Memory and history teaching: the interfaces between the training and knowledge of teachers

Authors

  • Jaqueline Martins Zarbato Centro Universitário Municipal de São José image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175180305092013134

Keywords:

memory teachers, memory, teaching of history, teacher training

Abstract

This article points to reflections on the experiences of teachers of history, and interpret the formation process, its implications and tensions to teacher, from the symbolic elements, choices, do the trajectories of teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jaqueline Martins Zarbato, Centro Universitário Municipal de São José

Doutora em História pela Universidade Federal de Santa Catarina – UFSC. Professora do Centro Universitário Municipal de São José (USJ/SC)

References

ABRAHÃO, M. H. M. B. O professor e o ciclo de vida profissional. In: ENRICONE,D. Ser professor. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2001. p. 9-23.

AZEVEDO, Joanir G. & ALVES, Neila G. (Orgs.). Formação de professores:possibilidades do imprevisível. RJ: DP&ª, 2004.

CAVACO, Maria Helena. O ofício do professor: o tempo e a mudança. In: NOVOA, A. (Org.). Profissão professor. Porto, Portugal, Ed. Porto, 1995. P. 155-168.

FACCI, Marilda G. D. Valorização ou esvaziamento do trabalho do professor? São Paulo: Autores Associados, 2004.

FENELON, Déa. A formação do profissional de História e a realidade do ensino. In: Cadernos Cedes, n 8. São Paulo, Cortez, 1983.

FONSECA, Selva G. Didática e prática de ensino de História.SP, Papirus, 2003.

MONTEIRO, A.M.F.C. Ensino de história: algumas configurações do saberescolar. In: História e Ensino. Revista do Laboratório de Ensino deHistória da Universidade Estadual de Londrina, v.9. Londrina: Editora da UEL, 2003.

NOVOA, Antonio. (Orgs.). Os professores e sua formação. Lisboa, Dom Quixote, (1995).

PIMENTA, Selma G. Estágio e Docência.São Paulo: Cortez, 2004.

______. Formação de professores - saberes da docência e identidade do professor. In:Nuances, - v. III – Set. 1997. p. 5.

RAMALHO, B., NUNEZ, I. GAUTHIER, C. Formar o professor, profissionalizar o ensino. Porto Alegre: Sulina, 2004.

SILVA, Marcos A. (Org.). Repensando a História. SP, Marco Zero, 1984.

TARDIFF, Maurice. Saberes docentes & formação profissional. RJ, Vozes, 2002.

Published

2013-04-26

How to Cite

ZARBATO, Jaqueline Martins. Memory and history teaching: the interfaces between the training and knowledge of teachers. Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 5, n. 9, p. 134–152, 2013. DOI: 10.5965/2175180305092013134. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/tempo/article/view/2175180305092013134. Acesso em: 3 jul. 2024.