Tarsila’s mother:Rediscovering the Piano Works of Lydia do Amaral

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530408022023e0106

Keywords:

Lydia do Amaral, Amaralpiano, compositions, unknown composers, women composers

Abstract

This article describes the discovery of a collection of piano manuscripts by composer Lydia do Amaral (1855?-1948), which remained in almost total oblivion until 2017, when they were found by family members inside a trunk at one of the family's farms, close to Capivari (SP). To better understand the value of her works, the article has the following objectives: (1) to conduct a brief biographical survey of the composer, based on interviews with her family members and on a few bibliographical sources that mention her; (2) to situate her pieces within their historical context, also considering the situation and the limits imposed by society on a woman composer in Brazil at that time; (3) to present analyses and descriptions of excerpts from three representative works from the collection. As a result, the article demonstrates the high compositional quality and artistic refinement of Lydia do Amaral’s oeuvre, encouraging other pianists and researchers to explore this collection.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Durval Cesetti, Federal University of Rio Grande do Norte

Durval Cesetti completou seu doutorado, mestrado e bacharelado na McGill University (Canadá). Seu trabalho de pesquisa sobre música brasileira tem gerado a publicação de várias partituras inéditas, disponíveis no site da Escola de Música da UFRN. Seus artigos foram publicados em periódicos como The Musical Times, Per Musi, Latin American Music Review e Musica Hodie. Como camerista, colabora frequentemente com inúmeros músicos de renome internacional e, como solista, apresentou-se com diversas orquestras, sob a regência de maestros como André Muniz, Elena Herrera, Jean-Michaël Lavoie, Juan Paulo Gómez, Kirk Trevor e Linus Lerner. Em 2015, foi bolsista pós-doutoral da CAPES, atuando como Visiting Fellow da McGill University por um ano. Em 2016, realizou sua estreia no Carnegie Hall, a convite da Fundação Ars Activa, e recebeu o título de Professor Visitante Honorário do Conservatório de Música de Tianjin (China).

Nan Qi, Federal University of Rio Grande do Norte

Natural de Tianjin (China), a Profa. Nan Qi completou seu PhD em Educação Musical pela University of Western Ontario (Canadá), seu mestrado pela McGill University (Canadá) e seu bacharelado pelo Conservatório de Música de Tianjin (China). Seus interesses de pesquisa incluem temas como aprendizagem transformadora, cidadania artística, multiculturalismo, imigração e música comunitária. Apresentou seus trabalhos de pesquisa em várias conferências internacionais, em países como Estados Unidos, Irlanda, Brasil e China, e também publicou em periódicos como Per Musi (Brasil), Opus e Action, Criticism and Theory for Music Education. É Secretária de Adjunta de Relações Internacionais da UFRN, membro do conselho editorial da revista Canadian Music Educator e fundadora da rede de pesquisa CReArC (Copenhagen Centre for Research in Artistic Citizenship), que reúne professores de universidades do Quênia, Dinamarca, Suécia, Estados Unidos e Brasil. Tem mais de vinte anos de experiência ensinando piano e também é coordenadora do Coral Infantojuvenil da UFRN.

References

BARROS, Frederico. César Guerra-Peixe e Heitor Villa-Lobos: vanguarda, nacionalismo e nacionalismo de vanguarda. In: Anais do XIV Encontro Regional da ANPUH-RIO. Rio de Janeiro, p. 1-11, 2010.

CAPLIN, William. “Topics and Formal Function: The Case of the Lament”. In: MIRKA, Danuta (ed.), The Oxford Handbook of Topic Theory. Oxford: Oxford University Press, 2014, p. 415-452.

CESETTI, Durval. The narrative of a composer’s biography: some aspects of Szymanowski reception. The Musical Times, v. 150, p. 42-50, Autumn 2009.

CESETTI, Durval. Entrevista de Maria Clara Estanislau do Amaral. Natal, 20 dez. 2022. Entrevista.

CESETTI, Durval. Entrevista de Tarsila (Tarsilinha) do Amaral. Natal, 22 dez. 2022. Entre-vista.

CITRON, Marcia J. “Women and the Lied, 1775-1850”. In BOWERS, Jane; TICK, Judith (ed.), Women making music. Urbana and Chicago: University of Illinois Press, 1986, p. 224-248.

CREPALDE, Neylson J. Villa-Lobos: uma manifestação cultural nacional. Musica Hodie, v. 12, n. 1, p. 232-41, 2012.

FREIRE, Vanda Lima Bellard; PORTELLA, Angela Celis H. Mulheres pianistas e composi-toras, em salões e teatros do Rio de Janeiro (1870-1930). Cuadernos de Música, Artes Visua-les y Artes Escênicas, v. 5, n. 2, p. 61-78, 2010.

KERMAN, Joseph. How we got into analysis, and how to get out. Critical Inquiry, v. 7, n. 2, p. 311-331, 1980.

MOITEIRO, Rita de Cássia. Compositoras brasileiras e o processo de criação musical: uma análise aplicada à musicologia de gênero. Dissertação (Mestrado em Música) - USP, Ribei-rão Preto, 2015.

MOTA, Gisele Pires. Compositoras no Acervo Hermelindo Castello Branco: resgate e divul-gação da biografia e produção cancional de Letícia de Figueiredo e Nênia de Carvalho Fer-nandes. In: Anais do I Simpósio Internacional Música e Crítica. Pelotas (RS), p. 125-32, 2017.

RICE, John A. The morte: a galant voice-leading schema as emblem of lament and composi-tional building-block. Eighteenth-Century Music, v. 12, n. 2, p. 157-181, 2015.

SANTOS, Sônia Duarte. Um diálogo cultural: Tarsila do Amaral. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2012.

SILVA, Lucas Eduardo da. Nacionalismo, neofolclorismo e neoclassicismo em Villa-Lobos: uma estética dos conceitos. Dissertação (Mestrado em Artes) ,- USP, São Paulo, 2011.

SILVA, Dalmo Souza e. Tarsila do Amaral: ensaio sobre “brasilidade”. Extraprensa, ano IX, n. 16, p. 55-60, 2015.

SOUZA LIMA, João de. Moto perpétuo - autobiografia do maestro Souza Lima. São Paulo: Ibrasa, 1982.

VIANA, Janaína Pereira; ARAGÃO, Daniela Pedreira. Abre alas: subversão e inovação em Chiquinha Gonzaga. Monografia (Especialização em Literatura, Estudos Culturais e Outras Linguagens) - Universidade Estadual do Piauí, Teresina, 2015.

VOLPE, Maria Alice. Compositores românticos brasileiros: estudos na Europa. Revista Bra-sileira de Música, v. 21, p. 51-76, 1994-95.

WHITE, Hayden. “The historical text as literary artifact”. In: ROBERTS, Geoffrey (editor), The history and narrative reader. London & New York: Routledge, 2001, p. 221-36.

WHITESELL, Lloyd. Men with a past: music and the “anxiety of influence”. 19th-Century Music, v. 18, n. 2, p. 152-67, 1994.

ZHUO, Melody. The reception of Cécile Chaminade’s music and the idea of the woman composer. Senior Honor Thesis (Bachelor of Music) - University of North Carolina at Chapel Hill, Chapel Hill, 2021.

Published

2023-10-02

How to Cite

CESETTI, Durval; QI, Nan. Tarsila’s mother:Rediscovering the Piano Works of Lydia do Amaral. Orfeu, Florianópolis, v. 8, n. 2, p. e0106, 2023. DOI: 10.5965/2525530408022023e0106. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/23641. Acesso em: 23 nov. 2024.