A counter-colonial Teaching Plan for Shadow Theatre
DOI:
https://doi.org/10.5965/27644669040820240203Keywords:
counter-colonial, shadows, tradition, transmission, Western worldAbstract
This report was produced with the aim of sharing some reflections on the teaching proposal for the Shadow Theatre course, offered over two semesters in the Bachelor’s degree in Theatre from the State University of Santa Catarina, in the years 2023 and 2024. Specifically, it refers to research practices for the collective production of knowledge through the realization of a thematic seminar, focusing on traditional forms of shadow theatre, alongside reflections on the concept of contemporary shadow theatre and a panoramic observation of shadow theatre in Brazil. By addressing the specific objectives of the course, it seeks to broaden the students' repertoire towards a counter-colonial perspective that considers other ways of being and existing in the world.
Downloads
References
BARBOSA, Ana M. Teoria e prática da educação artística. 1ª edição. São Paulo: Editora Cultrix, 1975.
BISPO, Antônio. COLONIZAÇÃO, QUILOMBOS: modos e significados. Brasília: INC, 2015.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança. In: FREIRE, Paulo (Org.). Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 21. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2014b. p. 21-272.
LAZZARI. Fabiana. O Teatro de Sombras no Brasil, sua história e perspectivas contemporâneas. Revista Aspas, [S. l.], v. 12, n. 2, p. 79–100, 2022. Disponível em: 10.11606/issn.2238-3999.v12i2p79-100. Acesso em: 19 set. 2024.
LAZZARI. Fabiana. Reflexões sobre o Ator-sombrista: de um Teatro de Sombras Tradicional para um Teatro de Sombras Contemporâneo. In: Anais da II Jornada Latino Americana de Estudos Teatrais 2009. Florianópolis: d'OColetivo CIGA-NOS, 2009. Disponível em: http://formasanimadas.wordpress.com/2010/08/0/reflexoes-sobre-o-ator-sombrista-de-um-teatro-de-sombras-tradicional-para-um-teatro-de-sombras-contemporaneo/ Acesso: 19/09/24
MIGNOLO, Walter. La opción de-colonial: desprendimiento y apertura. Un manifiesto y un caso. In: Tabula Rasa, n. 8, pp. 243-281. Bogotá: Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca, 2008b. Disponível em: https://doi.org/10.25058/20112742.331 Consultado en: 02 mai. 2022.
MONTECCHI, Fabrizio. Além da Tela: reflexões em forma de notas para um teatro de sombras contemporâneo. Revista Móin-Móin nº 4. Jaraguá do Sul: SCAR/UDESC, 2007
MONTECCHI, Fabrizio. Más allá de la pantalla, hacia una identidad en el teatro de sombras contemporáneo. Buenos Aires: UNSAM, 2016.
TAYLOR, Diana. O arquivo e o repertório. Performance e memória cultural nas Américas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/7933896/mod_resource/content/1/TAYLOR%2C%20Diana.%20O%20Arquivo%20e%20o%20Repert%C3%B3rio_recorte.pdf Consultado em: 13 set. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Liliana Pérez Recio
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.