Metamórficas
Processos de Comprovisação a Partir de Violões em Microtonalidade Smetakiana e de Indeterminações Eletroacústicas em Partituras Gráficas
DOI:
https://doi.org/10.5965/2525530410022025e0106Abstract
This research is part of an ongoing investigation into contemporary comprovisation, this time exploring how a phenomenology of comprovisational creation could emerge from a decolonial perspective. As a first step in this inquiry, the adaptation for microtonal guitars and tape of a piece by the author George Cristian Vilela Pereira—alongside collaborators Vladimir Bomfim and Heitor Dantas—entitled Metamórficas, for tape and various freely chosen instruments, composed in 2020, is being documented. From this adaptation, several questions arose regarding its foundation, and it was observed that there is a comprovisation within a specific notation perspective in its graphic scoring, along with implications related to musical freedom, instrumental articulations, and structuring. Microtonalism, in both discrete and continuous approaches, has been systematically applied using two VMS (Smetakian microtonal guitars) and a folk guitar in hexachordal tuning, as well as through a photoelectronic synthesizer, Virtual ANS. It is noted here that there is a connection not only with the VMS but also with the structural non-idiomatic improvisation practices currently being developed to adapt Metamórficas.
Downloads
References
ABREU, Alberto José Simões de. Procedimentos Composicionais de Walter Smetak. Dissertação (Mestrado em Música). Salvador: Universidade Federal da Bahia, 2012.
ANDRADE, Jonathan Xavier. Música Experimental e seus Contatos com a Cosmologia Nativo-Ancestral da América do Sul. Dissertação (Mestrado em Música). São Paulo: Universidade de São Paulo, Escola de Comunicações e Artes, 2015.
BAILEY, Derek. Improvisation – Its Nature and Practice in Music. Boston (Massachussetts): Da Capo Press, 1992.
BOMFIM PRIMO, Vladimir. O Violão Microtonal Smetakiano e seu papel social simbólico junto ao campo de criação de vanguarda na Escola de Música da UFBA da década de 1970. Tese (Doutorado em Música). Salvador: Universidade Federal da Bahia, 2024.
BHAGWATI, Sandeep et al. Notational Perspective and Comprovisation. In: Sound and Score: Essays on Sound Score. Edição por Paulo de Assis, William Brooks, Kathleen Coessens. Leuven: Leuven University Press, 2013.
ALDROVANDI, Leonardo; RUVIARO, Bruno. Indeterminação e Improvisação na Música Brasileira Contemporânea. In: https://ccrma.stanford.edu/~ruviaro/texts/Ruviaro_Aldrovandi_2001_Improvisacao_Indeterminacao.pdf. São Paulo, 2001.
CHAHIN et al. Mikrotöne: Small is Beautiful, IV. Agustín Castilla-Ávila (Ed.). Salzburg: University Mozarteum Salzburg, 2021.
COSTA, Rogério Luiz Moraes. A livre improvisação musical e a filosofia de Gilles Deleuze. In: Per Musi, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-75992012000200006, Acesso em 21 de julho de 2024.
COSTA, Valério Fiel da. Da Indeterminação à Invariância – Considerações sobre Morfologia Musical a partir de Peças de Caráter Aberto. Tese (Doutorado em Música). Campinas: Universidade Estadual de Campinas, 2009.
DALE, Michael. What Is Comprovisation? Tese (Doutorado em Música). Oakland: Mills College, 2008.
DANTAS, Mateus Santana. Walter Smetak e os Violões de Microtom. Dissertação (Mestrado em Música). Salvador: Universidade Federal da Bahia, 2010.
KOSTKA, Stefan. Material and Techniques for Post-Tonal Music. 5 ed. Nova Iorque: Taylor & Francis, 2018.
LIMA, Paulo Costa. Composicionalidade e trabalho cultural no movimento de composição da Bahia, in: A Experiência Musical: Perspectivas Teóricas / Ilza Nogueira e Valério Fiel da Costa (Editores). Salvador: UFBA, 2019.
OLIVEIRA FILHO, Pedro Amorim de. Poética da Experiência: Uma Investigação sobre Indeterminismo na Música. Dissertação (Mestrado em Música). Salvador: Universidade Federal da Bahia, 2008.
PEREIRA, George Cristian Vilela. metamórficas, para tape e diversos instrumentos à livre escolha. In: Metamórficas (Partitura Gráfica).pdf . Salvador, 2020.
PORRES, Alexandre Torres. Microtonalidade na Música do Século XX: Duas Abordagens Composicionais. São Paulo: UNICAMP, 2005. (Artigo para a ANPPOM, Décimo Quinto Congresso.)
PORRES, Alexandre Torres. Processos de Composição Microtonal por meio do Modelo de Dissonância Sensorial. Tese (Doutorado em Música). Campinas, SP: UNICAMP, 2007.
READ, Gardner. 20th-Century Microtonal Notation. Westport (Connecticut): Greenwood Press, 1990.
SCARASSATTI, Marco Antônio Farias. Retorno ao Futuro: Smetak e suas plásticas sonoras. Campinas: Universidade Estadual de Campinas Instituto de Artes, 2001 (Dissertação de Mestrado).
SCARASSATTI, Marco Antônio Farias. Walter Smetak, o Alquimista dos Sons. São Paulo: Perspectiva; Edições SESC SP, 2008.
SMETAK, Anton Walter. Simbologia dos Instrumentos. Salvador: Omar G, 2001.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 George Cristian Vilela Pereira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant to the journal the right of first publication, whilst simultaneously permitting their work to be licensed under the Creative Commons License Attribution, which allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
2. Contributions in this journal are open access; this means they are based in free use, and non-commercial applications.




