Música, inclusão e formação docente nas universidades federais brasileiras: reflexões a partir das disciplinas específicas de educação musical especial/inclusiva
DOI:
https://doi.org/10.5965/2525530408012023e0111Keywords:
musical education, special education, inclusion, teacher’s formationAbstract
In July 2015, the Statute for People with Disabilities, Law No. 13,146, was launched in Brazil, which makes it clear that people with disabilities also have the right to learning in all educational areas (BRASIL, 2015). With that in mind, Music Degree Courses also need to adapt to this scenery of demand and train future teachers to meet the diversity of students, consciously and efficiently. Therefore, tracing the disciplines overview and conducting discussions based on the analysis of the curricula, programs, menus and pedagogical projects of the courses, this research aimed to investigate the program proposal of Music Licentiate courses of the Brazilian Federal Universities regarding Musical / Inclusive Education aspects, in order to train music teachers to support the inclusion of students with disabilities and disorders. As a result, it was observed that only 17 of the 35 Federal Universities offer such content, highlighting the need to expand and deepen the disciplines related to Music and Inclusion in the reality of Brazilian Federal Universities. Thereby, having presented an overview of the disciplines and encouraging discussions about the results and data collected, this work may encourage further in-depth research on the theme of musical teacher education and inclusion, in order to contribute to the improvement of discussions and the expansion of such disciplines offering in all Federal Universities.
Keywords: Musical Education. Special Education. Inclusion. Teacher's Formation.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na educação Básica. Brasília: SEESP, 2001.
BRASIL. Lei n.º 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras, e o art. 10 da Lei nº 10.098, de 19 de dezembro de 2000, de 23 de dezembro de 2005. Diário Oficial da União: Brasília, DF, p. 28, 23 dez. 2005. Disponível em: https://legislacao.presidencia.gov.br/atos/?tipo=DEC&numero=5626&ano=2005&ato=b61MTU65UMRpWTdae. Acesso em: 12 out. 2019.
BRASIL. Lei n.º 12.796, de 4 de abril de 2013. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União: Brasília, DF, n. 65, seção 1, p. 1, 5 abr. 2013. Disponível em: https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/30037356/do1-2013-04-05-lei-n-12-796-de-4-de-abril-de-2013-30037348. Acesso em: 13 out. 2019.
BRASIL. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). promulgada em 6 de julho de 2015 / obra coletiva de autoria do Ministério Público do Trabalho, Procuradoria Regional do Trabalho da 17a Região, PCD Legal - Vitória: Procuradoria Regional do Trabalho da 17a Região, 2016.
BRASIL. Lei n.º 13.278, de 2 de maio de 2016. Altera o § 6º do art. 26 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro 1996, que fixa as diretrizes e bases da educação nacional, referente ao ensino da arte. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 2 maio 2016. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/lei/l13278.htm. Acesso em: 12 out. 2019.
BRASIL. Resolução CNE/CEB 2/2016, de 10 de maio de 2016. Define Diretrizes Nacionais para a operacionalização do ensino de Música na Educação Básica. Diário Oficial da União: Brasília, Seção 1, p. 42, 11 maio 2016. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=34011. Acesso em: 30 abr. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. Brasília, DF: SEESSP, 2019. Disponível em: https://abmes.org.br/arquivos/legislacoes/Resolucao-CNE-CEB-002-2019-12-20.pdf. Acesso em 12 de
outubro de 2020.
UNESCO. Declaração Mundial sobre Educação para Todos. Plano de ação para satisfazer as necessidades básicas de aprendizagem. Tailândia: UNESCO, 1990. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000086291_por. Acesso em: 14 nov. 2019.
FINCK, Regina; SOARES, J. Currículo, deficiência e inclusão: um estudo de caso sobre a formação de professores de música In: COLÓQUIO LUSO-BRASILEIRO SOBRE QUESTÕES CURRICULARES: DEBATER O CURRÍCULO E SEUS CAMPOS, 9., 2010, Porto.Anais […]. Porto: CIIE/LIVPSIC, 2010.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4 ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GLAT, R.; PLETSCH, M. D. Diferentes dimensões do processo de inclusão escolar de alunos com necessidades especiais na rede pública do Município do Rio de Janeiro. In: ANACHE, A. A.; OSÓRIO, A. C. N. (org.). Da Educação Especial à Educação na Diversidade: escolarização, práticas e processos. Campo Grande, MS: Editora UFMS, 2010. p. 89-106.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 4. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2000.
HALL, Stuart. Da Diáspora. Identidades e mediações culturais. In: SOVIK, Liv (org.). Belo Horizonte: EdUFMG; Brasília: Representação da UNESCO no Brasil, 2003. Cultura Popular e Identidade. Que “negro” é esse na cultura negra, pp. 335-349.170.
INEP. Censo escolar de 2018. Brasília: MEC, 2019.
GATTI, Bernardete Angelina. A construção da pesquisa em educação no Brasil. Brasília: Plano Editora, 2002.
LOURO, Viviane dos Santos. Desconstruir… Repensar… Incluir... In: LOURO, Viviane (org.). Música e inclusão: múltiplos olhares. São Paulo: Editora Som, 2016. p. 33-47.
LOURO, Viviane dos Santos. Jogos e atividades para a educação musical inclusiva. São Paulo: Editora Som, 2018.
MANTOAN, Maria Teresa Egler. Inclusão escolar: o que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Moderna, 2003.
MARCO, Victor Di. Capacitismo: o mito da capacidade. Belo Horizonte: Letramento, 2020.
MENDES, Enicéia Gonçalves. A radicalização do debate sobre inclusão escolar no Brasil. Revista Brasileira de Educação, v. 11, n. 33, p. 387-405, dez. 2006.
MORAES, Gisele Masotti. Educação Musical inclusiva: aspectos históricos e exemplos práticos. In: LOURO, Viviane (org.). Música e inclusão: múltiplos olhares. São Paulo: Editora Som, 2016. p. 177-195.
PENNA, Maura. Construindo o primeiro projeto de pesquisa em educação e música. Porto Alegre: Sulina, 2015.
RUUD, E. Música e saúde. São Paulo: Summus, 1991.
SASSAKI, Romeu. K. Terminologia sobre a deficiência na era da inclusão. Revista Nacional de Reabilitação, São Paulo. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/211/o/TERMINOLOGIA_SOBRE_DEFICIENCIA_NA_ERA_DA.pdf?1473203540. Acesso em: 14 nov. 2019.
SILVA, Crislany Viana da; ALMEIDA, Cristiane Maria Galdino de. A educação musical inclusiva na escola de educação básica: o que o professor de música precisa saber? In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO INCLUSIVA, 2., 2016, Paraíba.
SCHAMBECK, R. F. Inclusão de alunos com deficiência na sala de aula: tendências de pesquisa e impactos na formação do professor de música. Revista da ABEM, Londrina, v. 24, n. 36, p. 23-35, 2016.
SEKEFF, Maria de Lourdes. Da música: seus usos e recursos. São Paulo: Editora UNESP, 2002.
SUZANO, Cátia. Diálogos entre educação musical e musicoterapia. In: LOURO, Viviane (org.). Música e inclusão: múltiplos olhares. São Paulo: Editora Som, 2016. p. 81-97
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Luana Kalinka Cordeiro Barbosa, Lisbeth Soares
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant to the journal the right of first publication, whilst simultaneously permitting their work to be licensed under the Creative Commons License Attribution, which allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
2. Contributions in this journal are open access; this means they are based in free use, and non-commercial applications.