Maria Nicolas (1906-1938): Black woman, an "outsider within" in the primary public education of Paraná

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/19847246252024e0102

Keywords:

history of education, teacher-training college, public education, black population

Abstract

This article outlines aspects of the life trajectory of Maria Nicolas, a primary school teacher based in Curitiba, Paraná, and who conducted classes in primary school in the early decades of the 20th century, covering the period from 1906 to 1938. Employing the lens of intersectionality, the narrative explores various dimensions of her journey, highlighting instances of racial, gender, and class discrimination. The "outsider within", as articulated by Collins (2016) is also examined. The theoretical basis includes Bourdieu's (1996, 2017) concepts of trajectory, habitus, and capital. Nicolas, an alumna of the Escola Normal de Curitiba (Curitiba’s Teacher-Training School) from 1913 to 1916, taught at multiple schools in both metropolitan Curitiba and Paraná’s countryside cities. This professional mobility was intricately linked to the prevailing societal ethos that embraced notions of civility entwined with eugenic and patriarchal ideas of progress. In this context, individuals of the black community, especially women, found themselves in roles still associated with domestic and servile labor. The resistance from white elite women further hindered efforts to transcend racial disparities. As a result, the primary school teacher in focus experienced marginalization, echoing bell hooks’ (2019) notion of living on the margins despite being an integral part of and possessing insight into the larger societal structure.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Silvana Mendes Schuindt, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Mestra em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Doutoranda em Educação na Universidade Federal do Paraná (UFPR).

Adriana Vaz, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Doutora em Sociologia pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Professora do Departamento de Expressão Gráfica da Universidade Federal do Paraná (UFPR).

References

ALMEIDA, Giane Elisa Sales de; ALVES, Claudia Maria Costa. Educação escolar de mulheres negras: interdições históricas... Revista Educação em Questão, Natal, v. 41, n. 27, p. 81-106, jul./dez. 2011.

ALMEIDA, Silvio. Racismo estrutural. São Paulo: Editora Jandaíra, 2021.

AKOTIRENE, Carla. Interseccionalidade. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2019.

BENTO, Cida. O pacto da branquitude. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.

BOURDIEU, Pierre. A ilusão biográfica. In: FERREIRA, Marieta de Moraes; AMADO, Janaina (coord.). Usos & abusos da história oral. Rio de Janeiro: Editora da Fundação Getúlio Vargas, 1996. p. 183-192.

BOURDIEU, Pierre. Razões práticas: sobre a teoria da ação. Tradução de Mariza Corrêa. 4. ed. Campinas: Papirus, 2003.

BOURDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. 2. ed. Tradução de: Daniela Kern e Guilherme J. F. Teixeira. Porto Alegre: Zouk, 2013.

BOURDIEU, Pierre. Escritos de educação. 16. ed. Petrópolis: Vozes, 2017.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. 2. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1982.

COLLINS, Patricia Hill. Aprendendo com a outsider within: a significação sociológica do pensamento feminista negro. Sociedade e Estado, [Brasília], v. 31, n. 1, p. 99-127, 2016.

COLLINS, Patricia Hill; BILGE, Sirma. Interseccionalidade. Tradução: Rane Souza. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2021.

CRENSHAW, Kimberlé. Documento para o encontro de especialistas em aspectos da discriminação racial relativos ao gênero. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 10, n. 1, p 175, 2002.

CRUZ, Eliseu Pinheiro da et al. Mulheres, mulheres negras e configurações étnico-raciais na Escola Normal de Caetité, Bahia (1898-1943). Educ. Pesqui., São Paulo, v. 47, p. 1-19, 2021.

DEVULSKI, Alessandra. Colorismo. São Paulo: Editora Jandaíra, 2021.

FERBER, Luiza Pinheiro. Escolas isoladas: um mal necessário (1910-1915). In: ENCONTRO ESTADUAL DE HISTÓRIA, 15., 2014, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: UFSC, 2014. p. 1-12. Tema: 1964-2014 - Memórias, Testemunhos e Estado. p. 01-12.

FONSECA, Marcus Vínicius. Apontamentos em relação às formas de tratamento dos negros pela história da educação. História da Educação, Pelotas: ASPHE/FaE/UFPel, v. 13, n. 28, p. 29-59, maio/ago. 2009.

GONZALEZ, Lélia. Por um feminismo afro-latino-americano: ensaios, intervenções e diálogos. Organização: Flavia Rios e Márcia Lima. 1. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2020.

HOOKS, bell. Teoria feminista: da margem ao centro. Tradução: Rainer Patriota. São Paulo: Perspectiva, 2019.

LORDE, Audre. Irmã outsider. Tradução: Stephanie Borges. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.

MOCELLIN, Renato. História concisa de Curitiba. Curitiba: Atena Editora, 2020.

MÜLLER, Maria Lúcia Rodrigues. A produção de sentidos sobre mulheres negras e o branqueamento do magistério no Rio de Janeiro na Primeira República. In: FONSECA, Marcus Vinicius; BARROS, Surya Aaronovich Pombo de (orgs.). A história da educação dos negros no Brasil. Niterói: Eduff, 2016. p. 395-413.

MUNANGA, Kabengele. A mestiçagem no pensamento brasileiro. In: MUNANGA, Kabengele. Rediscutindo a mestiçagem no Brasil: identidade nacional versus identidade negra. 1. ed. Petrópolis: Vozes, 1999. p. 50-83.

NICOLAS, Maria. Entrevista [cedida a Biblioteca Pública do Paraná], [Curitiba], 1976.

NICOLAS, Maria. Retalhos de uma vida. Curitiba: [19--]a. Manuscritos. 95 p

NICOLAS, Maria. Considerações sobre o ensino. Curitiba: [19--]b. Manuscrito. 8 p.

NICOLAS, Nicole Louise Capote. Maria Nicolas (1899-1988): trajetória. 51 f. 2013. Trabalho de Graduação (Licenciatura em Artes Visuais) – Faculdade de Artes do Paraná, Curitiba, 2013.

NOGUEIRA, Oracy. Preconceito racial de marca e preconceito racial de origem: sugestões de um quadro de referência para a interpretação do material sobre relações raciais no Brasil. Tempo Social, São Paulo, v. 19, n. 1, p. 287-308, 2006.

PARANÁ. Decreto n. 93, de 11 de março de 1901. Regulamento da Instrucção Publica do Estado do Paraná. Coritiba, PR: [Governo do Estado], 11 mar. 1901.

PERES, Eliane. Ler, escrever e contar entre mulheres escravizadas: uma história a ser escrita. Revista Brasileira de História da Educação (Dossiê), [Maringá], v. 22, p. 1-28, 2022.

PINTO, Regina Pahim. Raça e educação: uma articulação incipiente. Cadernos de Pesquisa, São Paulo: Fundação Carlos Chagas, n. 80, p. 41-50, 1992.

ROMÃO, Jeruse. Introdução. In: ROMÃO, Jeruse (org.). História da educação dos negros e outras histórias. Brasília: Ministério da Educação/SECAD, 2005. p. 11-18.

SALES JUNIOR, Ronaldo. Democracia racial: o não-dito racista. Tempo Social, revista de sociologia da USP, São Paulo, v. 18, n. 2, p. 229-258, 2006.

SCHUINDT, Silvana Mendes. Maria Nicolas - Além do bê-a-bá: a trajetória profissional de uma normalista negra no Paraná (1906-1938). 279 f. Dissertação. Programa de Pós-graduação em Educação, Setor de Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2022.

Published

2024-04-02

How to Cite

SCHUINDT, Silvana Mendes; VAZ, Adriana. Maria Nicolas (1906-1938): Black woman, an "outsider within" in the primary public education of Paraná . PerCursos, Florianópolis, v. 25, p. e0102, 2024. DOI: 10.5965/19847246252024e0102. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/percursos/article/view/24315. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê 2024/1 "As intelectualidades negras na compreensão do Brasil"