The translation into “VIOLONÊS”: the transcription and arrangement process for the collection, “Ian Guest Music for Guitar
DOI:
https://doi.org/10.5965/2525530409022024e0208Keywords:
Ian Guest, Brazilian guitar, transcription, arrangement, translationAbstract
This research offers a behind the scenes view of the collection “Ian Guest – Music for Guitar,” published in 2021 by Acervo Violão Brasileiro, focusing on the adaptation process for guitar. Ian Guest (1940-2022) had a significant role in the history of Brazilian music as a composer, musical director, arranger, and educator. His name is quite familiar due to his me-thods of harmony and arrangement, books that have been supporting the training of several musicians for decades. His produc-tion as a composer, however, is not as well known, gaining more visibility only recently through the publication of his “Songbook” (2019c), by Vitale, and the release of his only original album, “HEMATHACAMA” (2021g). But his catalogue, which dates back from the 1960s, gathers a considerable num-ber of works, including original pieces for guitar, songs, and chamber music, revea-ling the plurality of an intense musical life. Thus, in the same way that Hungarian Já-nos Geszti needed to translate his native language when he arrived in Brazil in 1957, his music went through something similar when transported to the guitar. Based on selected pieces that comprise the collec-tion, this process, done in collaboration with the composer, will be described in detail below
Downloads
References
ARAGÃO, Paulo. Pixinguinha e a Gênese do Arranjo Musical Brasileiro (1929 a 1935). Dissertação (Mestrado em Música) – Programa de Pós-Graduação em Música do Centro de Letras e Artes da UNIRIO, Rio de Janeiro, 2001.
BARBEITAS, Flávio. Reflexões sobre a prática da transcrição: as suas relações com a interpretação na música e na poesia. Per Musi, Belo Horizonte, v. 1, 2000, p. 89-97.
BRITTO, Paulo Henriques. A tradução literária. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2012.
GROVE, George. A Dictionary of Music and Musicians. Londres: Macmillan, 1879.
GUEST, Ian. 16 Estudos para Piano. Rio de Janeiro: Lumiar, 2000.
GUEST, Ian. A Ti [Mensagem pessoal]. Mensagem recebida por: limaviolao@gmail.com. 20 mar. 2022a.
GUEST, Ian. A Ti. Voz e piano. Rio de Janeiro, 1969. 1 partitura.
GUEST, Ian. Águas Paradas [Mensagem pessoal]. Mensagem recebida por: limaviolao@gmail.com. 08 abr. 2021a.
GUEST, Ian. Águas paradas. Piano. Rio de Janeiro, 1972a. 1 partitura. Acervo Waltel Branco.
GUEST, Ian. Águas paradas. Violão. Rio de Janeiro, 1972b. 1 partitura. Acervo Waltel Branco.
GUEST, Ian. Corrente para duo de violões [Mensagem pessoal]. Mensagem recebida por: limaviolao@gmail.com. 30 mar. 2021b.
GUEST, Ian. Corrente. Itaipava, 1973. 1 partitura.
GUEST, Ian. Diminuta Jornada para Oriente [Mensagem pessoal]. Mensagem recebida por: limaviolao@gmail.com. 28 jun. 2021c.
GUEST, Ian. Diminuta Jornada para Oriente [Mensagem pessoal]. Mensagem recebida por: limaviolao@gmail.com. 29 jun. 2021d.
GUEST, Ian. Diminuta jornada para Oriente. Parte B violão. Tiradentes, 2021e. 1 partitura.
GUEST, Ian. Diminuta jornada para Oriente. Tiradentes, 2019a. 1 partitura.
GUEST, Ian. É Bom Chegar a Mariana [Mensagem pessoal]. Mensagem recebida por: limaviolao@gmail.com. 26 jul. 2021f.
GUEST, Ian. É sempre amanhecer para quem caminha em direção ao pôr-do-sol. Tiradentes, 2018. 1 partitura.
GUEST, Ian. Gravação Pombos e Sinos [Mensagem pessoal]. Mensagem recebida por: limaviolao@gmail.com. 12 mar. 2022b.
GUEST, Ian. Gravação Pombos e Sinos [Mensagem pessoal]. Mensagem recebida por: limaviolao@gmail.com. 14 mar. 2022c.
GUEST, Ian. HEMATHACAMA – Aventura de Lápis e Borracha: Música Popular Camerística. São Paulo: Tratore, 2021g. 1 CD (51 min).
GUEST, Ian. Lago Puelo [Mensagem pessoal]. Mensagem recebida por: limaviolao@gmail.com. 20 abr. 2021h.
GUEST, Ian. Lago Puelo [Mensagem pessoal]. Mensagem recebida por: limaviolao@gmail.com. 21 abr. 2021i.
GUEST, Ian. Lago Puelo [Mensagem pessoal]. Mensagem recebida por: limaviolao@gmail.com. 21 jun. 2021j.
GUEST, Ian. Lago Puelo. Parte D violão. Tiradentes, 2021k. 1 partitura.
GUEST, Ian. Lago Puelo. Tiradentes, 2019b. 1 partitura.
GUEST, Ian. Mea culpa [Mensagem pessoal]. Mensagem recebida por: limaviolao@gmail.com. 30 jun. 2021l.
GUEST, Ian. Música para Violão. Ed. Luciano Lima. São Paulo: Acervo Violão Brasileiro, 2021m.
GUEST, Ian. Passacaglia dúvida [Mensagem pessoal]. Mensagem recebida por: limaviolao@gmail.com. 01 mar. 2022d.
GUEST, Ian. Placa 0398 [Mensagem pessoal]. Mensagem recebida por: limaviolao@gmail.com. 08 jul. 2021n.
GUEST, Ian. Placa 0398 [Mensagem pessoal]. Mensagem recebida por: limaviolao@gmail.com. 10 jul. 2021o.
GUEST, Ian. Placa 0398 [Mensagem pessoal]. Mensagem recebida por: limaviolao@gmail.com. 09 jul. 2021p.
GUEST, Ian. Pombos e Sinos [Mensagem pessoal]. Mensagem recebida por: limaviolao@gmail.com. 06 jun. 2021q.
GUEST, Ian. Pombos e sinos. Kecskemét, 2001. 1 partitura.
GUEST, Ian. Projeto para o texto da introdução [Mensagem pessoal]. Mensagem recebida por: limaviolao@gmail.com. 14 jun. 2021r.
GUEST, Ian. Renovando as Considerações [Mensagem pessoal]. Mensagem recebida por: limaviolao@gmail.com. 17 jul. 2021s.
GUEST, Ian. Renovando as considerações. Mariana, 2002. 1 partitura.
GUEST, Ian. Renovando as considerações. Tiradentes, 2021t. Trecho violão. 1 partitura.
GUEST, Ian. Rodapé [Mensagem pessoal]. Mensagem recebida por: limaviolao@gmail.com. 12 jun. 2021u.
GUEST, Ian. Simetria [Mensagem pessoal]. Mensagem recebida por: limaviolao@gmail.com. 11 mar. 2021v.
GUEST, Ian. Songbook Ian Guest. São Paulo: Vitale, 2019c.
LAGO PUELO. Disponível em: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/06/Puelo_Lake.jpg. Acesso em: 31 jan. 2023.
Maestro Geszti fica na UA e diz porque [sic] gosta de Manaus. Jornal do Comércio, Manaus, 24 out. 1976. Caderno 2, p. 5.
MORAIS, Luciano César. Sérgio Abreu: sua herança histórica, poética e contribuição musical através de suas transcrições para violão. Dissertação (Mestrado em Música). USP, São Paulo, 2007.
PEREIRA, Flávia Vieira. As práticas de reelaboração musical. Tese (Doutorado em Musicologia) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.
RODRIGUES, Pedro Agostinho Figueiredo. Para uma sistematização do método transcricional guitarrístico. Tese (Doutorado em Música) – Departamento de Comunicação e Arte, Universidade de Aveiro, Aveiro, 2011.
VALE, Victor Melo. A Tradutibilidade do Sentido: o processo de transcrição musical. Tese (Doutorado em música). UFMG, Belo Horizonte, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Luciano Lima
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant to the journal the right of first publication, whilst simultaneously permitting their work to be licensed under the Creative Commons License Attribution, which allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
2. Contributions in this journal are open access; this means they are based in free use, and non-commercial applications.