Experimental method, education and art: a thought on Dewey’s conception of democracy
DOI:
https://doi.org/10.5965/24471267722021146Keywords:
John Dewey, Arte, Educação, Democracia, Método ExperimentalAbstract
In discussions related to the concepts of art and education at school, John Dewey's theory stands out. This philosopher contributed to the debate based on his historical and social perspectives, in search of the unity between theory and practice. This article aims to recall the thoughts Dewey brought about the concepts of art and education, from the experimental method and how the author thinks pedagogy is relevant for the development of democracy. Thus, qualitative relations between the concepts and the democratic ideal defended by the author have been established. Some historical, social and economic aspects that influenced the theorist to stand for a reflexive formation have been analyzed. The exposed analysis made the thought on the concepts of art and education possible in relation to his theory of democracy, based upon the experimental method. The conclusion was that it is embedded in his ideal of changing society, but it was characterized as the permanence of bourgeois principles.
Downloads
References
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Fundamentos Pedagógicos e Estrutura Geral
da BNCC: versão 3, Brasília, 2017.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/Secretaria de
Educação Básica, 2018.
BUZIN, Karina dos Santos de Moura. Interesse e esforço: uma análise histórica a partir
da teoria de John Dewey (1859-1952). 2021. 128 f. Dissertação (Mestrado em Educação).
Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Estadual do Oeste do Paraná –
UNIOESTE, Cascavel, 2021.
DEWEY, John. A natureza humana e a conduta. Bauru, SP: Tipografias e livrarias Brasil S/A,
DEWEY, John. Arte como experiência. Tradução Vera Ribeiro. São Paulo: Martins, 2010.
DEWEY, John. Democracia e educação: introdução à filosofia da educação. 4.ed. Tradução
de Godofredo Rangel e Anísio Teixeira. São Paulo: Ed. Nacional, 1979a.
DEWEY, John. Experiência e educação. Tradução de Anísio Teixeira. 3.ed. São Paulo: Ed.
Nacional, 1979b.
FAVORETO, Aparecida. Uma análise histórica da concepção de progresso no projeto
educacional de Anísio Teixeira. 1998. Dissertação (Mestrado em Fundamentos da Educação)
– Universidade Estadual de Maringá, Maringá, PR, 1998.
FAVORETO, Aparecida. GALTER, Maria Inalva. Teorias da transformação social: positivismo x
marxismo, 2020. Revista Educere Et Educare, Vol. 15, N.34, jan./mar. 2020. Ahead of Print.
DOI: 10.17648/educare.v15i34.23312 Disponível em: http://e-revista.unioeste.br/index.php/
educereeteducare/article/view/23312/15674. Acesso em: 04 jun. 2021.
FONSECA, Cláudia Chaves. TOSTA, Sandra Pereira. Comunicação, arte e educação em John
Dewey. Revista Linhas. Florianópolis, v. 20, n. 42, p. 238-254, jan./abr. 2019. Disponível em:
http://dx.doi.org/10.5965/1984723820422019238. Acesso em: 04 jun. 2021.
FREITAS, Cezar Ricardo de. O escolanovismo e a pedagogia socialista na união soviética no
início do século XX e as concepções de educação integral e integrada. 2009. Dissertação
(Mestrado em Educação) – Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, 2009.
GALTER, Maria Inalva; FAVORETO, Aparecida. John Dewey: um clássico da educação para a
democracia. Linhas Críticas, Brasília, DF, v. 26, 2020. Disponível em: https://periodicos.unb.
br/index.php/linhascriticas/article/view/28281. Acesso em: 01 out. 2020.
KLEIN, Ligia Regina. FAVORETO, Aparecida. FIGUEIREDO, Ireni Marilene Zago. Processo de
transformação e Conservação social: uma reflexão a partir da Fábula dos Porcos Assados.
Revista Teoria e Prática: UEM, 2014. Disponível: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/
TeorPratEduc/article/view/25464. Acesso em: 4 jun. 2021.
MONTENEGRO ORTÍZ, Carlos. Arte y experiencia estética: John Dewey. REVISTA NODO, [S.
l.], v. 9, n. 17, p. 95 - 105, 2014. Disponível em: http://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/
article/view/620. Acesso em: 4 jun. 2021.
NASCIMENTO, Lorivaldo do. FAVORETO, Aparecida. Émile Durkheim, John Dewey e Antônio
Gramsci. Revista Educação Em Questão, 56 (49), 2018. https://doi.org/10.21680/1981-
2018v56n49ID14010. Acesso em: 4 jun. 2021.
PEREIRA, Eliana Alves; MARTINS, Jackeline Ribeiro; ALVES, Vilmar dos Santos; DELGADO,
Evaldo Inácio. – A contribuição de John Dewey para a Educação. Revista Eletrônica de
Educação. São Carlos, SP: UFSCar, v.3, no. 1, p. 154-161, mai. 2009. Disponível em http://
www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/38/37 Acesso em 04 jun. 2021.
SOUZA, Helton Adriano de; GALTER, Maria Inalva. A educação e a transformação social
nos clássicos: Karl Marx, Émile Durkheim e John Dewey. EDUCERE - Revista da Educação, Umuarama, v. 18, n. 1, p. 147-164, jan./jun. 2018.
SOUZA, Rodrigo Augusto de; MARTINELI, Telma Adriana Pacífico. Considerações históricas
sobre a influência de John Dewey no pensamento pedagógico brasileiro. Revista HISTEDBR
On-line, Campinas, n. 35, p. 160-162, set. 2009. Disponível em: https://periodicos.sbu.
unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8639620. Acesso em: 03 fev. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Karina dos Santos de Moura Buzin, Aparecida Favoreto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright and Licensing Policy
Authors of works submitted to Revista APOTHEKE authorize their publication in both print and digital formats exclusively for academic purposes. Reproduction is permitted, provided that the source is properly cited. Authors confirm the originality, authorship, and unpublished status of their manuscripts.
Articles published by the journal are freely available and intended for academic and non-commercial use only. All copyrights are transferred to the journal. The content of signed articles reflects the views of their respective authors and not the official position of Revista Apotheke. The author(s) agree to always cite the following reference when republishing or referring to the content originally published in Revista Apotheke:
“This article was originally published by Revista Apotheke in volume (insert volume), number (insert number), year (insert year), and is available at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/APOTHEKE/index”
It is the sole responsibility of the authors to obtain written permission for the use of any material protected by copyright law included in their articles. Revista Apotheke is not responsible for copyright infringements committed by contributors.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial License (CC BY-NC):
-
Attribution (BY): Licensees are allowed to copy, distribute, display, perform, and create derivative works, provided that proper credit is given to the author or licensor, in the manner specified.
-
NonCommercial (NC): Licensees may use the material only for non-commercial purposes.
After publication, authors retain the rights to their work and may republish the text.