Teaching manuals in question: proposals for teaching the History of America (1971 and 2011)
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175180313322021e0205Abstract
This article analyzes different proposals for teaching/learning contents on the history of America from two teaching manuals: Cadernos MEC: History of America (1971) and General History and Brazil (2011). The analysis is guided by the regressive method (BLOCH, 2001), in search of permanence and discontinuities in school subjetcs, in general, and History Teaching, in particular. Besides the forty-year interval between publications, the manuals distance themselves on pedagogical and historiographic aspects: Cadernos MEC: History of America varies between indications of New School ideas and a traditional perspective is linked to a traditional pedagogical perspective, with activities based on the mnemonic method; the didactic work of Vincentino and Dorigo (2011) consists of activities that favor the intellectual autonomy of students, which indicates an adaptation of the pedagogical content to neoliberal principles, by privileging the role of each student in their learning process. As for the conception of History, the 1971 manual presents positivist features, centered in dates and facts of characters from a predominantly political history. In the section pedagogical advisory of the 2011 work there are references with possible defeatist interpretations of the Spanish America, focusing on the exploration and violence of the "winners over the losers"; however, the exercises align with assumptions of the New History, which allows the elaboration of historical knowledge by students, through internal and external analysis of iconographic sources, the interpretation of historiographic texts, and the multiplicity of approaches and historical sources. Understanding which subjects take place in curricular expectations is a crucial choice for the composition of the tapestry to be woven by the historian (GINZBURG, 2007), but it also helps to think about the role of teaching manuals, such as the products they are, loaded with intentions.
Downloads
References
ABUD, Kátia. Currículos de história e políticas públicas: os programas de história do Brasil na escola secundária. In: BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes (org.). O saber histórico na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2008. p. 28-41.
BEZERRA, Holien Gonçalves. Conceitos básicos: ensino de história: conteúdos e conceitos básicos. In: KARNAL, Leandro (org.). História na sala de aula: conceitos, práticas e propostas. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2005. p. 37-48.
BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. O percurso acidentado do ensino de história da América. In: IOKOI, Zilda Márcia Gricoli; BITTENCOURT, Circe Maria. Educação na América Latina. Rio de Janeiro: Expressão E Cultura; São Paulo: EDUSP, 1996. p. 203-218.
BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de história da América: reflexões sobre problemas de identidades. Revista Eletrônica da ANPHLAC, São Paulo, n. 4, p. 5-15, 2005. Disponível em: https://revista.anphlac.org.br/anphlac/article/view/1358. Acesso em: 7 maio 2020.
BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de história: fundamentos e métodos. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2009.
BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Produção didática de história: trajetórias de pesquisas. Revista de História, São Paulo, n. 164, p. 487-516, jan./jun. 2011. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revhistoria/article/view/19206/. Acesso em: 21 abr. 2020.
BLOCH, Marc. Apologia da história ou o ofício do historiador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: Ministério da Educação, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 3 abr. 2020.
BRASIL. Projeto de Lei 7180/2014. Câmara dos deputados. Altera o art. 3º da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, 2014. Disponível em: <http://www.camara.gov.br/proposicoesWeb/fichadetramitacao?idProposicao=606722>. Acesso em: 7 abr. 2020.
BURKE, Peter. A escola dos Annales (1929-1989): a resolução francesa da historiografia. São Paulo: Fundação Editora da Unesp, 1997.
CARVALHO, Carlos Delgado; RIEMER, Ana Maria Delgado de Carvalho. História da América: cadernos MEC. Rio de Janeiro: Ministério da Educação e Cultura/Fundação Nacional de Material Escolar - Fename, 1971.
CARVALHO, Marta Maria Chagas de. A caixa de utensílios e o tratado: modelos pedagógicos, manuais de Pedagogia e práticas de leitura de professores. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, 4., 2006, Goiânia. Anais [...]. Goiânia: Sociedade Brasileira de História da Educação, 2006. 1 CD-ROM.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1. artes de fazer. 10. ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2004.
CURY, Carlos Roberto Jamil. Livro didático como assistência ao estudante. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 9, n. 26, p. 119-130, jan./abr. 2009. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/3682/3598. Acesso em: 3 mar. 2020.
ESPÍRITO SANTO. Secretaria da Educação. Ensino médio: área de Ciências Humanas. Secretaria da Educação. Vitória: SEDU, 2009. Disponível em: https://sedu.es.gov.br/Media/sedu/pdf%20e%20Arquivos/Curr%C3%ADculo/SEDU_Curriculo_Basico_Escola_Estadual_(FINAL).pdf. Acesso em: 3 mar. 2019.
FERNANDES, Luiz Estevam; MORAIS, Marcus Vinícius de. História da América: renovação da história da América. In: KARNAL, Leandro (org.). História na sala de aula: conceitos, práticas e propostas. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2005. p. 143-162.
FILGUEIRAS, Juliana Miranda. A produção de materiais didáticos pelo MEC: da campanha nacional de material de ensino à fundação nacional de material escolar. Rev. Bras. Hist., São Paulo, v. 33, n. 65, p. 313-335, 2013a. Disponível em: http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/7531. Acesso em: 3 mar. 2019.
FILGUEIRAS, Juliana Miranda. Os cadernos MEC de história e matemática: dispositivos pedagógicos e constituição da cultura escolar. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, 7., 2013, Cuiabá. Anais [...]. Cuiabá: Sociedade Brasileira de História da Educação, 2013b. 1 CD-ROM.
FONSECA, Thaís Nívea de Lima. História & ensino de história. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
FONSECA, Selva Guimarães. Didática e prática do ensino de história: experiências, reflexões e aprendizados. Campinas: Papirus, 2003.
GINZBURG, Carlo. Relações de força: história, retórica, prova. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.
GINZBURG, Carlo. O fio e os rastros: verdadeiro, falso, fictício. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
HUPP, Wallace Manoel. Leitura de imagens em livros didáticos de história: análise de propostas da produção do saber histórico escolar. Curitiba: Appris, 2014.
IBARRA, David. O neoliberalismo na América Latina. Rev. Econ. Polit., São Paulo, v. 31, n. 2, p. 238-248, jun. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-31572011000200004. Acesso em: 3 mar. 2019.
KARNAL, Leandro. As Veias Fechadas da América Latina. [S.l.: s.n.], 2001. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/194094303/KARNAL-Leandro-Veias-Fechadas-Da-America-Latina. Acesso em: 19 mar. 2020.
LAVILLE, Christian. A guerra das narrativas: debates e ilusões em torno do ensino de história. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 19, n. 38, p. 125-138, 1999. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01881999000200006. Acesso em: 3 mar. 2019.
LUIZ, Miriã Lucia. Dentro e fora da ordem: diretrizes curriculares para o ensino de História no Espírito Santo em tempos autoritários (1964-1985). 2015. 205 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2015. Disponível em: https://educacao.ufes.br/pt-br/pos-graduacao/PPGE/detalhes-da-tese?id=8736. Acesso em: 2 mar. 2019.
MARINHO, Analice Alves. Por uma “América mais americana”: as representações da América espanhola em manuais didáticos para a formação de professores argentinos (1910-1913). Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 8, n. 2, p. 375-396, jul./dez. 2013. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/4857/3628. Acesso em: 2 mar. 2019.
MARTINS, Maria do Carmo. Currículo, cultura e ideologia na ditadura militar brasileira: demarcação do espaço de atuação do professor. In: CERRI, Luis Fernando (org.). O ensino de história e a ditadura militar. 2. ed. Curitiba: Aos Quatro Ventos, 2007. p. 29-46.
MIMESSE, Eliane. A prática pedagógica dos professores de história no uso dos livros didáticos. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. 35, p. 96-107, set. 2009. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8639616. Acesso em: 2 marc. 2019.
MIRANDA, Sonia Regina; LUCA, Tania Regina de. O livro didático de história hoje: um panorama a partir do PNLD. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 24, n. 48, p. 123-144, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882004000200006. Acesso em: 2 mar. 2019.
MORENO, Jean Carlos. História na base nacional comum curricular. Déjà vu e novos dilemas no século XXI. História & Ensino, Londrina, v. 22, n. 1, p. 7-27, jan./jun. 2016. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/histensino/article/view/26158. Acesso em: abr. 2019.
MUNAKATA, Kazumi. O livro didático: alguns temas de pesquisa. Revista Brasileira de História da Educação, Campinas, v. 12, n. 3 (30), p. 179-197, set./dez. 2012. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38817. Acesso em: 7 marc. 2019.
MUNAKATA, Kazumi. Dois manuais de história para professores: histórias de sua produção. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 3, p. 513-529, set./dez. 2004. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/27955. Acesso em: 2 abr. 2020.
OLIVEIRA, Susane Rodrigues de. Memórias, subjetivação e educação no tempo presente: como as representações de violência sexual são abordadas nos livros didáticos de História? Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 11, n. 28, p. 466-502, set./dez. 2019. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/tempo/article/view/2175180311282019466. Acesso em: 2 mar. 2020.
REIS, Thiago. História da América na BNCC. Associação Nacional de História: Seção Rio de Janeiro, 2015. Disponível em: https://anpuh.org.br/index.php/bncc-historia/item/3129-historia-da-america-e-a-bncc. Acesso em: 19 mar. 2020.
SCHMIDT, Maria Auxiliadora Moreira dos Santos. História do ensino de história no Brasil: uma proposta de periodização. Revista História da Educação, Porto Alegre, v. 16, n. 37, p. 73-91, maio/ago., 2012. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/view/24245. Acesso em: 19 mar. 2019.
SILVA, Vitória Rodrigues e. O ensino de história da América no Brasil. Diálogos, Maringá: DHI/PPH/UEM, v. 8, n. 2, p. 83-104, 2004. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/Dialogos/article/view/38105. Acesso em: 19 mar. 2020.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO (UFES). Projeto pedagógico do curso de história. Vitória: Colegiado de História, 2018.
URBAN, Ana Claudia; SCHMIDT, Maria Auxiliadora Moreira dos Santos. A construção do código disciplinar da história da América no Brasil, no período da ditadura militar: os “cadernos MEC”. Revista de História da UEG, Anápolis, v. 3, n. 1, p. 1-14, jan./jun. 2014. Disponível em: https://www.revista.ueg.br/index.php/revistahistoria/article/view/2130. Acesso em: 19 mar. 2020.
VALE, Nayara Galeno do. Delgado de Carvalho e o ensino de história: livros didáticos em tempos de reformas educacionais (1931-1946). 2011. 200 f. Dissertação (Mestrado em História Social) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2011. Disponível em: https://minerva.ufrj.br/F/IRR5R823QHIQTM3NBVPQEFLAPRQAGTLPIMSFX7P3C5ADBPVF8X-40896?func=find-b&find_code=WRD&request=Nayara+Galeno+do+Vale&local_base=UFR01. Acesso em: 19 mar. 2020.
VICENTINO, Claudio; DORIGO, Gianpaolo. História geral e do Brasil. São Paulo: Editora Scipione, 2011. v. 2.
WEISS, Arthur Bernardes. História do Brasil: caderno 3. Rio de Janeiro: Ministério da Educação e Cultura: Departamento Nacional de Educação: Campanha Nacional de Material de Ensino, 1963.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Tempo e Argumento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The articles published by the magazine are for free use, destined for educational purposes and not commercial. The copyrights are all granted to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expressed opinion of its authors and not the official position of the Tempo e Argumento magazine or of the Postgraduate Program in History of the Universidade do Estado de Santa Catarina.