Normativity of cooperation in theater classes

Autores

DOI:

https://doi.org/10.5965/14145731033920200201

Palavras-chave:

Theater education, Politics, Normativity, Cooperation, Joint attention

Resumo

This article proposes the distinction and pedagogical treatment of elements of normativity acting in the practice of theatrical exercises and games in the planning and conduction of theater classes in schools, particularly in situations where joint attention and cooperation operate. The initial intentions of this approach are to increase the investigative quality of these classes, with the consequent improvement in the specification of the contents worked on, and the constitution of resistance actions and concrete answers to some argumentative elements present in politically reactionary proposals in Brazil, more active since the year of 2016 and consolidated in the 2018 elections.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

André Luiz Lopes Magela, UFSJ - Universidade Federal de São João del ReiProfessor

André Magela
Doutor em Artes Cênicas pela UNIRIO
Professor na Universidade Federal de São João del Rei

Departamento de Letras, Artes e Comunicação

Curso de Teatro
Educação Teatral

Referências

BAMFORD, Anne. The WOW Factor – Global research compendium on the impact of the arts in education. Berlin: Waxmann, 2009.

BATESON, Gregory. A theory of play and fantasy. In: Steps to an ecology of mind. Chicago: University of Chicago Press. (2000) (1955) (1954)

BATISTA, Joesley. Erramos e pedimos desculpas. Folha de São Paulo, São Paulo, 18 mai. 2017.

BOAL, Augusto. Games for actors and non-actors. New York: Routledge, 2002.

BOWLES, Samuel & GINTIS, Herbert. A cooperative species – Human reciprocity and its evolution. Princeton, New Jersey: Princeton University Press, 2011.

BRASIL. Propostas para extinguir ou manter cursos de humanas movimentam portal e-cidadania. Senado notícias, Brasília, 19 abr. 2018. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/noticias/materias/2018/04/19/propostas-para-extinguir-ou-manter-cursos-de-humanas-movimentam-portal-e-cidadania

BUTLER, Judith. Frames of war – When is life grievable? London, New York: Verso (New Left Books), 2009.

CARASSA, Antonella; COLOMBETTI, Marco; MORGANTI, Francesca. The role of joint commitment in intersubjectivity. In: MORGANTI, Francesca; CARASSA, Antonella; RIVA, Giuseppe (Org.). Enacting Intersubjectivity: a cognitive and social perspective on the study of interactions. Amsterdam: IOS Press, 2008. P. 187-201. Disponível em:

https://www.researchgate.net/publication/267594835_The_role_of_joint_commitment_in_intersubjectivity

CHOQUET, Céline & KERLAN, Alain. L’art au collège: quels effets pour les eleves?. Thèse de Doctorat de L’Université de Lyon 2. 2016. Disponível em: http://theses.univ-lyon2.fr/documents/lyon2/2016/choquet_c#p=1&a=TH.1

DELEUZE, Gilles & GUATTARI, Félix. What is philosophy? New York: Columbia University Press, 1994.

DELEUZE, Gilles. Negotiations: 1972 – 1990. New York: Columbia University Press, 1995.

FISCHER-LICHTE, Erika. The transformative power of performance. London, New York: Routledge, 2008.

FOUCAULT, Michel. The Hermeneutics of the Subject. Lectures at the Collège de France, 1981–82. New York : Palgrave Macmillan, 2005.

FOURREAU, Éric (Org.). L’Éducation artistique dans le monde – récits et enjeux. Toulouse : Éditions de l’attribut, 2018.

FREGA, Roberto. The normative structure of the ordinary. In: European Journal of Pragmatism and American Philosophy [online] VII-1. 2015. Disponível em: https://journals.openedition.org/ejpap/370

GERHARDT, Ana Flávia L. M. Comprometimento conjunto, normatividade e situatividade entre os muros da escola. In: Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 39, n. 3, jul./set. 2014, p. 887-906. Disponível em: http://www.ufrgs.br/edu_realidade.

GIBSON, Eleanor J. & PICK, Anne D. An ecological approach to perceptual learning and development. Oxford: Oxford University Press, 2000.

GOFFMAN, Erving. Frame Analysis: An Essay on the Organization of. Experience. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1974.

KASTRUP, Virginia. A invenção de si e do mundo – uma introdução do tempo e do coletivo no estudo da cognição. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2007.

KASTRUP, Virginia. Autopoiese e subjetividade: sobre o uso da noção de autopoiese por G. Deleuze e F. Guattari. In: KASTRUP, Virginia & TEDESCO, Silvia & PASSOS, Eduardo. Políticas da cognição. Porto Alegre: Sulina, 2008.

KERLAN, Alain. L’Expérience Esthétique, une Nouvelle Conquête Démocratique. In: Revista Brasileira dos Estudos da presença, Porto Alegre, v.5, n.2, maio/ago, 2015, p.266-286. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/presenca/article/view/49193

LAKOFF, George. Don’t think of an elephant! Know your values and frame the debate. White River Junction, Vermont: Chelsea Green Publishing Company, 2004.

MAGELA, André L. L.. Cognição teatral e educação. In: Rascunhos – Caminhos da pesquisa em artes cênicas. Uberlândia, v.5, n.3. dez. 2018. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/43132

MAGELA, André L. L.. Afecções, exercícios, protopedagogias teatrais. In: Rascunhos – Caminhos da pesquisa em artes cênicas. Uberlândia, v.4, n.4. 2017b. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/38729

MAGELA, André L. L.. Abordagem somática na educação teatral. In: Moringa – Artes do espetáculo. João Pessoa, v.8, n.1. 2017a. Disponível em: http://www.periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/moringa/article/view/34856

PLUTINO, A.; BIONDO, A. E.; RAPISARDA, A.. Talent vs Luck: the role of randomness in success and failure. In: World Scientific. New York: Cornell University Press, 2018. Disponível em: https://arxiv.org/abs/1802.07068

RANCIÈRE, Jacques. Dissensus – on politics and aesthetics. London, New York: Continuum, 2010.

REVEL, Judith. Dictionnaire Foucault. Paris: Ellipses, 2008.

ROLNIK, Suely. Esferas da insurreição – notas para uma vida não cafetinada. São Paulo: n-1 Edições, 2018.

SAFATLE, Vladimir. O circuito dos afetos – corpos políticos, desamparo e o fim do indivíduo. São Paulo: Cosac Naify, 2015.

SAFATLE, Vladimir. Há um golpe militar em marcha no Brasil hoje. Intervenção em debate promovido pela Editora Boitempo em 24 de setembro de 2018. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=BwLg13hSkRk

SAFATLE, Vladimir. Quando as ruas queimam: manifesto pela emergência. São Paulo: n-1 Edições, 2016.

SCHECHNER, Richard. A vanguarda conservadora. In: Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 2, n. 2, jul./dez, 2012, p. 573-600. Disponível em: http://www.seer.ufrgs.br/presenca.

SILVA, Cíntia Vieira da. Combater e compor: dilemas do agir em uma leitura deleuziana de Espinosa. In: Princípios – Revista de Filosofia. Natal, v. 19, n. 32 jul./dez. 2012, p. 457-481.

SPOLIN, Viola. Improvisation for the Theater: A Handbook of Teaching and Directing Techniques. USA: Barakaldo Books, 2020 [1963].

TEMER. Michel. Ordem é progresso. Coluna Opinião – tendências e debates. Folha de São Paulo, 01 de março de 2018. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/opiniao/2018/03/michel-temer-ordem-e-progresso.shtml

TOMASELLO, Michael. The Cultural Origins of Human Cognition. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, 1999.

TOMASELLO, Michael. A natural history of human thinking. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, 2014.

TOMASELLO, Michael. A natural history of human morality. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, 2016.

TOMASELLO, Michael. Becoming Human: A Theory of Ontogeny. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, 2019.

Downloads

Publicado

2020-12-23

Como Citar

MAGELA, André Luiz Lopes. Normativity of cooperation in theater classes. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 39, p. 1–26, 2020. DOI: 10.5965/14145731033920200201. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18948. Acesso em: 29 mar. 2024.