The transformations and legacies of the neapolitan pedagogical model: a small reflection based on João Sépe’s treatise

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530409022024e0103

Keywords:

Fedele Fenaroli, João Sépe, harmonia, contraponto, partimento

Abstract

This article explores the evolution of the Neapolitan pedagogical model, focusing on the works of Fedele Fenaroli (versions from 1775 and 1847) and João Sépe (released in 1942). It highlights how the book “Regole musicali per i principianti di cembalo”, released by Fenaroli, witnessed changes in musical thought throughout the 19th century and had similarities with the exercises of harmony and counterpoint, in João Sépe's “Treaty of Harmony”, widely used in music schools in Brazil. To this end, firstly, we compared the format of writing the exercises and discussed the teaching model through instructional basses. Afterwards, we present a comparative model of the four fundamental musical teachings of the partimento notebooks: Rule of the Octave, Cadences, Suspensions and Bass Movements. Furthermore, we present a brief discussion about the forms of modulations that we found in the authors. Finally, we demonstrate how the harmonic realization, transmitted through the basses, gains prominence, highlighting the strength of the chord as a harmonic unit in relation to the contrapuntal passages.

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Author Biographies

Fernando Tavares, University of São Paulo

Fernando Tavares é mestre em Musicologia pela ECA-USP, especialista em Docência no Ensino a Distância pela UFSCar (Universidade Federal de São Carlos) e Licenciado em Música pela Unimes (Universidade Metropolitana de Santos). Atualmente é doutorando do Programa de Pós-graduação em Musicologia da Escola de Comunicação e Artes (PPGMUS-ECA/USP). Como pesquisador, trabalha no LAMUS – EACH/USP (Laboratório de Musicologia) e no LEDEP – EACH/USP (Laboratório de Educação e Desenvolvimento Psicológico). Foi colaborador de importantes revistas para o Contrabaixo como Coverbaixo (na qual atuou como colaborador entre 2005 e 2010), Bass Player Brasil (colaborador e colunista entre 2011 e 2017 e como editor didático entre 2013 e 2017), tendo publicado um número de 243 matérias nestas duas publicações. Tem se apresentado em importantes congressos musicológicos no Brasil e exterior, especialmente divulgando suas pesquisas sobre o processo pedagógico dos partimentos, dos esquemas galantes e da música popular.

Diósnio Machado Neto, Universidade de São Paulo

Professor Livre-Docente II da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (EACH-USP) e professor dos programas de Pós-Graduação em Musicologia da Escola de Comunicações e Artes (ECA) e do Programa de Mudança Social e Participação Política da Escola de Artes, Ciências e Humanidades (EACH) da Universidade de São Paulo. É Pesquisador Produtividade 2 do CNPq. É coordenador do Laboratório de Musicologia (LAMUS-EACH). É membro dos Studys Groups IMS Italian and Ibero American Relationships Study Group (RIIA) e Early Music in the New Word. Integra o Núcleo Caravelas do CESEM da Universidade Nova de Lisboa. Recebeu Menção Honrosa no Prêmio Capes em 2009 pela tese «Administrando a festa: Música e iluminismo no Brasil colonial», transformada em livro em 2013. É membro-fundador da Associação Regional para América Latina e Caribe da International Musicology Society (ARLAC-IMS) e da Associação Brasileira de Musicologia (ABMUS).

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Published

2024-09-19

How to Cite

TAVARES, Fernando; MACHADO NETO, Diósnio. The transformations and legacies of the neapolitan pedagogical model: a small reflection based on João Sépe’s treatise. Orfeu, Florianópolis, v. 9, n. 2, p. e0103, 2024. DOI: 10.5965/2525530409022024e0103. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/25505. Acesso em: 21 nov. 2024.