Between the stage and behind the scenes: accounts of an educational and artistic experience.
DOI:
https://doi.org/10.5965/27644669050920250701Keywords:
characterization , body, costume, creative processAbstract
This article presents an experience report that combines didactic and artistic experience, based on an updated excerpt from the research entitled “The dramaturgical meaning of the characterization of the performer's body: a case study of the shows Gota D'Água and O Abajur Lilás.” The main objective is to understand the relationship between characterization and the actor/performer's body. The narrative is constructed from a critical reflection on the experiences lived during the artistic process, supported by an empirical approach. In addition, the theoretical and analytical references used contribute to a deeper understanding of this relationship, highlighting the importance of the body in the construction of the character, as well as in the development of the creative and aesthetic theatrical process.
Downloads
References
ALMEIDA, Vera Lucia Paes de. Corpo poético: o movimento expressivo em C.G Jung e R. Laban. São Paulo: Paulus, 2009.
ARAGÃO, Vera. O olhar do espectador: o visível e o invisível na construção da imagem no Ballet. DOI: https://doi.org/10.37334/eras.v3i4.157. European Review of ArtisticStudies. Vol. 3, N 4. Rio de Janeiro, 2012.
BORGES, J. H. O Sentido dramatúrgico da caracterização do corpo interprete: um estudo de caso dos espetáculos: Gota d'água e O abajur lilás. 2023.
CARVALHO, Luan Roger de. O Abajur Lilás, de Plínio Marcos [manuscrito]: memorial do processo de criação de um Diretor de Arte. 2016.
Espetáculo O Abajur Lilás retorna em grande temporada. Jornal Diário da Manhã. Goiânia, 12, maio, 2017. Disponível em: https://www.dm.com.br/cultura/espetaculo-o-abajur-lilas-retorna-em-grande-temporada/. Acesso em: 20 fev./2023.
FARINA, Modesto; PEREZ, Clotilde; e BASTOS, Dorinho. Psicodinâmica das cores em comunicação. 6. ed. São Paulo: Blucher, 2011.
MUNIZ, Rosane. Vestindo os nus: o figurino em cena. Rio de Janeiro: Editora Senac Rio, 2004.
OSTROWER, F. A sensibilidade do Intelecto. Visões paralelas de espaço e tempo na arte e na ciência. A beleza essencial. Rio de Janeiro: Ed. Campus, 1998.
PAVIS, Patrice. A análise dos espetáculos: teatro, mímica, dança-teatro, cinema. Trad. Sérgio Sálvia Coelho. São Paulo: Perspectiva, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jéssika Hannder Borges

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.