A curriculum for the cultivation of the professional popular musician: an analysis of Bituca’s proposal – a Brazilian Popular Music School
DOI:
https://doi.org/10.5965/2525530409012024e0202Keywords:
popular music, curriculum, recontextualizing logicsAbstract
The text presents an analysis of the curricular creation logics for the formation of professional popular musicians: Bituca’s proposal (a Brazilian Popular Music University), which presents itself as an alternative to curricula structured by Western classical music – especially those in Higher Education. The following sources were used to gather data: documents produced by the school, semi-structured interviews with coordinators and instructors, and responses from Bituca alumni to an online questionnaire. The theoretical tools of the Legitimation Code Theory allowed both the unveiling of the organizational principles of the curriculum and the understanding of the criticisms directed towards higher music education courses. The results show that Bituca's curricular creation logic seeks to structure a process of cultivating the popular musician through immersion in practice, promoting interaction with renowned masters in full professional activity and with an intentionally selected repertoire: Brazilian popular music. The knowledge selection is flexible, based on the demands of musical practice and the students.
Downloads
References
ALVES, Cléber. Entrevista concedida. 2022.
ARROYO, M. Música popular em um Conservatório de Música. Revista da ABEM. Londrina, V.9, n. 06, p. 69-67, 2001. Disponível em: http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/441 Acesso em 13/03/2023.
BABAYA. Entrevista concedida. 2022.
BERNSTEIN, B. A estruturação do discurso pedagógico: classes, códigos e controle. Vozes: Petrópolis, 1990.
BERTOLA, P. Entrevista concedida. 2022.
BOGDAN, R; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.
BOURDIEU, P. Sociologia. Coleção Grandes Cientistas Sociais. Organização de Renato Ortiz. São Paulo: Ática, 1983.
BITUCA – Universidade de Música Popular, s.d. A escola. Disponível em: https://bituca.org.br/o-que-e/ Acesso em 21/052020.
BITUCA. Projeto para lei de incentivo. Barbacena: Bituca, s.d. (material não publicado).
BITUCA. Edital Turma 2009. Barbacena: Bituca, 2008.
BITUCA. Relatório Bituca de Casa. Barbacena: Bituca, 2021.
BRASIL. Resolução no 2, de 8 de março de 2004. Aprova as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Música e dá outras providências. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/ces0204musica.pdf Acesso em: 20/09/2023.
CARDOSO, Renato de Carvalho. O conhecimento musical na perspectiva da complexidade: possibilidades para a educação musical. Tese (Doutorado em Música) – Instituto de Artes, Universidade Estadual Paulista, São Paulo, 2020.
CURSOS. Bituca. [S.I.; s.d.] Disponível em: https://bituca.org.br/formacoes-e-cursos/ Acesso em 15/12/2022.
EVAN, J. R.; MATHUR, A. The value of online surveys. Internet Research, v. 15, n. 2, p. 195–219, 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1108/10662240510590360 Acesso em 09/10/2020.
FARIAS, A. N.; IMPOLCETTO, F. M.; BENITES, L. C. A análise de dados qualitativos em um estudo sobre educação física escolar: o processo de codificação e categorização. Revista Pensar a Prática, v. 23, 2020. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/57323 Acesso em 13/03/2023.
FIGUEIREDO, N. M. A. Método e metodologia na pesquisa científica. 2ª ed. São Caetano do Sul, São Paulo, Yendis Editora, 2007.
FREIRE, P. Pedagogia da Esperança. São Paulo: Paz e Terra, 2000.
GIROUX, H. Ensino superior, para quê? Educar, Curitiba, n. 37, p. 25-38, maio-ago. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/mv5qmFPfYjnhTLpCHhbTSfc/ Acesso em 29/09/2023.
GREEN, L. How popular musicians learn? A way ahead for Music Education. London: Ashgate, 2001.
GREEN, L. Ensino da música popular em si, para si mesma e para “outra” música: uma pesquisa atual em sala de aula. Revista da ABEM. Londrina, V.20, n. 28, 61-80, 2012. Disponível em: http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/104#:~:text=Isso%20se%20aplica%20n%C3%A3o%20apenas,informal%20em%20sala%20de%20aula. Acesso em 13/03/2023.
MATON, K. Making semantic waves: a key to cumulative knowledge-building. Linguistics and Education, v. 24, n. 1, p. 8-22, 2013. Disponível em: https://legitimationcodetheory.com/wp-content/uploads/2018/06/2013Semantic-wave-packet.pdf Acesso em 21/11/2021.
MATON, K. Knowledge and Knowers: towards a realist sociology of education. Londres: Routledge, 2014.
MATON, K. Para pensar como Bourdieu: completando a “Revolução Mental” com a Teoria dos Códigos de Legitimação. InterMeio: revista do Programa de Pós-Graduação em Educação, Campo Grande, MS, v. 25, n. 49, p. 15 – 36, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/intm/article/view/8948/6029 Acesso em 13/03/2023.
MATON, K.; CHEN, R. T. H. Specialization codes: Knowledge, knowers and student success. In: MARIN, J. R.; MATON, K.; DORAN, Y. J. Accessing academic discourse: Systemic Functional Linguistics and Legitimation Code Theory. Londres e Nova York: Routledge, 2020, p. 35 – 58.
MENEZES, Anco Marcos Silva de; PEREIRA, Marcus Vinícius Medeiros. Oswaldo Amorim: gestos didáticos fundadores e específicos no ensino de baixo elétrico. Revista da ABEM, Londrina, v. 25, n. 39, p. 81 – 101, jul./dez. 2017. Disponível em: em: http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/717 Acesso em 01/01/2023.
MOREIRA, F. Entrevista concedida. 2022.
PEREIRA, M. V. M. Ensino Superior e as Licenciaturas em Música: um retrato do habitus conservatorial nos documentos curriculares. Campo Grande: Editora UFMS, 2013.
PEREIRA, M. V. M. “Mão na Roda”: uma roda de choro didática. Opus, v. 25, n. 2, p. 93 – 131, maio/ago. 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.20504/opus2019b2505 Acesso em 01 de janeiro de 2023.
PEREIRA, M. V. M. Ensino superior em Música, colonialidade e currículos. Revista Brasileira de Educação, v. 25, p. 1 – 24, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/5xrpGmgvKpQ8tfrMgb4cLyt/ Acesso em: 13 de março de 2023.
QUEIROZ, L. R. S. Traços de colonialidade na educação superior em música do Brasil: análises a partir de uma trajetória de epistemicídios musicais e exclusões. Revista da ABEM, Londrina, v. 25, n. 39, p. 132 – 159, 2017. Disponível em: http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/726 Acesso em 13/03/2023.
QUEIROZ, L. R. S. Até quando Brasil? Perspectivas decoloniais para (re)pensar o ensino superior em música. PROA: Revista de Antropologia e Arte, v. 1, n. 10, p. 153 – 199, 2020. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/proa/article/view/17611 Acesso em 13/03/2023.
RICHARDSON, S. Teaching jazz: a study of beliefs and pedagogy using Legitimation Code Theory. Tese (Doutorado em Sociologia e Política Social) – Faculdade de Artes e Ciências Sociais, Universidade de Sydney, Sydney, 2019. Disponível em: https://ses.library.usyd.edu.au/handle/2123/22066 Acesso em 4/04/2022.
RODRIGUES, M. Entrevista concedida. 2022.
ROSA, J. G. Grande Sertão: Veredas. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1994.
SACRISTÁN, J. G. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Tradução de Ernani F. da Fonseca Rosa. 3 ed. Porto Alegre: Penso, 2017.
SANDRONI, C. Uma roda de choro concentrada: reflexões sobre o ensino de músicas populares nas escolas. In: ENCONTRO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, IX, 2000.
SILVA, M. F. G. da; NETO, S. de S.; BENITES, L. C. A capoeira como escola de ofício. Motriz, Rio Claro, v. 15, n. 4, p. 871 – 882, out./dez. 2009. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/3081 Acesso em 01/01/2023.
SILVA, S. Entrevista concedida. 2022.
SILVA, W. M. Escola de música alternativa: sua dinâmica e seus alunos. Revista da ABEM, Porto Alegre, v. 3, p. 51-64, 1996. Disponível em: http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaABEM/index.php/revistaabem/article/view/491 Acesso em 13/03/2023.
STÉVANCE, S.; LACASSE, S. Research-Creation in Music and the Artes – Towards a Collaborative Interdiscipline. New York: Routledge, 2018.
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
XAVIER, E. Entrevista concedida. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Marcus Vinícius Medeiros Pereira, Amanda Martins Barbosa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant to the journal the right of first publication, whilst simultaneously permitting their work to be licensed under the Creative Commons License Attribution, which allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
2. Contributions in this journal are open access; this means they are based in free use, and non-commercial applications.