Cinema and Special Education: Debates on gender and inclusion through the Percy Jackson series

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/244712671122025051

Keywords:

Visual Culture, Cinema, Special Education, Arts

Abstract

The present text corresponds to the experiences carried out with students from the Special Education program through a Visual Arts course. The discussion is based on the Educational Perspective of Visual Culture (Hernández, 2000), with the aim of fostering discussions through artistic proposals triggered by images from cinema. Through this approach, dialogues were initiated around gender and inclusion issues (Louro, 2013) among pre-service teachers in the Special Education program. The results highlight the importance of bringing works like Percy Jackson into the classroom, especially in the context of inclusive education, as educators can thus stimulate discussions about diversity, showing that individual differences can, in fact, be one’s greatest strengths. In this way, cinema becomes a bridge between fiction and reality, promoting reflection, belonging, and inclusion in the training of education professionals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucas de Bárbara Wendt, Universidade Federal de Santa Maria

Graduado em Pedagogia (UFSM/RS). Mestrando em Educação no Programa de Pós-graduação em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria.

Adineia Araujo da Silva, Universidade Federal de Santa Maria

Mestra e Doutoranda em Educação (UFSM/RS). Bacharel e Licenciada em Desenho e Plástica (UFSM/RS). 

Valeska Fortes de Oliveira, Universidade Federal de Santa Maria

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professora Titular do Departamento de Fundamentos da Educação. 

References

ALMEIDA, F. A. (2021). A importância da compreensão do mito grego para a filosofia. In F. A. Almeida (Org.), Filosofia: os desafios do pensar (p. 100-109). São Paulo, SP: Científica Digital.

BRAIDOTTI, Rosi. “Diferença, diversidade e subjetividade nômade”. Labrys, estudos feministas, n. 1-2, p. 1-16, jul./dez. 2002.

BRANCHER, Vantoir Roberto; OLIVEIRA, Valeska Fortes de. (RE)Simbolização da Docência: entre imaginário e saberes na defesa do protagonismo dos Professores. In: BRANCHER, Vantoir Roberto; OLIVEIRA, Valeska Fortes de (orgs.) Formação deProfessores em tempos de incerteza: imaginários, narrativas e processos autoformadores. Jundiaí: Paco Editorial, 2017.

BUTLER, Judith. “Corpos que pesam: sobre os limites discursivos do ‘sexo’”. In: LOURO, Guacira L. (Org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade Trad. de Tomaz Tadeu da Silva. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2000, p. 151-172.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade Trad. de Renato Aguiar. 9. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2015.

HERNÁNDEZ, Fernando. Cultura Visual, mudança educativa e projeto de trabalho. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

HERNÁNDEZ, Fernando. Catadores da cultura visual. Porto Alegre: Mediação, 2007.

HERNÁNDEZ, Fernando Hernández. Encuentros que afectan y generan saber pedagógico entre docentes a través de cartografías visuales. Revista Digital do LAV, Santa Maria: UFSM, v. 11, n. 2, p. 103-120, mai./ago. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/33898. Acesso em 15/02/2022.

LOURO, Guacira Lopes. Um corpo estranho: Ensaios sobre sexualidade e teoria queer. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.

MARTINS, Raimundo. Visualidade e educação. Goiânia: FUNAPE, 2008.

OLIVEIRA, Valeska Fortes de. Aprendizagens e Desaprendizagens na Docência pela experiência estética: outros movimentos e tensões no cotidiano educacional. In: SILVA, Marco; NASCIMENTO, Cláudio Orlando Costa do; ZEN, Giovana Cristina (orgs.) Didática: abordagens teóricas contemporâneas. SalvadoR: EDUFBA, 2019.

PRINS, Baukje; MEIJER, Irene C. “Como os corpos se tornam matéria: entrevista com Judith Butler”. Revista Estudos Feministas, v. 10, n. 1, p. 155-167, jan. 2002. Disponível em: Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2002000100009&lng=en&nrm=iso Acesso em 08 de out. de 2024.

RIORDAN, Rick. (2014). Introdução. In L. Wilson (Org.), Semideuses e monstros (p. 9). Rio de Janeiro, RJ: Intrínseca

TEIXEIRA, Inês Assunção de Castro e LOPES, José de Souza Miguel. Preâmbulo. In: DINIZ, Margareth et. al. (orgs.) Pessoas com Necessidades Especiais no Cinema. Belo Horizonte: Fino Traço, 2028.

VALLE, Lutiere Dalla. A potência edu(vo)cativa da arte contemporânea: desafios e possibilidades. Revista Digital do LAV, Santa Maria: UFSM, v. 12, n. 1, p. 82-95, jan./abr. 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/37258. Acesso em: 13/08/22.

VALLE, Lutiere Dalla. Cultura visual e educação: cartografias afetivas e compreensão crítica das imagens. Rev. Cad. Comun., Santa Maria, v.24, n.1, art 11, p.7 de 20, Jan/Abr.2020. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/347530180_Cultura_visual_e_educacao_cartografias_afetivas_e_compreensao_critica_das_imagens/fulltext/5feb0651299bf1408856b7fa/Cultura-visual-e-educacao-cartografias-afetivas-e-compreensao-critica-das-imagens.pdf. Acesso em 05/09/2022.

WENDT, Lucas de Bárbara; VALLE, Lutiere Dalla. Enredando gênero na educação infantil: cultura visual, imagens disruptivas e prática pedagógica. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 9, n. 2, p. 064–083, 2023. DOI: 10.5965/24471267922023064. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/24047. Acesso em: 8 out. 2024

Published

2025-09-26

How to Cite

WENDT, Lucas de Bárbara; SILVA, Adineia Araujo da; OLIVEIRA, Valeska Fortes de. Cinema and Special Education: Debates on gender and inclusion through the Percy Jackson series. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 11, n. 2, p. 051–066, 2025. DOI: 10.5965/244712671122025051. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/26401. Acesso em: 28 sep. 2025.