Escrevivência: senses in conceição evaristo’s work and ways of living the research in education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/19847246252024e0105

Keywords:

research practices, black researchers, black intellectualities, germinating word, Conceição Evaristo

Abstract

This article discusses the results of the analysis of the dimensions of the textual experience of Escrevivência in Conceição Evaristo’s body of work, comparing its presence in the productions of different Black researchers from the first class that entered a graduate program in Education at a university in the southern region of Brazil by the affirmative action policy. The Evaristian textual experience is deeply marked by the experiences and corporeality of Black women. It blends writing with life, relating themes such as Afro-Brazilian religiosity and ancestry. Incorporated into educational research, Escrevivência is a different way of questioning reality and experiencing intellectuality, based on a sense of Black belonging capable of claiming the right to difference in writing and academic practices. Escrevivência, understood as a germinating word rather than a concept, configures what is traditionally called a method or methodology in the studies analyzed. Based on the analysis of academic productions, it is argued that Escrevivência is a living word that has a trajectory and germinates research practices and forms of writing in which authorship is the result of shared Black experience and knowledge inherited from traditional communities.

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Author Biographies

Dandara Rodrigues Dorneles, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutoranda em Educação na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Técnica em Assuntos Educacionais da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). 

Carla Beatriz Meinerz, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). 

Russel Teresinha Dutra da Rosa, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). 

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Published

2024-05-20

How to Cite

DORNELES, Dandara Rodrigues; MEINERZ, Carla Beatriz; ROSA, Russel Teresinha Dutra da. Escrevivência: senses in conceição evaristo’s work and ways of living the research in education. PerCursos, Florianópolis, v. 25, p. e0105, 2024. DOI: 10.5965/19847246252024e0105. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/percursos/article/view/24358. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê 2024/1 "As intelectualidades negras na compreensão do Brasil"