Sonorities, musicalities and the theatrical biomechanics in theactor-conductor’s education: pedagogical pathsways
DOI:
https://doi.org/10.5965/27644669020420220205Keywords:
sonorities, musicalities, theatrical biomechanics, actor-conductorAbstract
The approach to this content was inspired by the director's thinking Russian Vsévolod Meyerhold on theatrical staging as an orchestra and the body of the actor as a musical instrument. This article reports the experience of students stimulated by the investigation of the triad: sound properties, aspects of musicality and theatrical biomechanics of Meyerhold. This period occurred the first half of 2016, as part of a doctoral research developed between 2013 and 2017 by UNIRIO. Among its three practical steps, this article focuses on the second of them: the process of an experience scene idealized as a musical orchestra. This research aims to train the actor-conductor, to be autonomous of his movements and composer of his dramaturgy.
Downloads
References
CAVALIERE, A e VÁSSINA, E.. Teatro russo. Literatura e espetáculo. São Paulo: Ateliên Editorial, 2011.
CHAVES, Yedda Carvalho. “Vsévolod Meyerhold: abordagens artísticas do movimentos expressivo à composição”. In: CAVALIERE, Arlete; VÁSSINA, Elena (org.). Teatro Russo: Literatura e espetáculo. São Paulo: Ateliê Editorial: 2011.
GROVE, George. Dictionary of music and musicians. London: Macmillan and Co., 1879
GUINSBURG, J.. Stanislávski, Meierhold & Cia. São Paulo /: Perspectiva, 2001.
LATHAN, Alison. Diccionario enciclopédico de la música. Ciudad de México: Fondo de cultura económica, 2008.
HORTA, Luiz Paulo. Dicionário de música. Título original: Dictionary of music (1982). Rio de Janeiro: Zahar, 1985.
MARCHETTI, L; BIAGIONI, M; TONUS, T e GAZZANEO, P. Elementos básicos das estruturas musicais. São Paulo: Fundação Biblioteca Nacional, 2003.
MEYERHOLD, Vsévolod. Do Teatro. Tradução de Diego Moschkovich. São Paulo: Iluminuras, 2012.
MEYERHOLD, Vsévolod. Teoria teatral. Madrid: Editorial Fundamentos, 2008.
PICCON-VALLIN, Béatrice. A arte do teatro: entre a tradição e a vanguarda: Meyerhold e a cena contemporânea. Org. Fátima Saadi. Trad. Cláudia Fares, Denise Vaudois e fátima Saadi. Rio de Janeiro: 7 Letras; Teatro do Pequeno Gesto, 2013.
PICCON-VALLIN, Béatrice. Meierhold. Trad. Fátima Saadi, Isa Kopelman, J. Guinsburg e Marcio Honorio de Godoy. São Paulo: Perspectiva, 2013.
PICCON-VALLIN, Béatrice. “A música no jogo do ator meyerholdiano”. In Le jeu de l'acteur chez Meyerhold et Vakhtangov. Tradução de Roberto Mallet. Paris: Laboratoires d'études théâtrales de l'Université de Haute Bretagne, 1989.
PITOZZI, Enrico. Dissectio: anatomie del corpo sonoro. In: VALENTINE, Valentina. Drammaturgie sonore: teatri del secondo Novecento (org.). Roma: Bulzoni Editore: 2012.
SCHAFER, R. Murray. A afinação do mundo. Trad. Marisa Trench Fonterrada, São Paulo: UNESP, 2001.
SCHAFER, R. Murray. O ouvido pensante. Trad. Marisa Trench de O. Fonterrada, Magda R. Gomes da Silva e Maria Lucia Pascoal. São Paulo: UNESP, 1991.
WISNIK, José Miguel. O som e o sentido: uma outra história das músicas. São Paulo / SP: Companhia das Letras, 1989.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Morgana Fernandes Martins
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.