What does a teacher need to know in order to teach history? How do students in their initial training interpret this question?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175180317442025e0201

Keywords:

history, teaching , knowledge, training

Abstract

The article aims to broaden the reflections about the teaching knowledge in the initial training of the history teacher. To do so, it analyze how a group of 115 students enrolled in the undergraduate course of the Federal University Pará (UFPA) interpret the question what is necessary to teach history. As methodology, a questionnaire was applied, adopting in sequence the quanti-qualitative procedures by which the data were catalogued and tables and graphs about gender, age, color and period in which the participating students were enrolled were produced. Next, the records of the answers produced are analyzed, questioning the knowledge that future teachers understand as necessary for teaching. The data produced shows a great diversity of knowledge profiling the interpretations of the students involving the knowledge of the area of reference, of neighboring areas and of their own experience.

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Author Biography

Erinaldo Vicente Cavalcanti, Federal University of Para

 

Licenciado em História pela Universidade de Pernambuco, Mestre e Doutor pela Linha de Pesquisa Cultura e Memória do Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Federal de Pernambuco, com Estágio Doutoral (PDSE/Capes) pela Universidad General San Martin em Buenos Aires, Argentina. É autor de vários livros e artigos acadêmicos publicados em revista especializadas no Brasil e no exterior. Coordena o grupo de pesquisa Interpretação do Tempo: ensino, memória, narrativa e política (iTemnpo/CNPq),  atua principalmente nos seguintes temas: Teoria; Ditadura Militar; Ensino de História, Livro Didático e Formação Docente. É parecerista de revistas especializadas como a Revista História Hoje (ANPUH-Brasil), foi diretor da Regional Norte de História Oral (2018-2020), diretor de Pós-Graduação da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (Unifesspa, 2018-2020). É professor da Faculdade de História da UFPA e do PPGHIST/Unifesspa.

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Published

2025-06-13

How to Cite

CAVALCANTI, Erinaldo Vicente. What does a teacher need to know in order to teach history? How do students in their initial training interpret this question?. Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 17, n. 44, p. e0201, 2025. DOI: 10.5965/2175180317442025e0201. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/tempo/article/view/2175180317442025e0201. Acesso em: 13 aug. 2025.