Deficiência e capacitismo: o ensino e a aprendizagem musical a partir de práticas pedagógicas anticapacitistas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530408022023e0114

Keywords:

disability, ableism, music teaching and learning, anticapacity pedagogical practices

Abstract

This text is part of studies for a doc-torate in progress, whose central theme is the inclusion of students with disabil-ities and disorders in the context of mu-sical teaching and learning. The specific objective of this text is to consider the models of understanding disability and raise discussions about ableism, under-standing it as a form of violence. To meet this purpose, the text was prepared in the form of an essay, under the theoretical contribution of authors in the field such as Débora Diniz, Marivete Gesser, Isabel Maior and Juliana Segalla. In the final sec-tion, some examples of pedagogical prac-tices carried out by one of the authors are presented. It is concluded that in order to think about the development of a mu-sical teaching and learning context with anti-capacitance pedagogical practic-es, it is necessary to be willing to build a transforming pedagogy that is based on flexibility, creativity, respect for diversity, the transformation of consciousness and the fight against everyday violence. We believe that thinking about a music class-room with anti-capacitance pedagogical practices involves, above all, being willing to build a transformative pedagogy that is based on respect for diversity.

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Author Biography

Silvia Garcia Sobreira, Federal University of the State of Rio de Janeiro

Possui graduação em Regência pela UFRJ (1988), Mestrado em Música e Educação pela UNIRIO (2002) e Doutorado em Educação pela UFRJ (2012). É professora do curso de Licenciatura em Música da UNIRIO, também fazendo parte do corpo docente da Pós-Graduação em Música desta universidade. Desde 1992 desenvolve experiências com adultos desafinados. Em 2002 publicou seu primeiro livro (Musimed), fruto de seu mestrado, tendo como tema a desafinação vocal. Em 2003 foi organizadora de um livro (Musimed) sobre a temática do canto escolar. Em 2017, a partir de pesquisa realizada durante pós-doutoramento em Londres, sob a supervisão de Graham Welch, organizou o livro "Se você disser que eu desafino...", financiado pela Society for Education, Music and Psychology Research (SEMPRE), o que possibilitou que a publicação fosse disponibilizada gratuitamente no site do Instituto Villa-Lobos (UNIRIO). Entre maio de 2019 e maio de 2020 esteve em Colaboração Técnica com a UFPB, período no qual foi possível desenvolver estudos junto ao Grupo de Estudos Música Cultura e Educação, coordenado pela professora Dra Maura Penna. Membro do Comitê de Ética em Pesquisa(agosto de 2020), da Câmera de Pesquisa e Conselheira do CONSEPE da UNIRIO (julho de 2021). Email para contato: silvia.sobreira@unirio.br .

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Published

2023-10-25

How to Cite

FAGUNDES, Flávia Maiara Lima; SOBREIRA, Silvia Garcia. Deficiência e capacitismo: o ensino e a aprendizagem musical a partir de práticas pedagógicas anticapacitistas. Orfeu, Florianópolis, v. 8, n. 1, p. e0114, 2023. DOI: 10.5965/2525530408022023e0114. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/23744. Acesso em: 22 nov. 2024.