“Isto não é um cachimbo”: designares para um desenho e um ensino do Desenho emancipador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267522019083

Keywords:

Visual Arts, drawing, drawingteaching, Visual Arts teachers education

Abstract

This work seeks to demonstrate and reflect on Drawing and its teaching since the comprehension of a Doctoral Research in Artistic Education at the University of Porto, Portugal, finalized in the year 2015. In addition, it discusses the research methods chosen in Art/Education Based on Visual Arts, in order to contextualize the appropriate methodological platforms for the presented problem. Focused and on the need to interpret what is to be "know how to draw" and "do not know how to draw", I bring some considerations from visual narratives in the logbook of that research, (re) looking at their own questions, questioning the discourses and practices disseminated in Visual Arts Teachers Education courses at the present time. By the end, I suggest a greater attention to the Drawing and its teaching in the Visual Arts Teachers Education in Brazil and Portugal.

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Author Biography

Flávia Pedrosa Vasconcelos, Universidade Federal do Vale do São Francisco - UNIVASF

Doutora em Educação Artística pela Universidade do Porto -Portugal, bolsista CAPES Doutorado Pleno no Exterior. Diplomação reconhecida no Doutorado em Arte e Cultura Visual da Universidade Federal de Goiás -UFG. Mestra em Artes Visuais -UFPB/UFPE, linha: Ensino das Artes Visuais no Brasil, com pós Lato sensu em Arte-Educação e Língua Portuguesa pela Universidade Regional do Cariri -URCA, graduada em Artes Plásticas com habilitação para o ensino de Arte pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará -IFCE. Docente do Colegiado de Artes Visuais da UNIVASF.

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Published

2019-09-02

How to Cite

VASCONCELOS, Flávia Pedrosa. “Isto não é um cachimbo”: designares para um desenho e um ensino do Desenho emancipador. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 5, n. 2, 2019. DOI: 10.5965/24471267522019083. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/15646. Acesso em: 24 nov. 2024.