Chico Rei: Analysis of the project and opening of the Caprichosos de Pilares parade in 1984

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/27644669030620230205

Keywords:

carnival, samba schools, Caprichosos de Pilares, Chico Anysio, allegory

Abstract

The article aims to analyze the allegory project of the G.R.E.S. open-wings. Caprichosos de Pilares, submitted to prior censorship for approval of the 1984 Carnival. Using photographs of the opener on the day of the parade, published in Revista Manchete and Jornal do Brasil, analyze how the allegory was constructed. With this set of images, it is possible to observe the differences between the project and the conception of the allegory for the 1984 parade.

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Author Biographies

Taynara Quites Senra, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Mestra em Artes Visuais pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais (PPGAV) da Escola de Belas Artes (EBA) da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) na linha de pesquisa Imagem e Cultura. Graduada em Design de Moda pela Faculdade SENAI/CETIQT, com especialização em Figurino e Carnaval pela Universidade Veiga de Almeida (UVA).

Helenise Monteiro Guimarães, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Graduada em Pintura pela Escola de Belas Artes da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Mestrado em Artes Visuais pela UFRJ e Doutorado em Artes Visuais pelo Programa de Pós-graduação em Artes Visuais EBA/UFRJ. É professora Associada 3 do departamento de História e Teoria da Arte EBA da UFRJ.

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Published

2024-05-09

How to Cite

SENRA, Taynara Quites; GUIMARÃES, Helenise Monteiro. Chico Rei: Analysis of the project and opening of the Caprichosos de Pilares parade in 1984: . A Luz em Cena: Revista de Pedagogias e Poéticas Cenográficas, Florianópolis, v. 3, n. 06, p. 1–17, 2024. DOI: 10.5965/27644669030620230205. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/aluzemcena/article/view/24467. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: CENOGRAFIAS, ALEGORIAS E DEMAIS ELEMENTOS NO ESPAÇO DA CENA