Professor-artista em desbravamento

Authors

  • Marcelo Forte Universidade de Coimbra

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267512019009

Keywords:

teacher-artist, exploration , crossing

Abstract

 

This article intends to think about the processes of teacher- artist formation, taking as perspective the exploration concept. This concept was drawn from explorations in abandoned places and derived from an artistic project that became part of the research investments of the author. In this sense, the term designated for the artistic production also grew up with the theoretical questions. This possibility introduced another point of view about teacher formation in Visual Arts through the paths that compose the teacher-artist. These paths go beyond the formal learning fields and feed themselves with the diversity of actions carried out throughout the training processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcelo Forte, Universidade de Coimbra

Doutorando em Estudos Contemporâneos pelo Centro de Estudos Interdisciplinares do Século XX da Universidade de Coimbra. Mestre em Arte e Cultura Visual pelo Programa de Pós-graduação em Arte e Cultura Visual da Universidade Federal de Goiás. Possui licenciatura plena no curso de Artes Visuais - Desenho e Plástica pela Universidade Federal de Santa Maria. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Arte, Educação e Cultura (GEPAEC) da UFSM, do Grupo de Pesquisa em Educação e Cultura Visual da UFG e da Associação de Professores de Expressão e Comunicação Visual, de Portugal.

References

ASSIS, H. L. Narrativas de aprender, narrativas de ensinar: como venho aprendendo a ensinar artes visuais. In: Revista Digital do Laboratório de Artes Visuais. (1-18). Santa Maria. 2010. Acedido em 10/07/2016, em https://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/2139

DELEUZE, G. & PARNET, C. Diálogos. São Paulo: Escuta. 1998.

LARROSA, J. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica Editora. 2015.

ROGERS, A. The Classroom and the Everyday: The importance of Informal Learning for Formal Learning. In: Investigar em Educação: Revista da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação. (07-34). Portugal. 2014. Acedido em 12/03/2018, em http://pages.ie.uminho.pt/inved/index.php/ie/article/view/3

ROMAGUERA, A. e? e escrita e(m) educação. In: Amorim, A.C.; Marques, D. & Dias, S.O. (Orgs.) Conexões: Deleuze e vida e fabulação e... (127-141). Petrópolis: De Petrus; Brasília: CNPq; Campinas: ALB. 2011.

SANTANA, A. F. T. & SANTOS, A.C. Um possivel olhar acerca dos elementos que compõem o ser professor. In: Encontro Internacional de Formação de Professores e Fórum Permanente de Inovação Educacional. 2015. Acedido em 10/05/2017, em https://eventos.set.edu.br/index.php/enfope/article/view/1172

Published

2019-04-30

How to Cite

FORTE, Marcelo. Professor-artista em desbravamento. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 5, n. 1, 2019. DOI: 10.5965/24471267512019009. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/14793. Acesso em: 22 nov. 2024.