What does a teacher need to know in order to teach history? How do students in their initial training interpret this question?
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175180317442025e0201Keywords:
history, teaching , knowledge, trainingAbstract
The article aims to broaden the reflections about the teaching knowledge in the initial training of the history teacher. To do so, it analyze how a group of 115 students enrolled in the undergraduate course of the Federal University Pará (UFPA) interpret the question what is necessary to teach history. As methodology, a questionnaire was applied, adopting in sequence the quanti-qualitative procedures by which the data were catalogued and tables and graphs about gender, age, color and period in which the participating students were enrolled were produced. Next, the records of the answers produced are analyzed, questioning the knowledge that future teachers understand as necessary for teaching. The data produced shows a great diversity of knowledge profiling the interpretations of the students involving the knowledge of the area of reference, of neighboring areas and of their own experience.
Downloads
References
BATISTA, Neusa Chaves. Cotas para o acesso de egressos de escolas públicas na Educação Superior. Pro-Posições, Campinas, v. 29, n. 3, p. 41-65, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1980-6248-2015-0158. Acesso em: 20 set. 2022.
CAIMI, Flavia Eloisa. Por que os alunos (não) aprendem história? reflexões sobre ensino, aprendizagem e formação de professores de história. Tempo, Rio de Janeiro, v. 11, n. 21, p. 17-32, 2007. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-77042006000200003. Acesso em: 10 set. 2022.
CAIMI, Flávia. O que precisa saber um professor de história? História & Ensino, Londrina, n. 21, v. 2, p. 105-124, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.5433/2238-3018.2015v21n2p105. Acesso em 18 abr. 2021.
CAVALCANTI, Erinaldo. A história encastelada e o ensino encurralado: reflexões sobre a formação docente dos professores de história. Educar em Revista, Curitiba, v. 34, n. 72, p. 249-267, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0104-4060.60111. Acesso em 09 ago. 2019.
CAVALCANTI, Erinaldo. Onde está o ensino nas disciplinas de teoria da história ensinadas no Brasil? reflexões sobre a formação docente dos professores de história. História da Historiografia, Ouro Preto, v. 14, 133-166, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.15848/hh.v14i36.1659. Acesso em: 04 jan. 2022.
CAVALCANTI, Erinaldo. O lugar da aprendizagem histórica nos percursos de formação inicial do professor de história no Brasil. Revista Antíteses, Londrina, v. 15, 127-154, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.5433/1984-3356.2022v15n29p127-154. Acesso em: 03 dez. 2022.
COELHO, Mauro Cezar; BICHARA, Taissa. Ensino de história: uma incursão pelo campo. In: MONTEIRO, Ana Maria; RAJELO, Adriana (org.). Cartografias da pesquisa em ensino de história. Rio de Janeiro: Mauad X, 2019. p. 63-83.
COELHO, Mauro Cezar; COELHO, Wilma de Nazaré Baia. Educação para as relações étnico-raciais e a formação de professores de história nas novas diretrizes para a formação de professores! Educar em Revista, Curitiba, v. 37, e77098, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0104-4060.77098. Acesso em 04 jan. 2022.
COELHO, Mauro Cezar; COELHO, Wilma de Nazaré Baia. As licenciaturas em história e a Lei 10.639/03: percursos de formação para o trato com a diferença? Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 34, e192224, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0102-4698192224. Acesso em 04 mai. 2019.
DE MELO, Maria do Céu. A formação de professores de história em Portugal: práticas pedagógicas e investigativas. Revista História Hoje, São Paulo, v. 4, n. 7, p. 41-61, 2015. DOI: https://doi.org/10.20949/rhhj.v4i7.177. Acesso em: 15 fev. 2020.
FONSECA, Selva Guimarães; COUTO, Regina Celia. A formação de professores de história no Brasil: perspectivas desafiadoras do nosso tempo. In: FONSECA, Selva Guimarães; ZAMBONI, Ernesta (org.). Espaços de formação do professor de história. Campinas: Papirus, 2008. p. 101-130.
MONTEIRO, Ana Maria. Os saberes dos professores sobre os conhecimentos que ensinam: trajetória de pesquisa em ensino de história. In: MONTEIRO, Ana Maria; RAJELO, Adriana (org.). Cartografias da pesquisa em ensino de história. Rio de Janeiro: Mauad X, 2019. p. 271-300.
MONTEIRO, Ana Maria. Professores de história: entre saberes e práticas. Rio de Janeiro: Mauad X, 2007.
NEVES, Clarice Eckert Baeta; RAIZER, Leandro; FACHINETTO, Rochele Fellini. Acesso, expansão e equidade na educação superior: novos desafios para a política educacional brasileira. Sociologias, Porto Alegre, v. 9, n. 17, p. 124-157, 2007. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-45222007000100006. Acesso em: 04 jun. 2022.
RAMOS, Marcia Elisa Teté; ALVES, Ronaldo Cardoso. Representações de história em jovens da escola básica e da universidade: um estudo sobre pensamento histórico e identidade. Revista Antíteses, Londrina (PR), v. 9, n. 18, p. 118-152, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-45222007000100006. Acesso em: 20 set. 2022.
RÜSEN, Jörn. Didática da história: passado, presente e perspectivas a partir do caso alemão. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 1, n. 2, p. 07-16, 2006.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Tempo e Argumento

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The articles published by the magazine are for free use, destined for educational purposes and not commercial. The copyrights are all granted to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expressed opinion of its authors and not the official position of the Tempo e Argumento magazine or of the Postgraduate Program in History of the Universidade do Estado de Santa Catarina.