"The Letter to the cossacks" - some lessons on pedagogy and political practice
DOI:
https://doi.org/10.5965/19847246252024e0214Keywords:
Antonio Gramsci, pedagogy, philosophyAbstract
This article aims to address lessons of pedagogy and political practice in the work of the Marxist thinker Antonio Gramsci, especially regarding the reflections contained in the Prison Notebooks. The guiding thread of the text is the episode narrated by John Reed in his classic "Ten Days That Shook the World" about the Bolsheviks' ability to engage in dialogue with other political groups, even those considered potentially antagonistic, such as the cossacks. From there, the text explores the relation between intellectuals and the people, especially in Italy, and how Gramsci uses the concept of “rupture” among them to develop significant contributions to his political theory.
Downloads
References
GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere: introdução ao estudo da filosofia: a filosofia de Benedetto Croce. Tradução: Carlos Nelson Coutinho. 6. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2013. v. 1.
GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere: os intelectuais: o princípio educativo: jornalismo. Tradução: Carlos Nelson Coutinho. 6. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011. v. 2.
GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere: Maquiavel: notas sobre o estado e a política. Tradução: Carlos Nelson Coutinho. 5. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2012. v. 3.
GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere: temas de cultura: ação católica: americanismo e fordismo. Tradução: Carlos Nelson Coutinho. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007. v. 4.
GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere: o Risorgimento. Notas sobre a hsitória da Itália. Tradução: Carlos Nelson Coutinho. 4. Ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2015. v. 5.
GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere: Literatura. Folclore. Gramática. Tradução: Carlos Nelson Coutinho. 3. Ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2014. v. 6.
DEVEZA, Felipe. Santos. O movimento comunista e as particularidades da américa latina: um estudo comparado do México, do Brasil e do Peru (1919-1930). 420 p. Tese (Doutorado em História) – UFRJ, Rio de Janeiro, 2014.
FREUD, Sigmund. O poeta e o fantasiar. In: ARTE, LITERATURA E OS ARTISTAS. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2015. p. 37-49.
REED, John. 10 dias que abalaram o mundo. Porto Alegre: L&PM, 2010.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 PerCursos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.