Inside, outside, before or after? – The space-time politics of Notícias da América, by Paulo Nazareth
DOI:
https://doi.org/10.5965/1984724622502021292Keywords:
latin-american art, performance, Paulo Nazareth, hybrid temporalities, post-utopianAbstract
This article investigates the performance Notícias da América, by the artist Paulo Nazareth. It identifies discussions (and actions) that handle a plurality of pasts (ancestral, colonial) and, at the same time, open relational perspectives a-typical feature of contemporary art since the 1960s. In that performance, as Nazareth moves through Latin American cities, the images and discourses produced forge a common space between himself, his interlocutors and the landscape. Simultaneously, a multiple temporality emerges in which peripheral subjectivities become visible. It is also from this space-time relationship that other of his artistic productions (such as the series Aqui é arte) can be unfolded.
Downloads
References
AUSTIN, J. L. How to do things with words. London: Oxford University Press, 1962.
BENJAMIN, Walter. Teses sobre o conceito de história. In: Magia e técnica, arte e política. Obras escolhidas I. Trad. Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 2010 (1ª edição 1994).
__________. Passagens. Org. Willi Bolle. Trad. Irene Aron, Cleonice Paes Barreto Mourão. Belo Horizonte/São Paulo: Editora UFMG/Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2007.
BERGSON, Henri. Matéria e memória. Trad. Paulo Neves. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
BOLAÑO, Roberto. 2666. Trad. Eduardo Brandão. São Paulo: Cia das Letras, 2010.
BURKE, Peter. Testemunho ocular: o uso de imagens como evidência histórica. Trad. Vera Maria Xavier dos Santos. São Paulo: Edusc, 2017.
CALEL, Edgar. "Avulsos de viagem". In: Arte contemporânea LTDA. Rio de Janeiro: Cobogó, 2012.
CARLSON, Marvin. Performance, uma introdução crítica. Trad. Thaïs Diniz, Maria Antonieta Pereira. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.
CAMPOS, Haroldo de. “Poesia e modernidade: da morte da arte à constelação, o poema pós-utópico”. In: O arco-íris branco. São Paulo: Imago, 1997.
DELEUZE, Gilles. Diálogos (com Claire Parnet). Trad. José Gabriel Cunha. Lisboa: Relógio D’Água, 2004.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante do tempo. Trad. Vera Casa Nova e Márcia Arbex. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015.
___________. Sobrevivência dos vagalumes. Trad. Vera casa Nova e Márcia Arbex. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.
FABIÃO, Eleonora. “Performance e teatro – poéticas e políticas da cena contemporânea.” Revista Sala Preta, PPGAC, Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo, vol. 8, 2008, pp. 235-246.
FOGWILL, Rodolfo. Runa. Buenos Aires: Interzona, 2003.
FOSTER, Hal. O retorno do real. Trad. Celia Euvaldo. São Paulo: Ubu Editora, 2017.
FURLANETO, Audrey. “Paulo Nazareth, um artista exótico”, O Globo, Rio de Janeiro, 26 out 2013. Disponível em <http://oglobo.globo.com/cultura/paulo-nazareth-um-artista-exotico-10544447>. Acessado em 10 fev. 2017.
GALEANO, Eduardo. As veias abertas da América Latina. Porto Alegre: L&PM, 2016.
GARRAMUÑO, Florencia. Frutos estranhos: sobre a inespecificidade na estética contemporânea. Rio de Janeiro: Rocco, 2014.
HARTOG, François. Regimes de historicidade: presentismo e experiências do tempo. São Paulo, Autêntica, 2013.
HUYSSEN, Andreas. Culturas do passado-presente: modernismos, artes visuais, políticas da memória. Tradução Vera Ribeiro – 1. Ed. – Rio de Janeiro: Contraponto: Museu de Arte do Rio, 2014.
KIFFER, Ana. “A escrita fora de si”. In: Expansões contemporâneas: Literatura e outras formas. Orgs. Ana Kiffer e Florencia Garramuño. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.
KRAUSS, Rosalind. A escultura no campo ampliado, Arte & ensaios, vol. 17, 2008. pp. 128-137. Disponível em http://www.ppgav.eba.ufrj.br/wp-content/uploads/2012/01/ae17_Rosalind_Krauss.pdf. Acessado em 12 set. 2016.
________. A Voyage to the North Sea – Art in the age of the post-medium condition, 1999. New York: Thames & Hudson, 1999.
LUDMER, Josefina. Aqui América Latina – Uma especulação. Trad. Rômulo Monte Alto. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.
________. “Literaturas pós-autônomas”, trad. Flávia Cera, Sopro, n.20, jan. 2010.
MELENDI, María Angelica. “Aqui é arte: Paulo Nazareth”. In: Arte Contemporânea/LTDA. Rio de Janeiro: Cobogó, 2012.
________. Estratégias da arte em uma era de catástrofes. Rio de Janeiro: Cobogó, 2017.
MELO, Janaina. “Caminhos e conversas de viagem”. In: Arte Contemporânea/LTDA. Rio de Janeiro: Cobogó, 2012.
MIGNOLO, Walter. “A colonialidade de cabo a rabo: o hemisfério ocidental no horizonte conceitual da modernidade”. In: LANDER, Edgardo (org). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005.
NAZARETH, Paulo. Arte contemporânea/LTDA. Rio de Janeiro: Cobogó, 2012.
NUNES, Hélio Alvarenga. “Sem essa de ‘outro’, Paulo Nazareth é nós”. In: Arte Contemporânea/LTDA. Rio de Janeiro: Cobogó, 2012.
RUFFEL, Lionel. Brouhaha, Les mondes du contemporain. Paris : Verdier, 2016.
QUIJANO, Anibal. “Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina”. In: LANDER, Edgardo (org). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005.
SARLO, Beatriz. Tempo passado: cultura da memória e guinada subjetiva. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
SUSSEKIND, Flora. “Objetos verbais não-identificados”, O Globo, Rio de Janeiro, 21 set. 2013, Prosa & Verso, pp. 4-5.
TAYLOR, Diana. O arquivo e o repertório: performance e memória cultural nas Américas. Trad. Eliana Lourenço de Lima Reis. Belo Horizonte: Editora UFGMG, 2013.
WARBURG, Aby. “Memórias da viagem à região dos índios Pueblos na América do Norte”. In: Histórias de fantasmas para gente grande: escritos, esboços e conferências. Org. Leopoldo Waizbort. Trad. Lenin Bicudo Bárbara. São Paulo: Cia das Letras, 2015.
ZYLBERKAN, Mariana. “Paulo Nazareth, o andarilho das artes”, Veja.com, São Paulo, 26 mai. 2012. Disponível em <http://veja.abril.com.br/entretenimento/paulo-nazareth-o-andarilho-das-artes/>. Acessado em 23 fev. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 PerCursos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.