Who’s Present? Performative Pedagogy and Experimental Arts Research in Elementary School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/244712671022024094

Keywords:

performative pedagogy, experimental research, performance, teaching

Abstract

This article presents an experience report based on performative pedagogy (Garoian, 1999) entitled: The teacher is present, with the aim of proposing a reperformance (Fornaciari, 2010) based on Marina Abramovic’s work entitled: The artist is present. The proposal is part of the attempts to develop a pedagogical plan that distances itself from the practices of docilization of bodies in the school environment, and is part of the trajectory of research into other ways of experiencing the body and the classroom as a place of creation. This section provides an overview of performative pedagogy and the studies of educator Rachel (2014) in the schools where she works in São Paulo. This is followed by an analysis of the experience, together with the students’ reports and the experience itself, dealing with performance theory as a place between art and school, student and teacher. Also, with the expectation of bringing these statutes and performance closer together, we opted for the concept of the threshold (Garoian, 1999), performance issues according to Schechner (2011) and aspects considered in the disturbational art approach (Danto, 2014). This report aims to problematize the school as a disciplinary place (Foucault, 1987) to contribute to a debate on arts teaching practices with a view to performative pedagogy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Virgínia Gapski Giordani, Federal University of Technology of Paraná

Formada em Licenciatura em Artes da Universidade Federal do Paraná, integrante por dois anos do projeto de extensão Lab.Artes e Musicalização Infantil, participou também PID(monitoria) e PIBID. Estagiou com faixas etárias variadas nas quatro linguagens das artes. Aprofundou seus estudos em Artes Visuais em um semestre na Universidad de Playa Ancha (Chile). Atualmente cursa Bacharel em Escultura - Universidade Estadual do Paraná e Especialição em Narrativas Visuais - Universidade Tecnológica Federal do Paraná.

Denise Adriana Bandeira, Universidade Estadual do Paraná

Doutora em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2012), mestre em Educação pela Universidade Federal do Paraná (2001) e bacharel em Engenharia Civil pela Universidade Federal do Paraná (1982). Professora associada do programa de Pós-graduação em Artes e do Colegiado do Curso de Licenciatura em Artes Visuais da Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR, Coordenou Projetos de Pesquisa apoiados pelo CNPQ e Finep na área de Inovação Tecnológica (2003 - 2006). Professora adjunta pela UNESPAR.  

References

ABRAMOVIC, M. O Poder Da Intuição. Direção: Hrund Gunnsteinsdottir, Kristín Ólafsdóttir. Produção: Klikk. Islândia. 2016. Disponível em: Amazon prime video. Acesso: 24/07/2023.

AGAMBEM, G. A arqueologia da obra de arte. Princípios: revista de filosofia. Natal (RN), v. 20, n. 34 Julho/Dezembro de 2013, p. 349-361.

DANTO, A. Arte e disturbação. [1985]. In: O descredenciamento filosófico da arte. Belo Horizonte: Autêntica, 2014, pp. 155-170.

GOLDBERG, RoseLee. A Arte da Performance. Do Futurismo ao Presente. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

ICLE, G: BONATTO, M, T. Por Uma Pedagogia Performativa: A Escola Como Entrelugar Para Professores‑performers E Estudantes‑performers. Cadernos Cedes, Campinas, v. 37, n. 101, p. 7-28, jan.-abr., 2017. Disponível em:https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/170562. Acesso em: 18/07/2023.

FORNACIARI, C. G. Fazer o novo fazer de novo? Marina Abramovic e a performance para além do documento. In: Anais do VI Congresso de pesquisa e pós graduação em artes cênicas (Abrace), 2010, São Paulo. Disponível em: <http://portalabrace.org/portal/encontros/vi-con- gresso-sp-2010/anais-do-vi-congresso-da-abrace.html>. Acesso em: 05 dez. 2012.

FOUCAULT, M. Vigiar e punir: nascimento da prisão; tradução de Raquel Ramalhete. Petrópolis, Vozes, 1987.

GAROIAN, C. Performing Pedagogy: toward an Art of Politcs. New York: State University of New York Press, 1999.

PHELAN, P. Unmarked: the politics of performance. New York: Rou- tledge, 1996.

RACHEL, Denise Pereira. Adote o artista, não deixe ele virar professor. Reflexões em torno do híbrido professor-performer. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2014.

SCHECHNER, Richard. O que é performance? Tradução de R.L. Almeida, publicado sob licença creativa commons, classe3. Abril de 2011. Do original em inglês.

SCHECHNER, Richard. Performance studies: an introduccion, second edition. New York & London: Routledge, 2002. p. 28-51. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/378/o/O_QUE_EH_PERF_SCHECHNER.pdf Acesso em 15/11/2021.

SCHECHNER, Richard. Performance e Antropologia de Richard Schechner/ Seleção de ensaios organizada por Zeca Ligério. Rio de Janeiro: Mauad, 2012.

TAYLOR, D. Introducción – performance, teoria y prática. In: TAYLOR, D.; FUENTES, M. Estudos Avanzados de Performance. Mexico: Fondo de Cultura Económica, 2011. p. 7‑30.

TURNER, Victor. Dramas, Campos e Metáforas: Ação simbólica na sociedade humana. Niterói: Editora da Universidade Federal Fluminense, 2008.

TURNER, Victor. O Processo Ritual Estrutura e Anti Estrutura. São Paulo: Vozes, 1974.

Published

2024-10-02

How to Cite

GIORDANI, Maria Virgínia Gapski; BANDEIRA, Denise Adriana. Who’s Present? Performative Pedagogy and Experimental Arts Research in Elementary School. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 10, n. 2, p. 094–110, 2024. DOI: 10.5965/244712671022024094. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/24500. Acesso em: 21 nov. 2024.