History and fiction: boundaries and history teaching

Authors

  • Maria Antonieta Campos Tourinho Universidade Federal da Bahia

Keywords:

History, fiction, History's teaching, narrative, time

Abstract

In this article, the author discusses the boundaries between history and fiction and their resonance in the history teaching. From the theories of historians like White, Schama, Burke and Gay, this work reflects on more radical and more moderate visions in relation to the flexibility of these boundaries. It expands upon issues which are considered fundamental to their understanding as: the style, the contemporary look and re-creation of the history, poetry and history teaching, narrative, time and fiction. As a conclusion, this investigation considers that, although faint, subtle, outlined and / or demarcated, the boundaries between history and fiction do exist. It also agrees with Burke when he states that, in order to visit those borders more safely, historians need to develop their own fictional techniques. Such visits can also motivate the history teacher to discuss contemporary historiography questions with their students, as well as the contents of the teaching and learning in Basic Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Antonieta Campos Tourinho, Universidade Federal da Bahia

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia. Professora da Universidade Federal da Bahia.

References

ALONSO, Marin. Las Musas. Disponível: http://www.google.com.br Acesso: 5 jun. 2003.

ASSIS, Machado de. O cônego ou metafísica do estilo. In: Várias histórias. São Paulo: Globo, 1997. p. 177-185.

BRAUDEL, Fernand. Reflexões sobre a História. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

BURKE, Peter. Abertura: A nova história, seu passado e seu futuro. In BURKE, Peter (org.). A Escrita da História: Novas Perspectivas. São Paulo: UNESP, 1992a, p. 8-62.

BURKE, Peter. A história dos acontecimentos e o renascimento da narrativa in BURKE, Peter. A Escrita da História: Novas Perspectivas. São Paulo: UNESP, 1992b, p. 327-348.

BURKE, Peter. Variedades de história cultural. Rio de Janeiro: Civ. Brasileira, 2000.

CARVALHO Bernardo. Simon Schama.Folha de S. Paulo. São Paulo, Caderno Mais, 1997.

CARVALHO Bernardo. Para White, história recalcou a poesia. Folha de S. Paulo, São Paulo, Caderno Mais, 11 de set de 1997.

CARVALHO, Maria Inez da Silva de Souza Uma viagem pelos espaços educacionais do município de Santo Antonio de Jesus: possibilidades, atualizações, singularidades, transítuações. 2001. Tese (Doutorado em Educação) – Faced. UFBA, Salvador.

COUTO, José Geraldo. A Invenção da História: O historiador inglês Peter Burke dá em São Paulo um curso sobre a crise “pós-moderna” da consciência histórica. Folha de S. Paulo, São Paulo, Caderno Mais, 11 set. 1994.

COUTO, José Geraldo; CARVALHO Bernardo. Era uma vez a história: por que escritores e historiadores embaralham cada vez mais fato e ficção. Folha de S. Paulo, São Paulo, Caderno Mais, 11 set. 1994.

COUTO, José Geraldo. “Ônibus 174" vai além da tragédia social. Folha de S. Paulo, São Paulo, Ilustrada. Disponível: http://www.uol.com.br Acesso:6 dez. 2002.

GADAMER, Hans-Georg. O problema da consciência histórica. Rio de Janeiro: Editora Fundação Getúlio Vargas, 1998.

GAY, Peter. O estilo na história. São Paulo: Cia. das Letras, 1990.

LOPES, Moacir C. O lirismo do cosmos. Jornal do Brasil.Rio de Janeiro: Caderno Idéias,20 jul. 2002.

LOWENTHAL, David. Como conhecemos o passado. In: Trabalhos da Memória, Projeto História: Revista do Programa de estudos pós-graduados em história e do departamento de história. PUC, São Paulo: Educ, 1998. p. 63 - 201.

LUCINI, Marizete. Tempo, Narrativa e Ensino de História. Porto Alegre: Mediação, 1999.

MACHADO, Ronaldo Silva. História e Poesia na Poética de Aristóteles. Mneme revista de humanidades. v. 2, n. 3, fev./mar. 2001. Disponível: http://www.google.com.br. Acesso: 5 jul. 2003.

MURARO, Valmir Francisco. Sobre Hermenêutica, História e Narrativa. In: Fronteiras: Revista catarinense de História / Universidade Federal de Santa Catarina, n. 7. Florianópolis: Imprensa Universitária, 1999. p. 89-110.

NUNES, Benedito. Narrativa histórica e narrativa ficcional. In: RIEDEL, Dirce Côrtes (org.). Narrativa, Ficção e História. Rio de Janeiro: Imago, 1988, p. 9-35.

PESSANHA, José Américo M. História e ficção: o sonho e a vigília. In: RIEDEL, Dirce Côrtes (org.). Narrativa, Ficção e História. Rio de Janeiro: Imago, 1988, p. 283-301.

PESSOA, Fernando. Passagem das horas. Obra Poética. Rio de Janeiro: Companhia José Aguilar Editora, 1972. p. 345.

RIEDEL, Dirce Côrtes (org.). Narrativa, Ficção e História. Rio de Janeiro: Imago, 1988.

SANT’ANNA, Catarina. A força do imaginário: Jean-Jacques Wunnenberg. A Tarde. Caderno Cultural, 14 set. 2002. p. 2-3.

SÁ, Maria Roseli Gomes Brito. Hermenêutica e Antropologia no Horizonte da Pesquisa Contemporânea. 2000. (Trabalho apresentado à disciplina Hermenêutica da Antropologia Contemporânea) – FFCH-UFBA, Salvador.

TOURINHO, Maria Antonieta de Campos. O ensino de história: inventos e contratempos. 2004. Tese (Doutorado em Educação) – FACED. UFBA, Salvador.

TOURINHO, Maria Antonieta de Campos; SÁ, Maria Roseli Gomes Brito de. A Compreensão e a Epistemologia do Educar. Ágere. Revista de Educação e Cultura. Linha de Pesquisa Filosofia, Linguagem e Práxis Pedagógica. Programa de Pós-Graduação em Educação, UFBA. v. 6, n. 6. Salvador: Quarteto, 2002. p. 15 – 44.

WHITE, Hayden. Meta-História: A Imaginação Histórica do Século XIX. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo. São Paulo: 1995.

Published

2010-06-10

How to Cite

TOURINHO, Maria Antonieta Campos. History and fiction: boundaries and history teaching. Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 2, n. 1, p. 176–199, 2010. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/tempo/article/view/1913. Acesso em: 24 nov. 2024.