. Campinas: Papirus, 2007.

Published

2025-06-04

How to Cite

PLACIDES, Fernando Mariano; COSTA, José Wilson da. John Dewey’s perspective on experience, technology and learning: a contemporary study. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 11, n. 1, p. 052–064, 2025. DOI: 10.5965/244712671112025052. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/27041. Acesso em: 11 sep. 2025.

Most read articles by the same author(s)