Opening horizons for a musicobiographic perspective: an analytical cut of a research with three music teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530407012022e0112

Keywords:

music teachers, (auto)biographical narratives, musicobiographization

Abstract

This work is an excerpt of a complete research at the master's level that had as its object of study the musicobiographization processes of music teachers from their research carried out in the master's degree. The main objective of the research is to understand how these professionals have been reconfiguring themselves with their research in music-educational practices. The theoretical framework was centered on Paul Ricoeur's theory of the triple mimesis – prefiguration, configuration and refiguration – in time and narrative, used in the research analysis process as well. The approach used was the (auto)biographical research whose source was the Narrative (Auto)Biographic Interview. For this article, an analytical synthesis of the objective research was highlighted, outlining a comprehensive synthesis of the concept of musicobiographization that were presented with emphasis on the research regarding the concept of biographization. Upon completing a survey, I understood three search co-participates engender a reconfigured life-formation. Thus, narrative reflexivity constitutes a potential force that generates impacts on the musician-educational practices of professionals.

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Author Biographies

Haniel Henrique Vieira de Queiroz, University of Brasília

Mestre em Educação Musical UnB, com graduação em Música na mesma instituição. É professor substituto no curso de Licenciatura em Música no Departamento de Música da UnB, professor de trompete na Escola de Música de Brasília e membro do grupo de pesquisa Educação Musical e Autobiografia.

Delmary Vasconcelos de Abreu, University of Brasília

Docente de música da UnB, com doutorado em música pela UFRGS, mestrado em linguagem pela UFMT, graduação em letras pela UNEMAT/UFMT e graduação em música pelo IPA/RS. Possuiu pós-doutorado em educação na linha cultura, escrita e linguagens pela UFPel. É coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Música da UnB e líder do grupo de pesquisa Educação Musical e Autobiografia.

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Published

2022-07-20

How to Cite

QUEIROZ, Haniel Henrique Vieira de; ABREU, Delmary Vasconcelos de. Opening horizons for a musicobiographic perspective: an analytical cut of a research with three music teachers. Orfeu, Florianópolis, v. 7, n. 1, p. e0112, 2022. DOI: 10.5965/2525530407012022e0112. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/21745. Acesso em: 21 dec. 2024.