Cinema and Special Education: Debates on gender and inclusion through the Percy Jackson series
DOI:
https://doi.org/10.5965/244712671122025051Keywords:
Visual Culture, Cinema, Special Education, ArtsAbstract
The present text corresponds to the experiences carried out with students from the Special Education program through a Visual Arts course. The discussion is based on the Educational Perspective of Visual Culture (Hernández, 2000), with the aim of fostering discussions through artistic proposals triggered by images from cinema. Through this approach, dialogues were initiated around gender and inclusion issues (Louro, 2013) among pre-service teachers in the Special Education program. The results highlight the importance of bringing works like Percy Jackson into the classroom, especially in the context of inclusive education, as educators can thus stimulate discussions about diversity, showing that individual differences can, in fact, be one’s greatest strengths. In this way, cinema becomes a bridge between fiction and reality, promoting reflection, belonging, and inclusion in the training of education professionals.
Downloads
References
ALMEIDA, F. A. (2021). A importância da compreensão do mito grego para a filosofia. In F. A. Almeida (Org.), Filosofia: os desafios do pensar (p. 100-109). São Paulo, SP: Científica Digital.
BRAIDOTTI, Rosi. “Diferença, diversidade e subjetividade nômade”. Labrys, estudos feministas, n. 1-2, p. 1-16, jul./dez. 2002.
BRANCHER, Vantoir Roberto; OLIVEIRA, Valeska Fortes de. (RE)Simbolização da Docência: entre imaginário e saberes na defesa do protagonismo dos Professores. In: BRANCHER, Vantoir Roberto; OLIVEIRA, Valeska Fortes de (orgs.) Formação deProfessores em tempos de incerteza: imaginários, narrativas e processos autoformadores. Jundiaí: Paco Editorial, 2017.
BUTLER, Judith. “Corpos que pesam: sobre os limites discursivos do ‘sexo’”. In: LOURO, Guacira L. (Org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade Trad. de Tomaz Tadeu da Silva. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2000, p. 151-172.
BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade Trad. de Renato Aguiar. 9. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2015.
HERNÁNDEZ, Fernando. Cultura Visual, mudança educativa e projeto de trabalho. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.
HERNÁNDEZ, Fernando. Catadores da cultura visual. Porto Alegre: Mediação, 2007.
HERNÁNDEZ, Fernando Hernández. Encuentros que afectan y generan saber pedagógico entre docentes a través de cartografías visuales. Revista Digital do LAV, Santa Maria: UFSM, v. 11, n. 2, p. 103-120, mai./ago. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/33898. Acesso em 15/02/2022.
LOURO, Guacira Lopes. Um corpo estranho: Ensaios sobre sexualidade e teoria queer. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.
MARTINS, Raimundo. Visualidade e educação. Goiânia: FUNAPE, 2008.
OLIVEIRA, Valeska Fortes de. Aprendizagens e Desaprendizagens na Docência pela experiência estética: outros movimentos e tensões no cotidiano educacional. In: SILVA, Marco; NASCIMENTO, Cláudio Orlando Costa do; ZEN, Giovana Cristina (orgs.) Didática: abordagens teóricas contemporâneas. SalvadoR: EDUFBA, 2019.
PRINS, Baukje; MEIJER, Irene C. “Como os corpos se tornam matéria: entrevista com Judith Butler”. Revista Estudos Feministas, v. 10, n. 1, p. 155-167, jan. 2002. Disponível em: Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2002000100009&lng=en&nrm=iso Acesso em 08 de out. de 2024.
RIORDAN, Rick. (2014). Introdução. In L. Wilson (Org.), Semideuses e monstros (p. 9). Rio de Janeiro, RJ: Intrínseca
TEIXEIRA, Inês Assunção de Castro e LOPES, José de Souza Miguel. Preâmbulo. In: DINIZ, Margareth et. al. (orgs.) Pessoas com Necessidades Especiais no Cinema. Belo Horizonte: Fino Traço, 2028.
VALLE, Lutiere Dalla. A potência edu(vo)cativa da arte contemporânea: desafios e possibilidades. Revista Digital do LAV, Santa Maria: UFSM, v. 12, n. 1, p. 82-95, jan./abr. 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/37258. Acesso em: 13/08/22.
VALLE, Lutiere Dalla. Cultura visual e educação: cartografias afetivas e compreensão crítica das imagens. Rev. Cad. Comun., Santa Maria, v.24, n.1, art 11, p.7 de 20, Jan/Abr.2020. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/347530180_Cultura_visual_e_educacao_cartografias_afetivas_e_compreensao_critica_das_imagens/fulltext/5feb0651299bf1408856b7fa/Cultura-visual-e-educacao-cartografias-afetivas-e-compreensao-critica-das-imagens.pdf. Acesso em 05/09/2022.
WENDT, Lucas de Bárbara; VALLE, Lutiere Dalla. Enredando gênero na educação infantil: cultura visual, imagens disruptivas e prática pedagógica. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 9, n. 2, p. 064–083, 2023. DOI: 10.5965/24471267922023064. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/24047. Acesso em: 8 out. 2024
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lucas de Bárbara Wendt, Adineia Araujo da Silva, Valeska Fortes de Oliveira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright and Licensing Policy
Authors of works submitted to Revista APOTHEKE authorize their publication in both print and digital formats exclusively for academic purposes. Reproduction is permitted, provided that the source is properly cited. Authors confirm the originality, authorship, and unpublished status of their manuscripts.
Articles published by the journal are freely available and intended for academic and non-commercial use only. All copyrights are transferred to the journal. The content of signed articles reflects the views of their respective authors and not the official position of Revista Apotheke. The author(s) agree to always cite the following reference when republishing or referring to the content originally published in Revista Apotheke:
“This article was originally published by Revista Apotheke in volume (insert volume), number (insert number), year (insert year), and is available at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/APOTHEKE/index”
It is the sole responsibility of the authors to obtain written permission for the use of any material protected by copyright law included in their articles. Revista Apotheke is not responsible for copyright infringements committed by contributors.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial License (CC BY-NC):
-
Attribution (BY): Licensees are allowed to copy, distribute, display, perform, and create derivative works, provided that proper credit is given to the author or licensor, in the manner specified.
-
NonCommercial (NC): Licensees may use the material only for non-commercial purposes.
After publication, authors retain the rights to their work and may republish the text.