Poetic cartographies: about routes, detours e existencial territories

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/244712671012024186

Keywords:

cartography, arts-based educational research, living inquiry, space, place

Abstract

Cartography has guided us in the production of this text, which aims to contribute to the debate concerning the approaches, methods and methodologies in the research and teaching of Visual Arts. In order to do it we present some excerpts from a project carried out in partnership with a public school located in the outskirts of the city. The goals were to offer opportunities school students to look into oneself and to one’s living spaces; look at everyday scenes and reflect on the possibilities of experience, on being-in-the-world, through Art. As we act on the borders between Art, Geography and Education, managing a number of actors - each one with their own research, teaching or extension aims – we worked to associate several sensitive and inventive methodological strategies, borrowed from or inspired by art itself. Our analysis are based on the studies related to space and place (Tuan, 2013; Bachelard, 1993); and concerning the methodological approaches of teaching and research grouped under the name of Art-Based Educational Research (Hernández, 2013; Charréu, 2019; Dias, 2013). The analysis of some of the cartographies together with their respective accounts highlights the potentialities of Art in these contexts of live research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carla Juliana Galvão Alves, Londrina State University

Possui Licenciatura em Educação Artística pela Universidade Estadual de Londrina (1989), especialização em Cultura e Arte Barroca pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), Mestrado e Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Atualmente é Professora Adjunta da Universidade Estadual de Londrina/ Departamento de Arte Visual, atuando principalmente nas disciplinas de História da Arte e Ensino de Arte, e na pesquisa e formação continuada de professores.

Larissa Caroline de Pontes, Londrina State University

Undergraduate student on the Degree in Visual Arts at the State University of Londrina. He is part of the team of the Integrated Research, Teaching and Extension Project "Mapping the in-between places of art, research and teaching", with the Scientific Initiation project entitled "Poetic Powers of Geographic Space.

References

BACHELARD, G. A poética do espaço. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

BARROS, L.P DE; KASTRUP. V. Cartografar é acompanhar processos. In: PASSOS; KASTRUP; ESCÓCIA. Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2015.

CHARRÉU, L. A cartografia e a artografia como métodos vivos de investigação em arte e em educação artística. Diacrítica, Braga, vol. 33, n. 1, p. 87-103, 2019.

DIAS, Aline. Desenho e cartografias cotidianas. In: COELHO, Elke; VILLA, Danillo (Orgs.). Cartografias cotidianas. Londrina, 2011, p. 22-35.

DIAS, Belidson. Preliminares: A/r/tografia como Metodologia e Pedagogia em Artes. In: DIAS, Belidson e IRWIN, Rita. Pesquisa educacional Baseada em Arte: A/r/tografia. Santa Maria: UFSM, 2013.

HERNÁNDEZ, Fernando. A pesquisa baseada nas artes: propostas para repensar a pesquisa educativa. In: DIAS, Belidson; IRWIN, Rita (org.). Pesquisa educacional baseada em arte: a/r/tografia. Santa Maria: UFSM, 2013. p. 39-62.

MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene, SOUZA, Eliseu Clementino de (orgs.). Entrelaçamentos entre histórias de vida, arte e educação. In: Pesquisa narrativa: interfaces entre histórias de vida, arte e educação. Santa Maria: ED. da UFSM, 2017.

MARTINS, M. C. F. D.; Rita Irwin: A a/r/tografia e a potência de encontros educativos como práticas artísticas. Revista Trama Interdisciplinar, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 17 – 28, 2022. Disponível em: https://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tint/article/view/15338. Acesso em: 19 abr. 2024.

PASSOS, E.; BARROS, R.B. de. A cartografia como método de pesquisa-intervenção. In: PASSOS; KASTRUP; ESCÓCIA. Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2015.

PROJETO POLÍTICO PEDAGÓGICO. Colégio Estadual Prof.ª Roseli Piotto Roehrig, Londrina, Paraná, 2022.

TUAN, Yi-Fu. Topofilia: um estudo da percepção, atitudes e valores do meio ambiente. Londrina: Eduel, 2012.

TUAN, Yi-Fu. Espaço e lugar: a perspectiva da experiência. Londrina: Eduel, 2013.

WHITE, Kenneth. Le grand rivage. Paris: Le Nouveau Commerce, 1980.

Published

2024-06-01

How to Cite

ALVES, Carla Juliana Galvão; DE PONTES, Larissa Caroline. Poetic cartographies: about routes, detours e existencial territories. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 10, n. 1, p. 186–199, 2024. DOI: 10.5965/244712671012024186. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/25280. Acesso em: 21 nov. 2024.