The Performing Arts, the pandemic context, chaos, heterotopias and other knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101462023e0204

Keywords:

theatrical direction, theater - production and direction, acting, COVID-19 Pandemic, 2020-

Abstract

This article reflects on the experience of a research project that worked with the investigation and experiments of remote practices, from the perspective of acting and theatrical direction at UFSM, and which aimed to reduce damage resulting from the suspension of face-to-face activities in combating the pandemic. Covid-19. In order to think about and problematize this sui generis time and space and the results achieved, this article is based on the Foucauldian and Dubattian perspectives and also discusses epistemological issues.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mariane Magno Ribas, Federal University of Santa Maria

Doutorado em Artes pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Mestrado em Artes (Unicamp). Graduação em Educação Artística pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Profa. Dra. Adjunta do Departamento de Artes Cênicas, da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

 

References

BACHELARD, Gaston. A Poética do Espaço. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

DEFERT, Daniel. Posfácio. In FOUCAULT, Michel. O Corpo Utópico; As heterotopias. Trad. Salma TannusMuchail. São Paulo: N-1 Edições, 2013.

DUBATTI, Jorge. Teatro dos Mortos. São Paulo: Edições SESC, 2016.

DUBATTI, Jorge. Experiencia teatral, experiencia tecnovivial: niidentidad, nicampeonato, nisuperación evolucionista, nidestrucción, ni vínculos simétricos. Rebento, São Paulo, n. 12, pp. 8-32, jan-jun 2020. Disponível em: http://www.periodicos.ia.unesp.br/index.php/rebento/article/view/503/299. Acesso em: 24 nov. 2020.

DUTRA, Dolianitis Gabriela. Relatório parcial. Santa Maria: UFXX, 2021. s/p. Material não publicado. Citações autorizadas pela autora.

FOUCAULT, Michel. O Corpo Utópico; As heterotopias. Trad. Salma TannusMuchail. São Paulo: n-1 Edições, 2013.

LEITÃO, Pietra Kéltika. Quarencena: Um Estudo Sobre A Cineficação Do Teatro No Processo De Criação De Então Finalmente Chegamos Em Meio A Pandemia Covid-19. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso. (Graduação em Artes Cênicas Bacharelado em Direção Teatral) – Universidade Federal de Xanta Maria, Santa Maria, 2021.

LIMA, Luana de Oliveira. Relatório parcial. Santa Maria: UFXX, 2021. s/p. Material não publicado. Citações autorizadas pela autora.

MUNIZ, Mariana Lima e DUBATTI, Jorge. Cena de Exceção: o teatro neotecnológico em Belo Horizonte (Brasil) e Buenos Aires (Argentina). Revista Brasileira De Estudos Da Presença, vol. 8, n. 2, pp. 366–389. abr/jun. 2018. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/69727 Acesso em: 10 nov. 2021.

RIBAS, Mariane Magno. Corpo Sonoro, Tempo(s) Presente(s), Corpo Utópico, Imensidão, Heterotopias e Outras Vozes. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 42, p.1-27, 2021. Disponível em:

https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19647. Acesso em: 03 jul. 2022.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA. Projeto Político Pedagógico do Curso de Artes Cênicas Bacharelado - Direção Teatral e Bacharelado - Interpretação Teatral. Santa Maria: UFSM, 2005. Disponível em https://www.ufsm.br/cursos/graduacao/santa-maria/artes-cenicas/projeto-pedagogico. Acesso em: 10 nov. 2021.

Published

2023-04-27

How to Cite

RIBAS, Mariane Magno. The Performing Arts, the pandemic context, chaos, heterotopias and other knowledge. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 46, p. 1–32, 2023. DOI: 10.5965/1414573101462023e0204. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22766. Acesso em: 19 may. 2024.