Pedagogical processes in training in Visual Arts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267932023138

Keywords:

teaching methodologies, artistic productions, graduation, visual arts

Abstract

The investigative process aimed to penetrate the before, during and after the teaching actions aimed at studying Visual Arts teaching methodologies, in the Degree in a public Higher education institution, within the Brazilian federal education network. The research took place in the first half of 2023. Used the cartographic method of investigation and documents such as lesson plans, on-site observations, records of artistic practices, student narratives, photographs of experiences troughout the period. The body, senses, emotions, affections, self-narratives, experience, inclusion and bullying were themes studied alongside experiences materialized in artistic productions. Reflecting on teaching strategies, developing dialogue and listening, extratcting the most from experiences without losing authenticity and creativity were some of the elements highlighted by students in the processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Betânia e Silva, Universidade Federal de Pernambuco

Doutora em Educação pela UFMG. Mestre em Educação pela UFPE. Graduada em Artes Plásticas pela UFPE. Graduanda em Filosofia pela UFPE. Professora da Graduação e do Programa Associado de Pós-Graduação em Artes Visuais UFPE/UFPB. LATTES: http://lattes.cnpq.br/0531466233320912, E-mail: mbsppgav@gmail.com

References

ACASO, María. Pedagogías invisibles: el espacio del aula como discurso. Madrid: Catarata, 2012.

BEMVENUTO, Virna da Silva; OLIVEIRA, Letícia C. da S. (Per)formações de um desenho incorporado. Revista Artes de Educar. Rio de janeiro, v.5, n.3, p.726-735, set-dez, 2019.

BERGER, Bruna. Tracejando esboços e palavras na pesquisa poética. DAPesquisa, v.9, n.12, p.1-13, dez, 2014.

COSTA, Robson Xavier da; ARAÚJO JÚNIOR, Aarão Pereira de. Artes Visuais & Inclusão: maquetes táteis de obras de arte a baixo custo. Revista Gearte. Porto Alegre, v.5, n.1, p.145-157, jan-abr, 2018.

CYKMAN, Noa. Educação com sentido: reflexões sobre o afeto em sala de aula. Revista Artes de Educar. Rio de Janeiro, v.7, n.2, p.1079-1096, mai-ago, 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996. 31ªedição.

GABRIEL, Gilcimara Juliana; MARTINS, Raul Aragão. Contribuições do ensino de arte para a prevenção da violência bullying. Colloquium Humanarum. Presidente Prudente, v.17, p.1-12, jan-dez, 2020.

GROSS, Leila; NOGUEIRA, Monique Andries. Ensino da Arte e Inclusão: relatos de alunos com deficiência visual em aulas de Artes Visuais no Colégio Pedro II. Educação, Artes e Inclusão, v.12, n.3, p.33-59, 2016.

OLIVEIRA JÚNIOR, Wenceslao. Fotografias e conhecimentos do lugar onde se vive: linguagem fotográfica e atlas municipais escolares. In: ALMEIDA, Rosângela Doin de (Org.). Novos rumos da cartografia escolar: currículo linguagem e tecnologia. São Paulo: Contexto, 2011, p.13-36.

PASSOS, Eduardo; BARROS, Regina Benevides de. A cartografia como método de pesquisa-intervenção. In: PASSOS, Eduardo: KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana da (Orgs.). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2012, p.17-31.

PIMENTEL, Lúcia Gouvêa. Abordagem triangular e as narrativas de si: autobiografia e aprendizagem em arte. Revista Gearte. Porto Alegre, v.4, n.2, p.307-316, mai-ago, 2017.

SCHMIDLIN, Elaine; MENEZES, Rafael Nunes; RIBEIRO, Cibele da Silva. Paisagens pedagógicas: uma pesquisa com professores de Artes Visuais. Revista Digital do LAV. Santa Maria, v.14, n.1, p.121-137, jan-abr, 2021.

TOURINHO, Irene. Emoções e sentimentos: polêmicas sobre o ensino de arte. Comunicação & Educação. São Paulo, n.25, p.36-44, set-dez, 2002.

WOSNIAK, Fábio; LAMPERT, Jociele. Arte como experiência: ensino/aprendizagem em Artes Visuais. Revista Gearte. Porto Alegre, v.3, n.2, p.258-273, mai-ago, 2016.

Published

2024-01-04

How to Cite

SILVA, Maria Betânia e. Pedagogical processes in training in Visual Arts . Revista Apotheke, Florianópolis, v. 9, n. 3, p. 138–154, 2024. DOI: 10.5965/24471267932023138. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/24522. Acesso em: 12 may. 2024.

Most read articles by the same author(s)