Estúdios de pintura e os usos da fotografia pela estética e pela didática em pintura
DOI:
https://doi.org/10.5965/24471267612020144Abstract
Para além da verbalização usar a fotografia está um modo de formar que repousa entre as finalidades estética e prática desta linguagem. Como parte integrante de pesquisa em arte realizada na linha de Ensino de Artes Visuais no Mestrado em Artes Visuais realizada pelo autor, a fotografia não é apenas um registro visual, o que torna sua memória minimamente permanente. É fluida pois é parte dos processos pictóricos e didáticos que envolvem a pesquisa, na medida em que compõe o campo fenomenal da experiência estética no interior do estúdio de pintura, lugar comum das dimensões fomadoras deste trabalho.Downloads
References
DEWEY, John. Arte como experiência. São Paulo, SP: Martins Fontes, 2010.
DUARTE JR, João Francisco. O que é beleza?. São Paulo, SP: Brasiliense, 2009
MERLEAU-PONTY, Maurice. A Prosa do Mundo. São Paulo, SP: Cosac & Naif, 2012.
______________________. Fenomenologia da percepção. São Paulo, SP: Martins Fontes, 2006.
______________________. O olho e o espírito. São Paulo, SP: Cosac & Naif, 2013.
______________________. O primado da percepção e suas consequências filosóficas. São Paulo, SP: Papirus, 1991.
OSTROWER, Fayga. Sensibilidade do Intelecto. Rio de Janeiro, RJ: Elsevier, 1998.
REY, Sandra. Por uma abordagem metodológica da pesquisa em artes visuais. In: BRITES, Blanca; TESLER, Elida (Orgs.). O meio como ponto zero: metodologia de pesquisa em Artes Plásticas. Porto Alegre: UFRGS, 2002. (pp. 123-140).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright and Licensing Policy
Authors of works submitted to Revista APOTHEKE authorize their publication in both print and digital formats exclusively for academic purposes. Reproduction is permitted, provided that the source is properly cited. Authors confirm the originality, authorship, and unpublished status of their manuscripts.
Articles published by the journal are freely available and intended for academic and non-commercial use only. All copyrights are transferred to the journal. The content of signed articles reflects the views of their respective authors and not the official position of Revista Apotheke. The author(s) agree to always cite the following reference when republishing or referring to the content originally published in Revista Apotheke:
“This article was originally published by Revista Apotheke in volume (insert volume), number (insert number), year (insert year), and is available at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/APOTHEKE/index”
It is the sole responsibility of the authors to obtain written permission for the use of any material protected by copyright law included in their articles. Revista Apotheke is not responsible for copyright infringements committed by contributors.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial License (CC BY-NC):
-
Attribution (BY): Licensees are allowed to copy, distribute, display, perform, and create derivative works, provided that proper credit is given to the author or licensor, in the manner specified.
-
NonCommercial (NC): Licensees may use the material only for non-commercial purposes.
After publication, authors retain the rights to their work and may republish the text.