Inventar el cine: on techniques and aesthetics of latin american documentaries

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984724622502021270

Keywords:

latin american documentary, cine nuevo latinoamericano, essay film, Eduardo Coutinho, Patricio Guzmán

Abstract

This essay addresses the different ways in which Latin American documentary cinema has sought to translate the continent's social dilemmas. Through films made on the continent in the last 60 years, we approach some of the main schools and ways of making documentaries, such as the expository documentary, the Brazilian sociological model, the third cinema, the subjective turn and the film essay. We seek to point out the origins of the different strategies (both cinematographic and social) in dissimilar social settings, historical circumstances, and the new possibilities of displacement and registration provided by the advent of new technologies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daniel Velasco Leão

Doutor em Artes Visuais pela Universidade do Estado de Santa Catarina – UDESC com período sanduíche na New York University. Diretor Formativo Cinemateca Catarinense ABD/SC.

References

ÁLVAREZ, Santiago. Arte y compromisso. In: LEDUC, Paul; LÓPEZ, José; SÁNCHEZ, Jorge (orgs.). Hojas de cine: testimonios y documentos del nuevo cine latinoamericano: volumen III. Cidade Do México: Ed. Universidad Autónoma Metropolitana, 1988. p. 29-31.

AMARAL, Cristina; BELICO, Ewerton; MENDONÇA, Thiago B.; PRETTI, Luiz; QUEIRÓS, Adirley; ROCHA, Eryk; UCHOA, Affonso. Cinemateca, entre o deserto e a miragem. Le monde diplomatique Brasil, São Paulo, 19 de agosto. Disponível em: https://diplomatique.org.br/cinemateca-entre-o-deserto-e-a-miragem/. Acesso em: 11 nov. 2021.

ARENILLAS, María Guadalupe; LAZZARA, Michael J. (orgs.). Latin American Documentary Film in the New Millennium. New York: Palgrave Macmillan, 2016.

AUTRAN, Arthur. O pensamento industrial cinematográfico brasileiro. São Paulo: Hucited Editora, 2013.

AVELLAR, José Carlos. A ponte clandestina. São Paulo: Edusp, 1995.

BALTAR, Marina. Realidade lacrimosa: diálogos entre o universo do documentário e a imaginação melodramática. 2007. Tese (Doutorado em Comunicação) – UFF, Niterói, 2007.

BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito de história. In: LÖWY, Michael. Walter Benjamin: aviso de incêndio: uma leitura das teses “sobre o conceito de história”. Tradução Wanda Nogueira Caldeira Brant. Tradução das teses: Jeanne Marie Gagnebin, Marcos Lutz Müller. São Paulo: Boitempo, 2005.

BERNARDET, Jean-Claude. Cineastas e imagens do povo. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

BERNARDET, Jean-Claude. Documentários de busca: 33 e Passaporte Húngaro. In: LABAKI, Amir & MOURÃO, Maria Dora (orgs.). O cinema do real. São Paulo: Cosac Naify, 2005. p. 142-157.

BIRRI, Fernando. Cine y subdesarrollo. In: LEDUC, Paul; LÓPEZ, José; SÁNCHEZ, Jorge (orgs.) Hojas de cine: testimonios y documentos del nuevo cine latinoamericano: volumen II. Cidade Do México: Ed. Universidad Autónoma Metropolitana, 1988. p. 12-17.

BIRRI, Fernando. Para seguir resistiendo. In: LEDUC, Paul; LÓPEZ, José; SÁNCHEZ, Jorge (orgs.) Hojas de cine: testimonios y documentos del nuevo cine latinoamericano: volumen I. Cidade Do México: Ed. Universidad Autónoma Metropolitana, 1988. p. 71-75.

CABRERA, Marta. Audiovisual Affect: sexuality and the public sphere in the work of Colombia’s Escuela Audiovisual al Borde. In: ARENILLAS, María Guadalupe; LAZZARA, Michael J. (orgs.). Latin American Documentary Film in the New Millennium. New York: Palgrave Macmillan, 2016. p. 191-206.

CÂNDIDO, Antônio. A educação pela noite e outros ensaios. São Paulo: Atica, 1989.

CHANAN, Michael. Latin America. In.: AITKEN, Ian (org.). The Concise Routledge Encyclopedia of the Documentary Film. New York: Routledge, 2013. p. 524-531.

COMOLLI, Jean-Louis. Ver e poder: a inocência perdida: cinema, televisão, ficção, documentário. Tradução Augustin de Tugny, Oswaldo Teixeira e Ruben Caixeta. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.

COUTINHO, Eduardo; XAVIER, Ismail; FURTADO, Jorge. O sujeito (extra)ordinário. In: LABAKI, Amir; MOURÃO, Maria Dora (orgs.). O cinema do real. São Paulo: Cosac Naify, 2005. p. 96-141.

DA-RIN, Silvio. Espelho partido. Rio de Janeiro: Azougue Editorial, 2006.

DI TELLA, Andrés. O documentário e eu. Tradução de Andrea Molfeta. In: Mourão, Maria Dora; Labaki, Amir (orgs.). O cinema do real. São Paulo: Cosac Naify, 2005. p. 68-81.

DUGUET, Anne-Marie. Dispositivos. In: MACIEL, Kátia. Transcinemas. São Paulo: Contracapa, 2009. p. 49-70.

ESPINOSA, Julio García. Respuesta de Julio García Espinosa a la revista chilena de cine Primer Plano. In: LEDUC, Paul;

LÓPEZ, José; SÁNCHEZ, Jorge (orgs.). Hojas de cine: testimonios y documentos del nuevo cine latinoamericano: volumen III. Cidade Do México: Ed. Universidad Autónoma Metropolitana, 1988. p. 67-71.

GETINO, Octavio; SOLANAS, Fernando. Hacia un tercer cine. In: LEDUC, Paul; LÓPEZ, José; SÁNCHEZ, Jorge (orgs.). Hojas de cine: testimonios y documentos del nuevo cine latinoamericano: volumen I. Cidade Do México: Ed. Universidad Autónoma Metropolitana, 1988. p. 23-50.

GRIERSON, John. Flaherty’s poetic Moana. In: JACOBS, Lewis. The documentary tradition. New York: W. W. Norton & Company, 1979. p. 25-26.

JACOBS, Lewis. The documentary tradition. New York: W. W. Norton & Company, 1979.

LACERDA, Rodrigo. O cinema indígena colaborativo do Vídeo nas Aldeias e o Património Cultural Imaterial. Memoriamedia, Lisboa, v. 3, p. 1-11, 2018.

LEBOW, Alisa (org.). The Cinema of me: the Self and subjectivity in first person documentary. London: Wallflower press, 2012.

LINS, Consuelo. O documentário de Eduardo Coutinho: televisão, cinema e vídeo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2004.

LINS, Consuelo. Rua de Mão Dupla: documentário e arte contemporânea. Rio de Janeiro, 2012. Disponível em http://www.caoguimaraes.com/wordpress/wp-content/uploads/2012/12/rua-de-mao-dupla-documentario-e-arte-contemporanea.pdf

LINS, Consuelo; MESQUITA, Cláudia. Filmar o real: sobre o documentário brasileiro contemporâneo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.

MARTINS, Anderson Montagner. O projeto cinematográfico da Secretaría de Educación Pública do México: tensões e ambiguidades em torno do filme Redes (1934-1936). 2018. Dissertação (Mestrado em História) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Assis, 2018.

MATTOS, Tetê. A imaginação cinematográfica em Di-Glauber. In: TEIXEIRA, Francisco Elinaldo (org.) Documentário no Brasil: tradição e transformação. São Paulo: Summus, 2004. p. 157-178.

PARANAGUÁ, Pablo. América Latina Busca su imagen. In: HEREDERO, Carlos F. E TORREIRO, Casimiro (orgs.). História general del cine volume X. Madri: Cátedra, 1996. p. 207-384.

PICK, Zuzana M. Constructing the image of the Mexican revolution: cinema and the archive. Austin: University of Texas Press, 2010.

PIEDRAS, Pablo. The “Mobility Turn” in Contemporary Latin American First-Person Documentary. In: ARENILLAS, María Guadalupe; LAZZARA, Michael J. (orgs.). Latin American documentary film in the new millennium. New York: Palgrave Macmillan, 2016. p. 79-.96.

RAMOS, Fernão Pessoa. Mas afinal… o que é mesmo documentário? São Paulo: Editora Senac, 2008.

ROCHA, Glauber. A revolução do cinema novo. São Paulo: Cosac Naify, 2004.

SADLIER, Darlene J. The taking of the cinemateca brasileira. Black Camera 12, Bloomington, n. 2, p. 591-608, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.2979/blackcamera.12.2.27. Acesso em: 11 nov. 2021.

SANJÍNES, Jorge. Testimonio en Mérida. In: LEDUC, Paul; LÓPEZ, José; SÁNCHEZ, Jorge (orgs.) Hojas de cine: testimonios y documentos del nuevo cine latinoamericano: volumen I. Cidade Do México: Ed. Universidad Autónoma Metropolitana, 1988. p. 76-79.

SANJÍNES, Jorge; BESKOW, Cristina Alvares. Un cine de combate junto al pueblo. Entrevista con el cineasta boliviano Jorge Sanjinés. Cinema Comparative Cinema, Barcelona, n. 9, p. 22-30, 2016.

SALLES, João Moreira. Prefácio. In: LINS, Consuelo. O documentário de Eduardo Coutinho: televisão, cinema e vídeo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2004.

SCHVARZMAN, Sheila. Humberto Mauro e o documentário. In: TEIXEIRA, Francisco Elinaldo (org.). Documentário no Brasil: tradição e transformação. São Paulo: Summus, 2004. p. 261-296.

SHERWOOD, Robert. Robert Flaherty’s Nanook of the North. In: JACOBS, Lewis. The documentary tradition. New York: W. W. Norton & Company, 1979. p. 15-19.

SOSA, Arturo. El misterio de los ojos escarlata. Revista SIC, Caracas, v. 56, n. 554, p. 181-183, 1993.

TACCA, Fernando de. Luiz Thomaz Reis: etnografias fílmicas estratégias. In: TEIXEIRA, Francisco Elinaldo (org.). Documentário no Brasil: tradição e transformação. São Paulo: Summus, 2004. p. 313-370.

THORNTON, Niamh. Revolution and rebellion in Mexican. Londres: Bloomsbury Academic, 2013.

TOMPKINS, Cynthia. El último malón (1916) de Alcides Greca: repetición y cine de atracciones. Studies in Latin American Popular Culture, Austin, n. 32, p. 97-119, jun. 2014.

Published

2021-12-22

How to Cite

LEÃO, Daniel Velasco. Inventar el cine: on techniques and aesthetics of latin american documentaries . PerCursos, Florianópolis, v. 22, n. 50, p. 270–291, 2021. DOI: 10.5965/1984724622502021270. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/percursos/article/view/19715. Acesso em: 22 dec. 2024.