Ilustração Brasileira (Bordeaux/Paris, 1901-1902): in search of project and its creator
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175180313322021e0207Abstract
The article aims to analyze the magazine Ilustração Brasileira. Between 1901 and 1902 twelve issues were published all of them printed in France. In the Brazilian historiography, one can find many mentions regarding the magazine, but they are always brief and superficial. Ilustração belongs to the set of periodicals founded in the beginning of twenty century and they were already able to print photographs, thanks to the new technological process. Despite being widely cited, there is no systematic studies about this periodical and one do not have data about its objectives and who was responsible for the project. Fragmentary and rare information collected from newspapers, associated with the analysis of content and collaborators of the monthly, provide some clues that help to clarify, at least part, of the problem and characterize the nature of the publication, founded at a time when technical innovations opened up new possibilities for illustrated magazines.
Downloads
References
A PRIMAVERA. A Província, Pernambuco, ano 24, n. 240, p. 1, 22 out. 1901. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/128066_01/10983. Acesso em: 10 ago. 2020.
A. A. [AZEVEDO, Artur]. Livros, Folhetos e Revistas. O País, Rio de Janeiro, ano 27, n. 6183, p. 1, 12 set. 1901. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/178691_03/3097. Acesso em: 11 ago. 2020.
ANDRADE, Joaquim Marçal Ferreira de. História da fotorreportagem no Brasil: a fotografia na imprensa do Rio de Janeiro de 1839 a 1900. Rio de Janeiro: Elsevier, 2004.
BOUCHON, Georges (ed.). Histoire d’une imprimerie bordelaise (1600-1900). Bordeaux: Imprimeries G. Gounouilhou, 1901. Disponível em: https://archive.org/details/histoireduneimpr00boucuoft/page/346/mode/2up. Acesso em: 12 jun. 2020.
BROCA, Brito. A vida literária no Brasil: 1900. 4. ed. Rio de Janeiro: José Olympio: Academia Brasileira de Letras, 2004.
CORRÊA, Luiz Felipe de Seixas. O Barão do Rio Branco: missão em Berlim, 1901-1902. Brasília: Fundação Alexandre de Gusmão, 2009. Disponível em: http://funag.gov.br/biblioteca/index.php?route=product/product&product_id=458. Acesso em: 11 ago. 2020.
CRUZ, Heloisa de Faria (org.). São Paulo em revista: catálogo de publicações da imprensa cultural e de variedades paulistana 1870-1930. São Paulo: Arquivo do Estado, 1997.
DIMAS, Antonio. Tempos eufóricos: análise da revista Kosmos 1904-1909. São Paulo: Ática, 1983.
ELOY [Artur Azevedo]. Croniqueta. A Estação, Rio de Janeiro, ano 30, n. 17, p. 100, 15 set. 1901. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/709816/7274. Acesso em: 09 ago. 2020.
FERREIRA, Orlando da Costa. Imagem e letra: introdução à bibliologia brasileira: a imagem gravada. 2. ed. São Paulo: Edusp, 1994.
FEYEL, Gilles. Naissance, constitution progressive et épanouissement d’un genre de presse aux limites floues: le magazine. Réseaux, Paris, v. 105, n. 1, p. 19-51, 2001. Disponível em: https://www.cairn.info/revue-reseaux1-2001-1-page-19.htm. Acesso em: 10 ago. 2020.
FONSECA, Letícia Pedruzzi. Uma revolução gráfica: Julião Machado e as revistas ilustradas no Brasil, 1895-1898. São Paulo: Blucher, 2009. Disponível em: https://openaccess.blucher.com.br/article-list/uma-revolucao-grafica-juliao-machado-e-as-revistas-ilustradas-no-brasil-312/list#undefined. Acesso em : 08 ago. 2020.
FRANÇA. Ilustração Brasileira, Paris, ano 1, n. 9, p. 208, abr. 1902. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/107468/239. Acesso em: 10 ago. 20,20.
GERVAIS, Thierry. D’après photographie : premiers usages de la photographie dans le journal L’Illustration (1843-1859). Études photographiques, Paris p. 56-85, 13 jul. 2003. Disponível em: https://journals.openedition.org/etudesphotographiques/347. Acesso em: 09 ago. 2020.
GERVAIS, Thierry. De part et d'autre de la garde barrière: les errances techniques dans l'usage de la photographie au sein du journal L'Illustration (1880-1900). Études photographiques, Paris, p. 1-24, 05 ago. 2009. Disponível em: http://journals.openedition.org/etudesphotographiques/2663. Acesso em: 09 jun. 2020.
GERVAIS, Thierry. La similigravure: le récit d’une invention (1878-1893). Nouvelles de l’estampe, Paris, n. 229, 1-25, 2010. Disponível em: http://journals.openedition.org/estampe/1337. Acesso em: 09 ago. 2020.
HUGO, Victor. Pensamentos. Ilustração Brasileira, Paris, ano 1, n. 7, p. 150, mar. 1902. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/107468/176. Acesso em: 10 ago. 2020.
ILUSTRAÇÃO BRASILEIRA, Paris, ano 1, n. 1, p. 2, agosto de 1901a. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/107468/4. Acesso em: 10 ago. 2020.
ILUSTRAÇÃO BRASILEIRA. O Fluminense, Niterói, ano 24, n. 4644, p. 1, 24 ago. 1901b. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/100439_04/2053. Acesso em: 11 ago. 2020.
JACKSON, Mason. The pictorial press. It’s origin and progress. London: Hurst and Blackett, 1885. Disponível em: http://www.gutenberg.org/ebooks/36417. Acesso em: 10 ago. 2020.
JORGE, Artur Guimarães de Araújo. Rio Branco e as fronteiras do Brasil. Uma introdução às obras do Barão do Rio Branco. Brasília: Senado Federal, 1999.
LA CATASTROPHE DU “PAX”. Le Sport Universel Illustré, Paris, n. 304, p. 305, 18 maio 1902. Disponível em: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k65280896/f311.item.zoom. Acesso em: 11 ago. 2020.
LE NAUFRAGE DU SANTOS-DUMONT... Le Sport Universel Illustré, Paris, n. 292, p. 113, 23 fev. 1902. Disponível em: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k65280896/f119.item. Acesso em: 11 ago. 2020.
LERICHE, Louis. Os heróis do Niágara. Ilustração Brasileira, Paris, ano 1, n. 9, p. 208-209, abr. 1902. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/107468/239. Acesso em: 10 ago. 2020.
LERICHE, Louis. Um passeio a pé pelo Danúbio. Ilustração Brasileira, Paris, ano 1, n. 12, p. 267-268, jul. 1902. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/107468/310. Acesso em: 10 ago. 2020.
LERICHE, Louis. Les héros du Niagara. Le Sport Universel Illustré, Paris, n. 283, p. 820-821, 21 dez. 1901. Disponível em: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k6528432s/f400.item. Acesso em: 11 ago. 2020.
LERICHE, Louis. Une course a pied sur le Danube. Le Sport Universel Illustré, Paris, n. 297, p. 206, 30 maio 1902. Disponível em: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k65280896/f212.item. Acesso em: 11 ago. 2020.
LUCA, Tania Regina de. A Ilustração (1884-1892): circulação de textos e imagens entre Paris, Lisboa e Ro de Janeiro. São Paulo: Unesp : Fapesp, 2018.
MARICÁ, Marques de. Pedras soltas. Ilustração Brasileira, Paris, ano 1, n. 11, p. 247, jun. 1902. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/107468/286. Acesso em: 10 ago. 2020.
MARTINS, Ana Luiza. Revistas em revista: imprensa e práticas culturais em tempos de república (1890-1922). São Paulo: Edusp : Fapesp : Imprensa Oficial do Estado, 2001.
O NAUFRÁGIO DO “SANTOS DUMONT”. Ilustração Brasileira, Paris, ano 1, n. 9, p. 197-198, abr. 1902. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/107468/228. Acesso em: 10 ago. 2020.
ORTIGÃO, Ramalho. Fragmentos. Ilustração Brasileira, Paris, ano 1, n. 2, p. 41, ago. 1901. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/107468/47. Acesso em: 10 ago. 2020.
PINSARD, Jules. L’Illustration du livre moderne et la photographie. Paris: Charles Mendel, 1897. Disponível em: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k1179002z. Acesso em: 09 ago. 2020.
PORTA, Frederico. Dicionário de artes gráficas. Porto Alegre: Globo, 1958.
SANTOS, Luís Cláudio Villafañe Gomes. O evangélio do barão: Rio Branco e a identidade brasileira. São Paulo: Unesp, 2012.
SAUVAGE, Anne-Marie. L’affiche en couleurs à la fin du XIXe siècle. Nouvelles de l’estampe, Paris, n. 230, p. 1-6, 2010. Disponível em: http://journals.openedition.org/estampe/1326. Acesso em: 12 set. 2020.
SODRÉ, Nelson Werneck. História da imprensa no Brasil. 4. ed. Rio de Janeiro: Mauad, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Tempo e Argumento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The articles published by the magazine are for free use, destined for educational purposes and not commercial. The copyrights are all granted to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expressed opinion of its authors and not the official position of the Tempo e Argumento magazine or of the Postgraduate Program in History of the Universidade do Estado de Santa Catarina.