Extension project Caix'adentro: report on the virtual teaching of stage lighting in the UNIFAP's Theater Graduation Course
DOI:
https://doi.org/10.5965/27644669020220210702Keywords:
teaching material, didactic design, virtual environment, scenic lightingAbstract
This report presents the development process of an online and interactive teaching material for theater teaching in basic education, which is being carried out as an extension action of the Licentiate Course in Theater at the Federal University of Amapá. During the process, the focus of the material in development turned to the contents of scenic lighting, seeking to create a 3D virtual environment that simulates reality and that makes it possible to experiment with various creative possibilities in the field of lighting. As the project, is still under development, this text will present some assumptions that are guiding the construction, as well as some partial results obtained.
Downloads
References
BACHEGA JUNIOR, Vanderlei Antonio; CONCILIO, Vicente. Por uma Pedagogia da Iluminação Cênica: do que estamos falando? A Luz em Cena, Florianópolis, v. 1, n.1, jul.2021.
MOREIRA, Livia Cruz Dantas. Critérios para a elaboração de um material didático online interativo. (Monografia de Conclusão de Curso). Curso de Pedagogia da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro – UNIRIO, Rio de Janeiro, 2013.
OLIVEIRA, Fernanda Areia de; ISAACSSON, Marta; BIASUZ, Maria Cristina. Presença Diluída em Rouge Mékong: uma proposição para a cena intermedial. Rev. Bras. Estud. Presença, Porto Alegre, v. 7, n. 3, p. 601-625, set. /dez. 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/2237-266069774
OLIVEIRA, Fernanda Areias de. Pedagogia do Teatro Contemporâneo: apropriações da cena intermedial na formação de docentes em teatro. 2016. 223 f. Tese de doutorado em Informática na Educação – Programa de Pós-graduação em Informática na Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2016.
PRENSKY, Marc. Digital Natives, Digital Immigrants Part. 1. On the Horizon, Vol. 9 Iss: 5, pp.1 – 6, Bradford, 2001. Disponível em: https://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf
SANTOS, Edméa; SILVA, Marco. Desenho didático para educação on-line. Em Aberto, v. 22, n. 79, p. 105 -120, Brasília, jan. 2009. Disponível em: http://emaberto.inep.gov.br/index.php/emaberto/article/viewFile/1437/1172
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 José Flávio Gonçalves da Fonseca, Suzan Monteiro e Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.