New objectivity, cultural analysis, and the opposition between ‘artist’ and ‘worker’: a potentially defetishizing methodological contribution
DOI:
https://doi.org/10.5965/2525530410012025e0207Keywords:
music labor, culture, ontology, dialectical materialism, fetishismAbstract
The article presents the problem for understanding the category of labor in the musical field, as represented by dualist ontological conceptions that oppose idea and matter. It argues that such conceptions were responsible for establishing a division between the status of artist and music worker, resulting –under the prevalence of fetishized social relations –in the concealment of the musician's labor. As a way to overcome this impasse, it proposes the Marxist-Engelsian discovery of labor as a foundational category of social being, including Lukács' contribution: through labor, the social being produces a new objectivity. Through the mediation of consciousness, natural matter is organized by labor, giving rise to ontologically new entities and relationships, syntheses between idea and the natural world: objectified ideas. In this way, the inherited contradiction between art and labor is overcome, opening up the possibility of revealing the real and of the praxis of constructing human generality-for-itself.
Downloads
References
ADORNO, Theodor W. O fetichismo na música e a regressão da audição. In: ADORNO, Theodor W. Textos escolhidos. São Paulo: Nova Cultural, 1996. (Coleção Os Pensadores).
ALBUQUERQUE, Elaine Deccache Porto e. Linguagem e experiência: a singularidade do olhar para o contexto da escola a partir das contribuições de Wittgenstein e Bakhtin. 2008. 225f. Tese. (Doutorado em Psicologia) – Pontifícia Universidade Católica, Rio de Janeiro, 2008.
BAKHTIN, Mikhail. A cultura popular na ldade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. São Paulo: Hucitec, 1987.
BURAWOY, Michael. Marxismo sociológico: quatro países, quatro décadas, quatro grandes transformações e uma tradição crítica. 1ª ed. Tradução: Marcelo Cizaurre Guirau, Fernando Rogério Jardim. São Paulo: Alameda, 2014.
BERNAL, J. D. Science in history. v. 1. New York: Cameron, 1954.
BONDS, Mark Evan. Absolute music: the history of an idea. New York: Oxford University Press, 2014.
CARLI, Ranieri. O método em Marx: a verdade e a essência da matéria. Campinas: Papel Social, 2019.
CASTORIADIS, Cornelius. A instituição imaginária da sociedade. Tradução: Guy Reynaud. Revisão: Luiz Roberto Salinas Fortes. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.
CHRISTENSEN, Thomas (Ed.). The Cambridge history of Western music theory. Cambridge, UK: Cambridge UP, 2001.
CUERVO, Luciane. Concepções de musicalidade entre estudantes de música. In: ENCUENTRO DE CIENCIAS COGNITIVAS DE LA MÚSICA, X, 2011, Buenos Aires: Sociedad Argentina para las Ciencias Cognitivas de la Música - SACCOM, 2011.
DAVIES, Stephen. Musical Meaning and Expression. London: Cornell UP, 1994.
DINUŠ, Peter. The Twilight of the Bourgeoisie in Art and Science. Major Trends in the Decline of Capitalist Society. Philosophica Critica, vol. 8, n. 2, pp. 48-73, 2022 [s.l.]
DOR E ESPERANÇA. Compositores: Ademar Bogo e Edgar Kolling. Local: Gravadora, 1985. 1 Fita cassete. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=pIMheGWSL_E&t=50s. Acesso em: 05 jan 2020.
ELIAS, Norbert. Mozart, sociologia de um gênio. Tradução: Sérgio Góes de Paula. Revisão: Renato Janine Ribeiro. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1995.
FIIF – Federação Internacional da Indústria Fonográfica. Global Music Report 2024. 2024. Disponível em: https://globalmusicreport.ifpi.org/. Acesso em: 04 jun 2024. [s.l.: s.n.]
HANSLICK, Eduard. Do Belo Musical. Um contributo para a revisão da estética da arte dos sons. Tradução: Artur Mourão. Covilhã, Portugal: Universidade da Beira Interior, 2011.
HOBSBAWM, Eric. A era das revoluções. Rio de Janeiro: 1977.
JEAN-PHILIPPE Rameau: La Orquesta de Luis XV - Concierto de Jordi Savall. Intérpretes: Le Concert des Nations. Diretor musical: Jordi Savail. [S. l.], 2011. 1 vídeo (1h 48min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=v1ItcF7PWRM. Acesso em: 17 set. 2024.
KANT, Immanuel. Critique of judgement. Oxford University Press, 2007.
KIVY, Peter. Music Alone: Philosophical Reflections on the Purely Musical Experience. London: Cornell UP, 1990.
LE GOFF, Jacques; TRUONG, Nicolas. Uma história do corpo na Idade Média. Tradução: Marcos Flamínio Peres. Revisão: Marcos de Castro. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006.
LESSA, Sérgio. Lukács e a Ontologia: uma introdução. Outubro, São Paulo, n. 5, p. 83-100, 2001.
LESSA, Sérgio. Para compreender a ontologia de Lukács. 4. ed. Maceió: Coletivo Veredas, 2016.
LESSA, Sérgio. Trabalho imaterial. In: PEREIRA, Isabel Brasil; LIMA, Júlio César França. Dicionário da educação profissional em saúde. 2.ed. rev. ampl. Rio de Janeiro: EPSJV, 2008.
LIPPMAN, Edward. The Philosophy & Aesthetics of Music. Lincoln, NE: University of Nebraska Press, 1999.
LUKÁCS, György. Arte e sociedade: escritos estéticos 1932-1967. Organização, apresentação e tradução: Carlos Nelson Coutinho e José Paulo Netto. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2009.
LUKÁCS, Georg. As bases ontológicas do pensamento e da atividade do homem. In: LUKÁCS, Georg. O jovem Marx e outros escritos de filosofia. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2007.
LUKÁCS, Georg. Estetica I – La peculiaridad de lo estetico. Tradução: Manuel Sacristán. Barcelona/México, D.F.: Grijalbo, 1966.
LUKÁCS, Georg. Para a ontologia do ser social. v. 14. Tradução: Sergio Lessa. Revisão: Mariana Andrade. Maceió: Coletivo Veredas, 2018.
MARTINS, Ângela; NEVES, Lúcia. Cultura e transformação social: Gramsci, Thompson e Williams. Campinas: Mercado de Letras, 2021.
MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A ideologia alemã. Crítica da mais recente filosofia alemã em seus representantes Feuerbach, B. Bauer e Stirner, e do socialismo alemão em seus diferentes profetas. Tradução: Rubens Enderle, Nélio Schneider e Luciano Cavini Martorano. São Paulo: Boitempo, 2007.
MARX, Karl. Contribuição à crítica da economia política. Tradução: Florestan Fernandes. São Paulo: Expressão Popular, 2008a.
MARX, Karl. Manuscritos econômico-filosóficos. Tradução: Jesus Ranieri. São Paulo: Boitempo, 2008b.
MARX, Karl. Grundrisse: manuscritos econômicos de 1857-1858: esboços da crítica da economia política. Tradução: Mario Duayer e Nélio Schneider (colaboração de Alice Helga Werner e Rudiger Hoffman). São Paulo: Boitempo; Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 2011a.
MARX, Karl. O 18 de brumário de Luís Bonaparte. Tradução e notas: Nélio Schneider. Prólogo: Herbert Marcuse. São Paulo: Boitempo, 2011b.
MARX, Karl. O capital: crítica da economia política. Livro I – O processo de produção do capital. Tradução: Rubens Enderle. São Paulo: Boitempo, 2013.
MARX, Karl. O capital: crítica da economia política. Livro III – O processo global de produção capitalista. Tradução: Rubens Enderle. São Paulo: Boitempo, 2017.
MARX, Karl. Teses sobre Feuerbach. Lisboa: Editorial “Avante!”; Moscou: Edições Progresso, 1982. Disponível em: https://www.marxists.org/portugues/marx/1845/tesfeuer.htm. Acesso em: 07 ago 2024.
MÉSZÁROS, István. A crise estrutural do capital. Tradução: Raul Francisco Cornejo et al. 2ª ed. rev. ampl. São Paulo: Boitempo, 2011a.
MÉSZÁROS, István. Para além do capital: rumo a uma teoria da transição. Tradução: Paulo César Castanheira e Sérgio Lessa. São Paulo: Boitempo, 2011b.
MITHEN, Steven J. The singing Neanderthals: the origins of music, language, mind, and body. Cambridge, Mass.: Harvard UP, 2006.
NEDER, Álvaro; ROSA, Leandro Montovani da; FERREIRA, Pedro Luiz Fadel; VERAS, Gabriel; RAMOS, Tássio da Rosa; VIEIRA, Leonardo Marques. 'Tocando para as paredes': o trabalho do músico e a pandemia no Rio de Janeiro. In: X ENABET – Encontro Nacional da Associação Brasileira de Etnomusicologia, 2021, Porto Alegre (Remoto). Anais, 2021 [s.l]
PLATÃO. A república. Tradução: Maria Helena da Rocha Pereira. 3ª ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1980.
PRETTEJOHN, Elizabeth. Art for Art's Sake: Aestheticism in Victorian Painting, Literature, and Music. Londres: Yale University Press, 2008.
RAYNOR, Henry. A Social History of Music: From the Middle Ages to Beethoven. New York: Taplinger, 1976.
REQUIÃO, Luciana. Eis aí a Lapa…: processos e relações de trabalho do músico nas casas de shows da Lapa. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal Fluminense. Niterói: UFF, 2008.
REQUIÃO, Luciana. Eis aí a Lapa…: processos e relações de trabalho do músico nas casas de shows da Lapa. 1ª. ed. São Paulo: Annablume, 2010.
SÁNCHEZ VÁZQUEZ, Adolfo. Convite à Estética. Tradução: Gilson Baptista Soares. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999.
SCHOPENHAUER, Arthur. The World as Will and Representation. v. 1. Brattleboro: Echo Point Books & Media, 2021.
SCHROEDER, Sílvia Cordeiro Nassif. O músico: desconstruindo mitos. Revista da ABEM, Porto Alegre, v. 10, p. 109-118, mar. 2004.
SEASHORE, Carl. E. The psychology of musical talent. Boston: Silver, Burdett and Company, 1919.
SCRUTON, Roger. The Aesthetics of Music. New York: Oxford, 1999.
SEATON, Douglass. Ideas and Styles in the Western Musical Tradition. 4th ed. New York: Oxford UP, 2017.
THYSSEN, Fritz. Eu financiei Hitler. Tradução: Érico Veríssimo. Porto Alegre: Livraria do Globo, 1942.
VOTH, Hans-Joachim; FERGUSON, Thomas. Betting on Hitler – The Value of Political Connections in Nazi Germany. The Quarterly Journal of Economics, v. 123, issue 1, p. 101–137, Feb. 2008. DOI: https://doi.org/10.1162/qjec.2008.123.1.101. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/24092003_Betting_on_Hitler-The_Value_of_Political_Connections_in_Nazi_Germany. Acesso em: 12 set 2024.
WALKER, Nicholas. Introduction. In: KANT, Immanuel. Critique of judgement. Oxford: Oxford University Press, 2007.
WILLIAMS, Raymond. Cultura e sociedade: de Coleridge a Orwell. Tradução: Vera Joscelyne. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
WOOD, Ellen Meiksins; FOSTER, John Bellamy (orgs.). Em defesa da história: marxismo e pós-modernismo. Tradução: Ruy Jungmann. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Álvaro Neder

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant to the journal the right of first publication, whilst simultaneously permitting their work to be licensed under the Creative Commons License Attribution, which allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
2. Contributions in this journal are open access; this means they are based in free use, and non-commercial applications.