Brass instrument teacher training: a practical experience
DOI:
https://doi.org/10.5965/2525530409022024e0203Keywords:
brass instrument teacher training, CDG musicpedagogical proposal;, CDG Theoretical Model, Arnold Jacobs;, Situated LearningAbstract
In search of new formative pathwa-ys, this work reports on the proposal of a pedagogical experience conducted in 2018, in the context of a University Ex-tension Course offering for the training of brass instrument teachers. The propo-sal aimed to train teachers on the basis of practical reality and its development was guided by the design of action research, based on the principles of the Musicpeda-gogical Proposal Sing and Dance with Us (hereinafter referred to as PropMpCDG), and on the ideas and didactic resources of Arnold Jacobs (1915-1998). This appro-ach was associated with concepts speci-fic to the Collective Teaching format and the Situated Learning Theory by Lave and Wenger (2006). The offering, considered pioneering and innovative, was provided in both face-to-face and distance formats, successfully achieving its objectives. The course concluded with an original public presentation, namely, a CDG Musicpeda-gogical Recital.
Downloads
References
BONDÍA, J. L. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, jan./abr. 2002.
CORDEIRO, R. J. A. M. Ensino coletivo de violão na UFBA: um estudo sobre fatores de influência do desenvolvimento musical. In: DANTAS, T.; SANTIAGO, D. (org.) Ensino coletivo de instrumentos musicais: contribuições da pesquisa científica. Salvador: EDUFBA, 2017. p. 103-119.
COSENZA, R. M.; GUERRA, L. B. Neurociência e educação: como o cérebro aprende. Porto Alegre: Artmed, 2011.
CRUVINEL, F. M. Prefácio. In: DANTAS, T.; SANTIAGO, D. (org.) Ensino coletivo de instrumentos musicais: contribuições da pesquisa científica. Salvador: EDUFBA, 2017. p. 9-12.
FREDERIKSEN, B. Arnold Jacobs: Song and Wind. USA: WindSong Press Limited, 1996.
GIL, A. C. Métodos e Técnicas de pesquisa social. 6 ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GIRARDI, M.; NUNES, H. de S. Arnold Jacobs e Proposta Musicopedagógica CDG na Formação para Professores de Instrumento de Metal. In: XII Conferência Latino-Americana y IV Panamericana de Educación Musical de ISME, 2019, Universidad Nacional del Nordeste. Anais [...]. Resistencia, 2019. p. 241-249.
GIRARDI, M. Arnold Jacobs à luz da Proposta Musicopedagógica CDG: do ensino individual à aprendizagem coletiva de instrumentos de metal. 2020. 396 p. Tese (Doutorado em Música) - Faculdade de Música, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/33208. Acesso em: 01 maio 2024.
LARROSA, J. Experiência e alteridade em educação. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 19, n. 2, p. 04-27, 2011.
LAVE, J.; WENGER, E. L’apprendimento situato: Dall’osservazione alla partecipazione attiva nei contesti sociali. Tradução Gabriele Lo Iacono. Trento: Erickson, 2006. 85 p. Tradução de: Situated learning: Legitimate peripheral participation.
LEWIN, K. Action Research and Minority Problem. Journal of Social Issues, Omaha, n. 2, p. 34-46, 1946.
MENEZES, C. G. de. Aspectos pertinentes ao desenvolvimento da performance de um professor de música: contribuições da avaliação nível 3 (N3) nos seminários integradores 339 presenciais (SIPs) do PROLICENMUS. 2015. 183 f. Dissertação (Mestrado em Música) - Escola de Música, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2015.
NUNES, H. de S. Recital Musicopedagógico CDG: tempo de histórias contadas e cantadas. In: FERREIRA. G. R. (org.) Educação: Politicas, Estrutura e Organização 11. Ponta Grossa: Atena Editora, 2019. p. 272-287.
NUNES, H. de S. (org.) Modelando Pesquisas Musicopedagógicas. Salvador: EDUFBA, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/33493. Acesso em: 01 maio 2024.
PENNA, M. Construindo o primeiro projeto de pesquisa em Educação Musical. Porto Alegre: Meridional, 2015.
SAMPIERI, R. H.; COLLADO, C. F.; LUCIO, M. P. B. Metodologia de Pesquisa. 5. ed. Porto Alegre: Penso, 2013.
STRINGER, E. T. Action research: A handbook for practitioners. 2. ed. Thousand Oaks: Sage, 1999.
THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. 2 ed. São Paulo: Cortez, 1986.
UFRGS. Manual do Aluno. Porto Alegre: Curso de Licenciatura em Música, Programa Pró-Licenciaturas Fase II – Modalidade a Distância, 2007.
ZUR, I.; HEYER, J. Dispotraining. 2013. Disponível em: https://www.dispotraining.com/inicio.html. Acesso em: 01 maio 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Michele Girardi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant to the journal the right of first publication, whilst simultaneously permitting their work to be licensed under the Creative Commons License Attribution, which allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
2. Contributions in this journal are open access; this means they are based in free use, and non-commercial applications.