Cemetery of Iron Bones: The bare bones of the junkyards

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/27644669030620230701

Keywords:

scenographic composition, phenotypic structures, junkyard

Abstract

Junkyards are places of memory and oblivion which are full of objects and materials that once have lost their purpose. It is through scenic investigation that they can become places of renewal. It is precisely from the mining carried out in these cemeteries of iron bones that we can find some of the clues for understanding the Phenotypic Structures that form a Scenographic Composition. Here we will weave our reflections from memories of my childhood and a brief look at a theatrical play in which I worked as a scenographer, makeup and hair designer.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daniel Ducato, Universidade Federal de Minas Gerais

Mestre em Artes Cênicas pela Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP e Bacharel em Artes Visuais pela Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG. Atualmente trabalha enquanto Técnico de Laboratório em Iluminação e Cenotecnica no Departamento de Artes Cênicas da Escola de Belas Artes UFMG. É Artista Visual e Cênico.

References

BORNHEIM, Gerd Alberto. O sentido e a máscara. São Paulo: Perspectiva, 2007.

CERTEAU, Michel de. A invenção do Cotidiano: 1. Artes de fazer. Tradução de Ephraim Ferreira Alves. 21. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

GARROCHO, Luiz Carlos. MedeiazonAMORta: dos corpos, dos planos e do todo aberto. In: GRUPO TEATRO INVERTIDO. Cena Invertida: dramaturgias em processo. Belo Horizonte: Edições CPMT, 2010.

KOSOVSKI, Lídia. Comunicação e Espaço Cênico. Do cubo Teatral à cidade escavada. 2000. Tese (Doutorado em Comunicação) – Escola de Comunicação, Universidade Federal do Rio de Janeiro – UFRJ, Rio de Janeiro, 2000.

MENDES, Daniel Marcos Pereira. Estudos de processos de Composição Cenográfica em espetáculos teatrais praticados em espaços de uso não convencional durante a Ocupação Cênica e a Coabitação Teatral. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Universidade Federal de Ouro Preto – UFOP, Ouro Preto, 2016.

OLIVEIRA, Rogério Santos de. O Espaço-Tempo da Vertigem: Grupo Teatro da Vertigem. 2005. Dissertação (Mestrado em Teatro) – Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro – UNIRIO, Rio de Janeiro, 2005.

OLIVEIRA, Rogério Santos de. El Proceso Creativo Teatral: Conceptualización y análisis a través de su aplicación a la obra de Albert Boadella y Els Joglars. 2009. Tesis Doctoral – Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Alcalá, Alcalá, 2009.

REBOLÇAS, Evill. A dramaturgia e a encenação no espaço não convencional. São Paulo: Ed. UNESP, 2009.

SANTOS, Milton. A Natureza do Espaço: Técnica e Tempo, Razão e Emoção. 4. ed. São Paulo: EDUSP, 2012.

SCHECHNER, Richard. El Teatro Ambientalista. México: Árbol Editorial, 1988.

Published

2024-05-09

How to Cite

DUCATO, Daniel. Cemetery of Iron Bones: The bare bones of the junkyards. A Luz em Cena: Revista de Pedagogias e Poéticas Cenográficas, Florianópolis, v. 3, n. 06, p. 1–20, 2024. DOI: 10.5965/27644669030620230701. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/aluzemcena/article/view/24463. Acesso em: 22 dec. 2024.