Lula’s 2006 presidential campaign in television saw from the history didactics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175180304022012004

Keywords:

television, political propaganda, historical consciousness, propaganda

Abstract

The text deals with the role of political propaganda at television in the History teaching and learning process, through the processes of ransom and reinforcement of symbols and ideas referred to the Brazil’s political history, targeted to the building of power projects. This is, therefore, a study that aims to contribute to the knowledge of relationship between formal and informal aspects of History teaching and learning. It begins by the theoretical basis of the History Didactics that gets on the historical consciousness its main concept (cf. J. Rüsen, K. Jeissman, P. Seixas and others). The methodology consists, beyond the tools of televising messages analysis (mainly R. Barthes), at the identification and analysis of the narratives and / or “ultra-short histories” that exists in the political speech that can activate elements of the imaginary and collective memory in immediate objectives’ duty. The preliminary conclusion is that teaching-learning and media messages joins a same circle of relationship, and understand it is mean understanding the interdependence and domination games between these spheres.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luis Fernando Cerri, State University of Ponta Grossa

Possui graduação em História pela Universidade Estadual de Campinas (1992), mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1996) e doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2000). Atualmente é professor associado da Universidade Estadual de Ponta Grossa.

References

BAPTISTELLA, Ester C ecilia Fernandes. A compreensão do conteúdo de um comercial televisivo na infância. Campinas, SP: Dissertação de Mestrado FE – Unicamp, 2001.

BARTHES, Roland. Societé, imagination, publicité. In: BARTHES, Roland. Oeuvres completes. Paris: Seuil, 1994. p. 507-517. BELINTANE, Claudemir. A escola e a lan-house. São Paulo: Mimeo, 2006.

BERGMANN, Klaus. A história na reflexão didática. São Paulo. Revista Brasileira de História, v.9, n. 19, p. 29 – 42, set. 89/fev. 90.

BURTON, Graeme. Talking television: an introduction to the study of television. London: Hodder Arnold H&S, 2000.

CERRI, Luis, Fernando. 1972: Sete bandeiras do setecentenário por mil cruzeiros velhos. Estudos Ibero-Americanos. , v.XXV, p.193 - 208, 1999.

CERRI, Luis, Fernando. Didacticas publicas de la Historia: demandas sociais, políticas de Estado e usos da História no Brasil contemporâneo. In: Actas de las Xas Jornadas Interescuelas Departamentos de Historia. Rosario, Argentina: Escuela de Historia -Universidad Nacional de Rosario, 2005.

CERRI, Luis, Fernando. Usos públicos da história no Brasil contemporâneo: demandas sociais e políticas de Estado. Araucaria, Sevilha, Espanha, v. 8, n. 15, p. 1-15, 2006.

DA MATTA, Roberto. Carnavais, malandros e heróis: para uma sociologia do dilema brasileiro. Rio de Janeiro: Rocco, 1997.

FERNANDES, Florestan. O negro no mundo dos brancos. São Paulo: DIFEL, 1971.

FUENZALIDA, Valerio. La política resignificada desde la televisión. Diálogo Político. Buenos Aires, v. 4, n. 1, p. 47 - 66, 2004.

FICO, Carlos. Reinventando o Otimismo: ditadura, propaganda e imaginário social no Brasil. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 1997.

LAVILLE, Christian. Historical consciousness and Historical Education: what to Expect from the First to the Second. In: SEIXAS, Peter (ed.). Theorizing Historical Consciousness. Toronto: University of Toronto Press, 2004, p. 165 - 182.

LIMA, Venício A rtur de. A mídia nas eleições de 2006. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2007.

ORTIZ, Renato. Cultura Brasileira e Identidade Nacional. São Paulo: Brasiliense, 1985.

RAMALDES, Dalva; REIS, Ruth. Discursos e deslocamentos de Lula: estratégias da propaganda eleitoral da eleição à reeleição. In: CONGRESSO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PESQUISADORES DE COMUNICAÇÃO E POLÍTICA, 1, 2006, Salvador, BA. Anais eletrônicos... Belo Horizonte: UFMG. Disponível em: <http://www.fafich.ufmg.br/compolitica/anais2006/Ramaldes_e_Reis_2006.pdf>. Acesso em: 28 set. 2010. RUBIM, A. A. C. Cultura e política na eleição de 2002: As estratégias de Lula presidente. Brasília: Mimeo, 2003. Disponível em: < http://e-groups.unb.br/fac/comunicacaoepolitica/Albino.pdf>. Acesso em: 20 set. 2010.

RÜSEN, J. What is Historical Consciousness? - A Theoretical Approach to Empirical Evidence. In: CANADIAN HISTORICAL CONSCIOUSNESS IN AN INTERNATIONAL CONTEXT: THEORETICAL FRAMEWORKS, 2001, Vancouver. Paper... Vancouver: University of British Columbia, 2001.

WEST, D. M. Television Advertising in Election Campaigns. Political Science Quarterly. V. 109, [New York], n. 5. pp. 789-809, 1994-1995.

Published

2012-12-13

How to Cite

CERRI, Luis Fernando. Lula’s 2006 presidential campaign in television saw from the history didactics. Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 4, n. 2, p. 04–23, 2012. DOI: 10.5965/2175180304022012004. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/tempo/article/view/2175180304022012004. Acesso em: 17 jul. 2024.