(Auto)biographical research perspectives for musical education: a metanarrative exercise
DOI:
https://doi.org/10.5965/2525530407012022e0103Keywords:
musical-educational biography, training researchAbstract
This essay article has the goal to reflect about the (auto)biographical research perspective crossed by studies I have been making through a metanarrative exercise over the last years. In this endeavor, I make antithesis among (auto)biographical productions, their theoretical-methodological foundations and recent epistemological ponderings enabled by Xxxxx. Specifically, I go through some foundations on the training research and educational biography, as well as concepts arising from the researches made on these cores and from recent readings that in addition to update the comprehension about the development and scientific research, it substantiates in a powerful epistemological field so we can also think of music as its own senses. Thereby, I crave on advancing in the comprehension about the music place in the research on (auto)biographical and the potency of this last one so that we can think of the human development with and through the music.
Downloads
References
ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. Memoriais de formação: a (re) significação das imagens-lembranças/recordações-referências para a pedagoga em formação. Educação. Porto Alegre, v. 34, n. 2, p. 165-172, 2011.
ABREU, Delmary Vasconcelos de. Tornar-se professor de música na educação básica: um estudo a partir de narrativas de professores. 2011. Tese (Doutorado em Música) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011a.
ABREU, Delmary Vasconcelos de. Compreender a profissionalização de professores de música: contribuições de abordagens biográficas. Opus, Porto Alegre, v. 17, n. 2, p. 141-162, 2011b. Disponível em: https://www.anppom.com.br/revista/index.php/opus/article/view/205. Acesso em: nov. 2021.
ABREU, Delmary Vasconcelos de. Política educacional para o ensino de arte em SINOP: narrativas de professores sobre inserção profissional na área de arte/música. Revista Educação Cultura e Sociedade, v. 1, n. 2, p. 203-218, 2011c.
ABREU, Delmary Vasconcelos de. Narrativas de profissionalização docente em música: uma epistemologia política na perspectiva da Teoria Ator-Rede. Revista da ABEM, Londrina, v. 23, n. 35, p. 125-137, 2015. Disponível em: http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/527.Acesso em: dez. 2021.
ABREU, Delmary Vasconcelos de. História de vida e sua representatividade no campo da educação musical: um estudo com dois Educadores Musicais do Distrito Federal. InterMeio, Campo Grande, v. 23, n. 45, p. 207-227, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/intm/article/view/5080. Acesso em: dez. 2021.
ALMEIDA, Jéssica. Quando em dois somos muitos: histórias de vida dialogadas e a atuação do professor de música na educação básica. 2016. 98f. Dissertação (Mestrado em Educação). Santa Maria, Universidade Federal de Santa Maria, 2016.
ALMEIDA, Jéssica. Biografia músico-educativa: produção de sentidos em meio à teia da vida. 2019. 368f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2019a.
ALMEIDA, Jéssica de. Formação do educador musical: contribuições de uma abordagem (auto)biográfica. Revista Digital do LAV, Santa Maria, v. 12, n. 1, p. 150– 167, 2019b. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/37169. Acesso em: dez. 2021.
ALMEIDA, Jéssica de. Memórias com a música em ambientes informais e religiosos: diálogos com processos formativos. Revista Digital do LAV, Santa Maria – v. 13, n. 1, p. 147 – 168, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/42411. Acesso em: dez. 2021.
ALMEIDA, Jéssica. Formação e experiência: biografia músico-educativa como procedimento de pesquisa e formação. Revista Teias, v. 22, n. 64, p. 102-115, 2021a. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/48697. Acesso em: dez. 2021.
ALMEIDA, Jéssica de. Biografias músico-educativas de licenciandos em música: histórias de vida e seus processos formativos na graduação. Revista da Abem, v. 29, p. 178-198, 2021b. Disponível em: http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaABEM/index.php/revistaabem/article/view/883. Acesso em: nov. 2021.
ALMEIDA, Jéssica de; LOURO, Ana Lúcia. Narrativas de professores de música: entrelaçando vivências com a música e seu ensino e a atuação na educação básica. Revista da Abem, v. 24, n. 37, p. 67-80, 2016. Disponível em: http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/630. Acesso em: nov. 2021.
ALMEIDA, Jéssica; LOURO, Ana Lúcia. O método biográfico e a formação de professores: um recorte do contexto brasileiro. In: VIII Congresso Internacional de Pesquisa (Auto)Biográfica, 2018, São Paulo. Anais [...]. Disponível em: https://viiicipa.biograph.org.br/wp-content/uploads/2019/02/12E1COM_COMP_Je%CC%81ssica-de-Almeida.pdf. Acesso em: nov. 2021.
ALMEIDA, Jéssica de; LOURO, Ana Lúcia. Biografia músico-educativa: aspectos teóricos e metodológicos. Revista da Abem, v. 27, n. 42, p. 94-112, 2019. Disponível em: http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaABEM/index.php/revistaabem/article/view/806. Acesso em: nov. 2021.
BRAGANÇA, Inês F. de Souza. Pesquisaformação narrativa (auto)biográfica: trajetórias e tessituras teórico-metodológicas. In: ABRAHÃO, Maria Helena M. B.; CUNHA, Jorge Luiz da; BÔAS, Lúcia Villas (Orgs.). Pesquisa (auto)biográfica: diálogos epistêmico-metodológicos. Curitiba: CRV, 2018, p. 65-81.
BRAGANÇA, Inês F. de Souza; PRADO, Guilheme do Val T.; ARAÚJO, Mairce da Silva. Sobre pesquisaformação, itinerários e diálogos. Educação Unisinos, 2021. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/22262. Acesso em: nov. 2021.
CRUZ, Pâmela Barroso de Araújo; ALMEIDA, Jéssica. A pesquisa (auto)biográfica no Brasil e suas interfaces com a Educação Musical: um estudo inicial In: XXV Congresso Nacional da Abem, 2021. Anais [...]. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/anais_congresso/v4/papers/801/public/801-3765-1-PB.pdf. Acesso em: abr. 2022.
DELORY-MOMBERGER, Christine. Formação e socialização: os ateliês biográficos de projeto. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 2, p. 359-371, 2006.
DOMINICÉ, Pierre. Learning from our lives: using educational biographies with adults. San Francisco: Jossey-Bass, 2000.
DOMINICÉ, Pierre. O processo de formação e alguns dos seus componentes relacionais. In: NÓVOA, António; FINGER, Mathias (org.) O método (auto) biográfico e a formação. Natal: EDUFRN, 2010a, p. 81-95.
DOMINICÉ, Pierre. A biografia educativa: instrumento de investigação para a educação de adultos. In: NÓVOA, António; FINGER, Mathias (Org.) O método (auto)biográfico e a formação. Natal: EDUFRN, 2010b, p. 143-153.
GONTIJO, Millena Brito Teixeira. O movimento (auto) biográfico no campo de Educação Musical no Brasil: um estudo a partir de teses e dissertações. 2019. 104f. Dissertação (Mestrado em Música) – Universidade de Brasília, Brasília, 2019.
JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. Tradução de José Cláudio e Júlia Ferreira. São Paulo: Cortez, 2004.
JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. Tradução de José Cláudio e Júlia Ferreira. Natal: EDUFRN, 2010a.
JOSSO, Marie-Christine. Da formação do sujeito… Ao sujeito da formação. In: NÓVOA, António; FINGER, Matthias (org.). O método (auto)biográfico e a formação. Natal: EDUFRN, 2010b, p. 59-80.
JOSSO, Marie-Christine. Da formação do sujeito… Ao sujeito da formação. In: NÓVOA, António; FINGER, Matthias (Org.). O método (auto)biográfico e a formação. Natal: EDUFRN, 2010c.
LARROSA, Roger. Tremores: Escritos sobre experiência. Tradução de Cristina Antunes, João Wanderley Geraldi. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016.
MADEIRA, Ana Ester C.; MARQUES, Mônica L.; PEDROLLO, Silani; MATEIRO, Teresa. Pesquisa (auto)biográfica em educação musical: análise da construção do conhecimento em teses e dissertações. In: XXV Congresso Nacional da Abem, 2021. Anais [...]. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/anais_congresso/v4/papers/975/public/975-4019-1-PB.pdf. Acesso em: abr. 2022.
MARQUES, Mônica L.; PEDROLLO, Silani; MADEIRA, Ana Ester C. Neologismos entre a educação musical e a pesquisa (auto)biográfica. In: XXV Congresso Nacional da Abem, 2021. Anais [...]. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/anais_congresso/v4/papers/1016/public/1016-4023-1-PB.pdf. Acesso em: abr. 2022.
MORAIS, Joelson de Sousa; BRAGANÇA, Inês Ferreira de S. Pesquisa formação narrativa (auto)biográfica: da tessitura de fontes aos desafios da interpretação hermenêutica. Educar em Revista, Curitiba, v. 37, p. 1-20, 2021. Disponível em:
https://www.scielo.br/j/er/a/TqzVDqkfbX3hb7HbhB9T3kw/#. Acesso em: nov. 2021.
MOTTA, Thais da Costa; BRAGANÇA, Inês F. de Souza. Pesquisaformação: uma opção teórico-metodológica de abordagem narrativa (auto)biográfica. Artes de dizerfazerdizer saberes da experiência. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, Salvador, v. 4, n. 12, p. 1034-1049, 2019. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/6191. Acesso em: nov. 2021.
NACARATO, Adair Mendes; PASSEGGI, Maria da Conceição. Narrativas autobiográficas produzidas por futuras professoras: representações sobre a matemática escolar. Rev. Ed. PUC-Camp., Campinas, v. 18, n. 3, p. 287-299, 2013. Disponível em: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/reveducacao/article/view/2365. Acesso em: jan. 2022.
PASSEGGI, Maria da Conceição. A dimensão histórica do sujeito no processo educativo. In: II Congresso Brasileiro de História da Educação, 2002, Natal. Anais… Natal: s.l., 2002.
PASSEGGI, Maria da Conceição. A experiência em formação. Educação, Porto Alegre, v. 34, n. 2, p. 147-156, 2011. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8697. Acesso em: jan. 2022.
PASSEGGI, Maria da Conceição. Narrativas da experiência na pesquisaformação: do sujeito epistêmico ao sujeito biográfico. Roteiro, Joaçaba, v. 41, n.1, p. 67-86, 2016. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/9267. Acesso em: jan. 2022.
PASSEGGI, Maria da Conceição. Enfoques narrativos en la invesgiación educativa brasileña. Revista Paradigma, v. XLI, p. 57-79, 2020a. Disponível em: http://revistaparadigma.online/ojs/index.php/paradigma/article/view/929. Acesso em: nov. 2021.
PASSEGGI, María. Reflexividad narrativa: “vida, experiencia vivida y ciencia". Revista de Educación de la Universidad de Málaga, p. 91-109, 2020b.
PASSEGGI, Maria da Conceição. Reflexividade narrativa e poder auto(trans) formador. Revista Práxis Educacional, v. 17, n. 44, p. 1-21, 2021. Disponível em:
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8018. Acesso em: dez. 2021.
PASSEGGI, Maria da Conceição; SOUZA, Elizeu Clementino de. O Movimento (Auto)biográfico no Brasil: esboço de suas configurações no campo educacional. Revista Investigacion Cualitativa, p. 6-26, 2016.
PEDROLLO, Silani; MATEIRO, Teresa; MARQUES, Mônica L.; MADEIRA, Ana Ester C. Pesquisas (auto)biográficas: abordagens metodológicas na produção acadêmica em Educação Musical. In: XXV Congresso Nacional da Abem, 2021. Anais [...]. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/anais_congresso/v4/papers/1040/public/1040-4021-1-PB.pdf. Acesso em: abr. 2022.
PERES, Lúcia Maria Vaz. Narrativas como “retalhos das imagens” (auto)formadoras: matriciamentos em movimento. Atos de Pesquisa em Educação, Blumenau, v. 3, n. 2, p. 309-322, 2008.
PERES, Lúcia Maria Vaz. Narrativas de si como “passeur” de sentido protagonizando a formaçao humana de professores. In: 33º Reunião Anual da ANPED, 2010, Caxambu. Anais… Caxambu, 2010.
PERES, Lúcia Maria Vaz. Movimentos (auto)formadores por entre a pesquisa e a escrita de si. Educação, Porto Alegre, v. 34, n. 2, p. 173-179, 2011.
RÖPKE, Camila B.; MONTI, Ednardo M. G. do. (Auto)biografia e Educação Musical: produção de teses em Educação, História e Música entre os anos de 2015 e 2019. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v. 06, n. 17, p. 207-223, 2021. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/9278/7953. Acesso em: abr. 2022.
TORRES, Maria Cecília de Araújo Rodrigues. Identidades Musicais de Alunas de Pedagogia: músicas, memória e mídia. 2003. 176f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2003.
TORRES, Maria Cecília de Araújo Rodrigues. Entrelaçamentos de lembranças musicais e religiosidade: “quando soube que cantar era rezar duas vezes”. Revista da ABEM, Porto Alegre, v. 11, p. 63-68, 2004. Disponível em: http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/348. Acesso em: nov. 2021.
TORRES, Maria Cecília. Narrativas dos movimentos de uma tese: apresentar as entrevistadas e narrar o narrado. Ouvirouver, Uberlândia, v. 13, n. 2, p. 644-657, 2017. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/ouvirouver/article/ view/38838. Acesso em: nov. 2021.
VIEIRA, Juliana; BRAGANÇA, Inês F. de Souza. Pesquisaformação narrativa (auto) biográfica e a escrita de cartas como modo de dizer-ser. Crítica Educativa, Sorocaba, v. 6, p. 01-17, 2020. Disponível em: https://www.criticaeducativa.ufscar.br/index.php/criticaeducativa/article/view/486. Acesso em: nov. 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Jéssica de Almeida
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant to the journal the right of first publication, whilst simultaneously permitting their work to be licensed under the Creative Commons License Attribution, which allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
2. Contributions in this journal are open access; this means they are based in free use, and non-commercial applications.