Capacitism and music: discussions based on the experience report of a student with spasmodic dysphonia in a music degree course at a brazilian public university
DOI:
https://doi.org/10.5965/2525530408012023e0103Keywords:
inclusion, capacitance, higher music education, spasmodic dysphoniaAbstract
Capabilityism is understood as a form of prejudice directed at people with disabilities. The discussion on this topic is relatively new in higher education music courses. Therefore, this article aims to discuss capacitism and inclusion in the context of a Degree in Music course, based on the experience report of the author who has Spasmodic Dysphonia. The discussion was based on the literature found on the subject and the author's personal experience. The results point to how much the discussions about inclusion and ableism still move slowly within higher music education, despite the Laws, internal guidelines and university projects aimed at the inclusion of people with disabilities, disorders and rare syndromes. We hope that this work can contribute to the expansion of the specific bibliography in the area of accessibility, inclusion and ableism, as well as in the training of music teachers in higher education with regard to diversity in the classroom.
Downloads
References
ABL - ACADEMIA BRASILEIRA DE LETRAS. CAPACITISMO. Disponível em: <https://www.academia.org.br/nossa-lingua/nova-palavra/capacitismo> Acesso em: 13 set. 2022.
ARANHA, M. Paradigmas da relação da sociedade com as pessoas com deficiência. Revista do Ministério Público do Trabalho, Ano XI, no. 21, p. 160-173, mar. 2001.
BARCELLOS, Cristina; MEDEIROS, Daniel. Considerações Sobre a Distonia focal e os Fundamentos da Técnica/instrumental ao violão. In: ANAIS DO SIMPÓSIO DE VIOLÃO DA EMBAP, II., 2008, Curitiba – PR Anais eletrônicos [...] Paraná: Curitiba, 2008.p.286. Disponível em: <http://www.embap.pr.gov.br/arquivos/File/simposio/violao2008/pdf/18-daniel_ribeiro.pdf>. Acesso em: 19 set. 2022.
BOCK, Geisa; GESSER, Marivete, MAGNABOSCO, Molise de Bem; Luiz, Karla Garcia. Guia para práticas anticapacitistas na Universidade. Disponível em: <https://educadiversidade.unesp.br/guia-para-praticas-anticapacitistas-na-universidade/>. Acesso 05 set. 2022.
BRASIL, Lei Nº 12.711, DE 29 DE AGOSTO DE 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12711.htm>. Acesso em 16 mar. 2022.
BRASIL, Lei nº 13.146, de 06 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Disponível em:<http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm#:~:text=Art.,Par%C3%A1grafo%20%C3%BAnico>. Acesso em 16 mar. 2022.
BRASIL, Lei nº 13.409, de 28 de dezembro de 2016. Dispõe sobre a reserva de vagas para pessoas com deficiência nos cursos técnico de nível médio e superior das instituições federais de ensino. Disponível em: <https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2016/lei-13409-28-dezembro-2016-784149-publicacaooriginal-151756-pl.html>. Acesso em 16 mar. 2022.
BRASIL. Presidência da República. Decreto N° 6.949, de 25 de agosto de 2009 – Promulga a Convenção Internacional sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência e seu Protocolo facultativo, assinado em Nova York, em 30 de março de 2007.
Organização das Nações Unidas – ONU. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2009/Decreto/D6949.htm – Acesso em 05 set. 2022.
COELHO, Marina Serrato, MACEDO, Evaldo, OLIVEIRA, Marcela Schmidt Braz de, LOBO, Paulo, SOCCOL, Andréa Thomaz, KOERNER, Heloisa Nardi. Arq. Int. Otorrinolaringol. / Intl. Arch. Otorhinolaryngol., São Paulo - Brasil, v.14, n.2, p. 163-166, Abr/Mai/Junho - 2010.
DIAS, A. Por uma genealogia do capacitismo: da eugenia estatal a narrativa capacitista social. Anais do I Simpósio Internacional de Estudos sobre a Deficiência – SEDPcD/Diversitas/USP Legal – São Paulo, junho/2013.
EDUCA IBGE. Pessoas com deficiência. Disponível em: <https://educa.ibge.gov.br/jovens/conhecao-brasil/populacao/20551-pessoasomdeficiencia.html#:~:text=Considerando%20somente%20os%20que%20possuem,corresponde%20a%206%2C7%25%20da> Acesso em: 10 set. 2022.
GARCIA, R.R. Distonia Focal e a Atividade do Instrumentista de Sopro, 2012. Dissertação (Mestrado em Música) - Escola de
Música e Artes Cênicas da Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2012. Disponível em: https://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstream/tde/2711/1/ARTIGO%20FINAL%20-%20Ricardo%20Rosembergue.pdf. Acesso em: 15 set. 2022.
GESSER, Marivete; BLOCK, Pamela; MELLO, Anaahí Guedes de. Estudos da Deficiência: interseccionalidade, anticapacitismo e emancipação social. In: GESSER, Marivete;BÖCK, Geisa Letícia Kempfer; LOPES, Paula Helena (org.). Estudos da Deficiência: anticapacitismo e emancipação social. Curitiba: Editora Crv, 2020.
IBF - INSTITUTO BRASILEIRO DE FLUÊNCIA: Gagueira levada a sério. DISFONIA ESPASMÓDICA. Disponível em: <https://gagueira.org.br/gagueira-diagnosticodiferencial/disfoniaespasmodica> Acesso em: 13 set. 2022.
IBGE. Pesquisa Nacional de Saúde. Disponível em:<https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101748.pdf> Acesso em: 10 set. 2022.
INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da Educação Superior. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais, 2009. Disponível em: https://download.inep.gov.br/download/superior/censo/2009/resumo_tecnico_2009.pdf >. Acesso em: 13 set. 2022.
INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da Educação Superior. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais, 2019. Disponível em: <https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_da_educacao_superior_2019.pdf >. Acesso em: 13 set. 2022.
INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da Educação Superior. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais, 2020. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_da_educacao_superior_2020.pdf>. Acesso em: 13 set. 2022.
INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo Escolar, 2021. Brasília: MEC, 2011. JANUZZI, Paulo. PEREIRA, Maria Dulce. A Face Negra do Brasil Multicultural. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/mre000073.pdf>. Acesso em 10 set. 2022.
PORTAL MEC. PERGUNTAS FREQUENTES. Disponível em:<http://portal.mec.gov.br/cotas/perguntas-frequentes.html> Acesso em: 13 set. 2022.
PORTO JUNIOR, Francisco Gilson. MARINHO, Simeia C. de O. Universidade e Inovação: olhares sobre Propriedade Intelectual e Transferência de Tecnologia. Palmas, TO: Editora EdUFT, 2021.
SARTORATO, Denis. “Tocando com a distonia focal do músico: estratégias de estudo e perspectivas de performance”. In: XXXI Congresso da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Música, 2021, João Pessoa/PB.
SILVA, Otto Marques da. A epopéia ignorada: a pessoa deficiente na história do mundo de ontem e de hoje. São Paulo: CEDAS, 1986.
TEIXEIRA, C. Danças Impossíveis: encenando a deficiência no Brasil. In: Vendramin, C; Blades, H.; Whatley, S; Marsh, K. (org). Trocando, movendo, traduzindo: pensamentos sobre dança e deficiência | Exchanging, moving, translating: thoughts on dance and disability. – Porto Alegre: UFRGS, 2019.
UNICEF. F. Fundo das Nações Unidas para a Infância. Relatório 2021. Disponível em: <https://www.unicef.org/brazil/comunicados-de-imprensa/ha-no-mundoquase-240-milhoes-decriancas-com-deficiencia-revela-analise-do-unicef>. Acesso em: 20 nov. 2021.
VENDRAMIN, C. Repensando mitos contemporâneos: o capacitismo. Simpósio Internacional Repensando Mitos Contemporâneos. UNICAMP: Campinas, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Mayara Barbosa da Silva, Viviane dos Santos Louro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant to the journal the right of first publication, whilst simultaneously permitting their work to be licensed under the Creative Commons License Attribution, which allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
2. Contributions in this journal are open access; this means they are based in free use, and non-commercial applications.