(Re)arrangements of a “utopia of a national sound”: bossa nova as the realization of a modern musical project of Mario de Andrade
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175180301012009136Keywords:
Mário de Andrade, bossa nova, brazilian musical experienceAbstract
This text aims to argument about the historic relation between Mário de Andrade’s project to Brazilian music (his “national sound utopia”, as Arnaldo Contier called it) and one of its possible realization with bossa nova. The text presents in general lines the Andradian project, its committed character, its incursions in the problems of “popular” and “erudite” and its filiations to the national obsession with “formation”. It exposes punctually the possible comprehension of bossa nova as a modernist project, suggesting a logicality of continuity in Brazilian musical experience.
Downloads
References
ADORNO, Theodor. Sobre música popular. In: COHN, Gabriel. (org.) Theodor W. Adorno. São Paulo: Editora Ática, 1994b. pp.115-146.
ADORNO, Theodor. Filosofia da Nova Música. São Paulo: Perspectiva, 1989.
ANDRADE, Mário de. Ensaio sobre a música brasileira. São Paulo: Martins; Brasília: INL, 1972.
ANDRADE, Mário de. Música, doce música. São Paulo: Martins; Brasília: INL, 1976.
ANDRADE, Mário de. Aspectos da música brasileira. Belo Horizonte: Itatiaia, 1991.
ANDRADE, Mário de. O banquete. Belo Horizonte: Itatiaia, 2004.
ARANTES, Paulo Eduardo. Sentimento da dialética na experiência intelectual brasileira: dialética e dualidade segundo Antonio Candido e Roberto Schwarz. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
ARANTES, Paulo Eduardo. Providências de um crítico literário na periferia do capitalismo. In: ARANTES, Otília e ARANTES, Paulo Eduardo. Sentido da Formação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.
BASTOS, Manoel Dourado. Passagens da afirmação tropicalista: auto-análise do movimento da música popular brasileira por meio da compreensão em processo das canções de Caetano Veloso. 2004. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Faculdade de Comunicação, Universidade de Brasília, Brasília.
CAMPOS, Augusto de (org.). Balanço da bossa e outras bossas. São Paulo: Editora Perspectiva, 1986.
CANDIDO, Antonio. Literatura e Sociedade. São Paulo: T.A. Queiroz: Publifolha, 2000.
CANDIDO, Antonio. Formação da Literatura Brasileira: momentos decisivos. Belo Horizonte: Itatiaia, 1997.
CONTIER, Arnaldo. O nacional na música erudita brasileira: Mário de Andrade e a questão da identidade cultural. Fênix: Revista de História e Estudos Culturais. Vol. 1, Ano 1, nº 1, outubro/novembro/dezembro de 2004. Disponível em:http://www.revistafenix.pro.br/pdf/Artigo%20Arnaldo%20Daraya%20Contier.pdf. Acessado dia 02/10/2008.
CONTIER, Arnaldo. O ensaio sobre música brasileira: Estudo dos matizes ideológicos do vocabulário social e técnico-estético (Mario Andrade, 1928). Revista Música, São Paulo, maio/nov 1995, 75-121.
GARCIA, Walter. Bim Bom: a contradição sem conflitos de João Gilberto. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1999.
GIANI, L.A.A. As trombetas anunciam o paraíso: recepção do realismo socialista na música brasileira, 1945-1958. 1999. Tese (Doutorado em História), Universidade Estadual Paulista, Assis/SP.
KATER, Carlos. Música Via e H.J. Koellreutter: movimentos em direção à modernidade. São Paulo: Musa Editora: Atravez, 2001a.
KATER, Carlos. Eunice Katunda: musicista brasileira. São Paulo: Annablume: Fapesp, 2001b.
LOPEZ, Telê Porto Ancona. Mário de Andrade: ramais e caminhos. São Paulo: Livraria Duas Cidades, 1972.
MACHADO, Cacá. Tom Jobim. São Paulo: Publifolha, 2008.
MACHADO, Cacá. O enigma do homem célebre: ambição e vocação de Ernesto Nazareth. São Paulo: Instituto Moreira Salles, 2007.
MAMMÌ, Lorenzo. João Gilberto e o projeto utópico da bossa nova. Novos Estudos CEBRAP. São Paulo: CEBRAP, nº 34, novembro de 1992, pp.63-70.
MAMMÌ, Lorenzo. Uma promessa ainda não cumprida. Folha de S. Paulo, Caderno Mais!, 10 de dezembro de 2000.
MELLO e SOUZA, Gilda de. O tupi e o alaúde. São Paulo: Editora 34: Livraria Duas Cidades, 2003.
MORAES, José Geraldo Vinci. Música popular: fontes e arquivos para a História. Teresa: Revista de Literatura Brasileira. Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Universidade de São Paulo. São Paulo, n.4/5, 2003.pp. 401-406.
NAVES, Santuza Cambraia. O violão azul: modernismo e música popular. Rio de Janeiro: Editora FGV, 1998.
SANTOS, Paulo Sérgio Malheiros dos. Músico, doce músico. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2004.
SCHWARZ, Roberto. A carroça, o bonde e o poeta modernista. In: SCHWARZ, Roberto. Que horas são? São Paulo: Companhia das Letras, 1987. pp. 11-28.
TEIXEIRA, Maurício de Carvalho. O avesso do folclore. Teresa: Revista de Literatura Brasileira. Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Universidade de São Paulo. São Paulo, n.4/5, 2003. pp. 271-282.
TEIXEIRA, Maurício de Carvalho. Riscos no fonógrafo: Mário de Andrade e os discos. In: TONI, Flávia Camargo (org.). A música popular brasileira na vitrola de Mário de Andrade. São Paulo: Editora SENAC/ São Paulo, 2004. pp. 51-71.
TRAVASSOS, Elizabeth. Modernismo e música brasileira. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2000.
WISNIK, José Miguel. O coro dos contrários: a música em torno da Semana de 22. São Paulo: Livraria Duas Cidades: Secretaria da Cultura, Ciência e Tecnologia, 1977.
WISNIK, José Miguel. Getúlio da Paixão Cearense: Villa-Lobos e o Estado Novo. In: KIEFER, Bruno e WISNIK, José Miguel. Música. São Paulo: Brasiliense, 1983. pp. 129-191. (Coleção O nacional e o popular na cultura brasileira).
WISNIK, José Miguel. Sem receita. São Paulo: Publifolha, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The articles published by the magazine are for free use, destined for educational purposes and not commercial. The copyrights are all granted to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expressed opinion of its authors and not the official position of the Tempo e Argumento magazine or of the Postgraduate Program in History of the Universidade do Estado de Santa Catarina.