Ways of Bypassing the Void – An analysis of the aesthetic elaborations in Stabat Mater.

Authors

  • Dante Arruda Paccola Universidade de São Paulo (USP)

DOI:

https://doi.org/10.5965/27644669040820240206

Keywords:

Stabat Mater; Janaina Leite; feminine; visuals; staging; masking.

Abstract

The study proposes the analysis of how the aesthetic elements articulated in the staging of Stabat Mater, by Janaina Leite, are related to the artist's intention to propose a certain reordering of her family romance pieces, as well as a feminine one commonly related to the archetype of the Virgin Mother. The key to this enigma is situated on the female body, conjointly with the sacred and obscene, Leite presses on the reflections of this contradiction not only in his dramaturgy, but also in the visual aspects of his lecture-piece which, despite of searching for possible enigma meanings, it recognizes its impossible way to find meaning at its core, flawed, empty and, therefore, always prone to the construction of new meanings.

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Author Biography

Dante Arruda Paccola, Universidade de São Paulo (USP)

Mestrando em teoria e prática Teatral pela Universidade de São Paulo (USP), bacharel em artes cênicas pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), ainda durante a graduação atuou como estagiário no projeto Ademar Guerra da Secretaria de Cultura de São Paulo, promovendo orientações artísticas a grupos teatrais no interior do estado.

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Published

2024-12-28

How to Cite

ARRUDA PACCOLA, Dante. Ways of Bypassing the Void – An analysis of the aesthetic elaborations in Stabat Mater.: . A Luz em Cena: Revista de Pedagogias e Poéticas Cenográficas, Florianópolis, v. 4, n. 08, p. 1–20, 2024. DOI: 10.5965/27644669040820240206. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/aluzemcena/article/view/24462. Acesso em: 15 jan. 2025.

Issue

Section

Dossiê Temático: SOMBRA EM FOCO: Ensino-aprendizagem, poéticas e práticas com sombras e luzes no desenho de cena