Embracing gender in early childhood: visual culture, disruptive images and pedagogical practice education
DOI:
https://doi.org/10.5965/24471267922023064Keywords:
gender, visual culture , early childhood, pedagogy, educationAbstract
This article examines the intersection between gender and education in the context of childreen through de use of disruptive images as devices for discussion and reflexivity. In this context, the aim was to problematize the power of images in the production Learning Circumstances (DELIGNY, 2018) about oneself and other with regard to conceptions of gender and sexualities in childhood. To do so, it started with images that challenged gender stereotypes amalgamated in the collective imagination in order to promote a more inclusive and diverse vision in the construction of identities at school. The study starts from an experience developed in a kindergarten with childreen between four and five years. As a methodology, we used the Narrative Perspective crossed by authors such as Belidson Dias and Guacira Lopes Louro to propose a Queer Pedagogy; Fernando Hernández with regard to the Educational perspective of Visual Culture, among others. This alliance between Visual Culture Studies and the Queer pesrpective made it possible to gather experimental paths based on interpretation where images act as a pedagogical devices by encouraging the sharing of oral narratives about what they saw about themselfs when establishing relationships with their sociocultural repertoires. The results obtained indicate the urgency, as well as the relevance of theme based on approaches that leverage their knowledge, confronting hegemonic discourses, binary and stereotyped concepts in search of plural, inclusive and anti-discriminatory approaches.
Downloads
References
BUTLER, Judith. Bodies that matter. On the discursive limits of sex. Nova York: Routledge, 1993.
BUTLER, Judith. “Meramente cultural”. El Rodaballo. Trad. Alicia de Santos. Buenos Aires: Ano V, n. 9, 1998/99.
CASTRO, Crystian Danny da Silva; VALLE, Lutiere Dalla. Atravessamentos entre Dança e Pedagogia Queer: uma abordagem para subverter e (Pose)cionar processos artísticos/educativos. PÓS:Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG. v. 13, n. 27, jan-abr. 2023. Disponível em https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/41777/37322.
DIAS, Belidson. O i/mundo da educação da cultura visual. Brasília: Pós-graduação em arte da Universidade de Brasília, 2011. 210 p. il.
DEBORD, G. The society of spectacle. Tradução de Nycholson-Smith, D. New York: Zobe Books, 1995. In: DIAS, Belidson. O i/mundo da educação da cultura visual. Brasília: Pós-graduação em arte da Universidade de Brasília, 2011. 210 p. il.
DELIGNY, Fernand. Os vagabundos eficazes: operários, artistas, revolucionários: educadores. São Paulo: M-1 Edições, 2018.
DENZIN, Norman K. e LINCOLN, Yvonna S. (Orgs.) O Planejamento da Pesquisa Qualitativa: Teorias e Abordagens. Bilioteca ARTMED - Métodos de Pesquisa. Porto Alegre: Artmed, Bilioteca ARTMED - Métodos de Pesquisa. 2006
GOELLNER, Silvana Vilodre; FIGUEIRA, Márcia Luiza Machado; JAEGER, Angelita Alice. A educação dos corpos, das sexualidades e dos gêneros no espaço da educação física escolar. In: Educação e sexualidade: identidades, famílias, diversidade sexual, prazeres, desejos, preconceito, homofobia... RIBEIRO, Paula Regina Costa... [et al.]. Rio Grande: Editora da FURG, 2008.
HERNÁNDEZ, Fernando. Catadores da cultura visual: transformando fragmentos em nova narrativa educacional. Porto Alegre: Mediação, 2007.
HERNÁNDEZ, Fernando. Pesquisar com imagens, pesquisar sobre imagens: revelar aquilo que permanece invisível nas pedagogias da cultura visual. (In.) MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. Processos e práticas de pesquisa em cultura visual e educação. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: Uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
LOURO, Guacira Lopes. Um corpo estranho – ensaios sobre sexualidade e teoria queer. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.
VALLE, Lutiere Dalla. Cultura visual e educação: cartografias afetivas e compreensão crítica das imagens. Cadernos de Comunicação, [S.I], v. 24, n. 1, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/comunicacao/article/view/55088. Acesso em 28 de maio de 2023.
VALLE, Lutiere Dalla. Provocações, (des)continuidades, desfechos: potência edu(vo)cativa das imagens fílmicas na formação docente. Revista da Fundarte, Montenegro, ano 16, n. 32, p. 95-108, jul/dez. 2016. Disponível em: https://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/RevistadaFundarte/index.
WINCK, Gustavo; STREY, Marlene. Percepções sobre gênero em homens acusados de agressão. Psico, v.38, n.3, p. 246-253, 2007
WEEKS, Jeffrey. O corpo e a sexualidade. In: LOURO, Guacira Lopes. O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica. 200. 176p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Lucas de Bárbara Wendt, Lutiere Dalla Valle
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os autores de trabalhos submetidos à Revista APOTHEKE autorizam sua publicação em meio físico e eletrônico, unicamente para fins acadêmicos, podendo ser reproduzidos desde que citada a fonte. Os mesmos, atestam sua originalidade, autoria e ineditismo.
Os artigos publicados pela revista são de uso gratuito, destinados a aplicações
acadêmicas e não comerciais. Os direitos autorais são todos cedidos à revista. Os artigos cujos autores são identificados representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da Revista Apotheke. O(s) autor(es) se compromete(m) a sempre que publicar material referente ao artigo publicado na Revista Apotheke mencionar a referida publicação da seguinte forma:
"Este artigo foi publicado originalmente pela revista Apotheke em seu volume (colocar o volume), número (colocar o número) no ano de (colocar o ano) e pode ser acessado em: http://www.revistas.udesc.br/index.php/APOTHEKE/index"
É responsabilidade dos autores a obtenção da permissão por escrito para usar em seus artigos materiais protegidos pela Lei de Direitos Autorais. A revista Apotheke não é responsável por quebras de direitos autorais feitas por seus colaboradores.
Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado sob Licença Creative Commons do tipo atribuição BY-NC:
Atribuição (BY): os licenciados têm o direito de copiar, distribuir, exibir e executar a obra e fazer trabalhos derivados dela, conquanto que deem créditos devidos ao autor ou licenciador, na maneira especificada por estes.
Uso Não comercial (NC): os licenciados podem copiar, distribuir, exibir e executar a obra e fazer trabalhos derivados dela, desde que sejam para fins não comerciais.
Após a publicação dos artigos, os autores permanecem com os direitos autorais e de republicação do texto.