This is an outdated version published on 2021-07-30. Read the most recent version.

Lighting, scenography and staging: the paradigm change after Ziembinski's arrival in Brazil.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/27644669010120210209

Abstract

This article reviews the history of brazilian lighting design, from the Portugueses invasion in 1500 to the present day, highlighting the importance of the 1940s, with the arrival of Ziembinski and other foreigners. It relates staging, with lighting design and scenography, especially after the change of paradigm, influenced by the foreigners who arrived here, fleeing the war. The relationship between several arts and politics were responsible for the creation of a national aesthetic, thus forming the Brazilian Modern Theater, being consolidated with the participation of Jorginho de Carvalho, a lighting designer from Rio de Janeiro. Through history books research, as well as third parties interviews, the author draws a relation between different areas of a theatrical spectacle, highlighting the staging of Wedding Dress, text by Nelson Rodrigues, staged by Ziembinski, in 1943.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciana Liege Bomfim Brito, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Professora efetiva da UFBA (Escola de Teatro), professora da UFRJ (2012 a 2019), de Iluminação Cênica, da Escola de Educação Física e Desportos, departamento de Dança. Possui mestrado em Artes Cênicas, com dissertação em Iluminação (UNIRIO - 2007), e graduação em Bacharelado em Artes Cênicas - Direção Teatral pela Universidade Federal da Bahia (2001). Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Iluminação Cênica e Direção Teatral, atuando principalmente nos seguintes temas: encenação, operação de luz, montagem de iluminação, iluminação e coordenação de equipe de montagem de luz.

References

BACHELARD, Gaston. A Poética do Espaço, São Paulo: Martins Fontes, 1994.

CACCIAGLIA, Mário. Pequena História do Teatro no Brasil. São Paulo: T. A. Queiroz: Editora da Universidade de São Paulo, 1986.

CAMARGO, Roberto Gill. Função Estética da Luz. Sorocaba: SP/TCM Comunicação, 2012.

FUSER, Fausto. Ziembinski: A Polônia Ausente da Renovação Teatral Brasileira. Percevejo, Rio de Janeiro, n. 10, p. 55-73, 2001.

GASSNER, John, Rumos do Teatro Moderno. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1965.

LIMA, Evelyn Furquin Werneck. Arquitetura do Espetáculo. Rio de Janeiro: Ed. da UFRJ, 2000.

LIMA, Evelyn Furquin Werneck. Das vanguardas à tradição. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2006.

LIMA, Evelyn Furquin Werneck. et al. Elaboração de uma metodologia para investigar a história da cena teatral a partir da Iconologia e da Semiologia. Relatório Científico ao CNPQ. UNIRIO/CLA/PPGT, 2003.

LIMA, Evelyn Furquin Werneck. Estudos do espetáculo: uma metodologia de análise para a história da cena. In: Anais do 3º Congresso de Pesquisa e Pós-graduação em Artes Cênicas – Memória ABRACE VII, Florianópolis, p. 3738, 2003.

LIMA, Evelyn Furquin Werneck. e CARDOSO, Ricardo José Brügger. O edifício teatral de Andréa Palladio a Christian de Portzamparc. Relatório Científico ao CNPq, UNIRIO/CLA, 2006.

MICHALSKI, Yan. Ziembinski e o Teatro Brasileiro. São Paulo – Rio de Janeiro: HUCITEC, 1995.

MICHALSKI, Yan. Jorginho de Carvalho. Pequena enciclopédia do teatro brasileiro contemporâneo. Rio de Janeiro, 1989.

PAVIS, Patrice, Análise do Espetáculo. São Paulo: Perspectiva, 2003.

PAVIS, Patrice. Dicionário de Teatro. São Paulo: Perspectiva, 1999.

PEDROSA, Israel. Da Cor à Cor Inexistente. Rio de Janeiro: Léo Christiano Editorial LTDA, Editora Universidade de Brasília, 3a Edição, 1982.

PRADO, Décio de Almeida. História Concisa do Teatro Brasileiro: 1570-1908. São Paulo: Edusp e Imprensa Oficial, 1999.

SARAIVA, Hamilton Figueiredo. Iluminação Teatral: História, Estética e Técnica, 1989. Dissertação (Mestrado em Teatro) – Escola de comunicação e artes – Universidade de São Paulo, São Paulo, 1989.

SARAIVA, Hamilton Figueiredo. Interações Físicas e Psíquicas Geradas pelas Cores na Iluminação Teatral, 1998. Tese (Doutorado em Teatro) – Escola de comunicação e artes – Universidade de São Paulo, São Paulo, 1989.

TIEGHEM, Philippe Van. Técnica do teatro. Tradução de Mary Amazonas Leite de Barros. São Paulo, Difusão Européia do Livro, 1964.

Published

2021-07-30

Versions

How to Cite

BRITO, Luciana Liege Bomfim. Lighting, scenography and staging: the paradigm change after Ziembinski’s arrival in Brazil. . A Luz em Cena: Revista de Pedagogias e Poéticas Cenográficas, Florianópolis, v. 1, n. 1, p. 1–10, 2021. DOI: 10.5965/27644669010120210209. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/aluzemcena/article/view/19905. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê temático: A luz e as relações cenográficas