The scene staging started from music in the opera Otello, by Verdi-Boito

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530406012021e0028

Keywords:

Opera, Otello, Orchestration, Theory of affects, Doctrine of ethos

Abstract

The present paper aims to investigate points of production of possible scenic senses from the musical orchestration of the opera Otello, to observe the orchestral articulation destined to create theatrical effects and, consequently, to generate poetic raw material to be available to future projects of staging of the mentioned lyrical drama or reflections on it. To do so, the investigation will be carried out with the analysis of the score and the libretto, confronting them with Boito's original staging project and with the doctrine of ethos, the theory of affects and semiotics. The work is justified for some reasons: the shortage of proposals of this nature involving the Verdian work, in particular, Otello, in the Portuguese language; provide the study of music in connection with other arts; and because the study of the relations of the signs that compose the opera, even if coming from different artistic sources, enriches the process of pedagogy of this art.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Eduardo Silva, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Carlos Eduardo da Silva é doutor em Literatura pelo Programa de Pós-graduação homônimo, da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), com bacharelado e mestrado em Artes Cênicas, respectivamente realizados na UFSC e na UFBA; além de licenciado em Música, pela Faculdade Claretiano.

References

ABBIATI, F. Giuseppe Verdi. Milano: Ricordi, v. II, 1963.

ARISTÓTELES. Política. Trad. de Mário da Gama Kury. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 1985.

ARISTÓXENO. Harmonica. In: MACRAN, H. S. (ed.). The Harmonics of Aristoxenus. Oxford: Clarendon Press, 1902, p. 165 – 222.

BARKER, A. Did Aristoxenus Write Musical History? In: HUFFMAN, C. A. (ed.). Aristoxenus of Tarentum: discussion. New Jersey: 2012, v. 17, p. 1 – 28.

BOITO, A. Otello: dramma lirico in 4 atti. Milano: G. Ricordi & C., 1886.

CAGE, J. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=HypmW4Yd7SY. Acesso em: 11 nov. 2020.

CHOCIAY, R. Teoria do Verso. São Paulo: McGraw-Hill do Brasil, 1974.

CREESE, D. Instruments and Empiricism in Aristoxenus’ Elementa Harmonica. In: HUFFMAN, C. A. (ed.). Aristoxenus of Tarentum: discussion. New Jersey: 2012, v. 17, p. 29 – 64.

CONATI, M. Carteggio Verdi-Boito. Parma: Istituto Nazionale di Studi Verdiani, 2015.

FUBINI, M. Piero Metastasio: Opere. Milano: Riccardo Ricciardi Editore, 1968.

GATTI, P. A expressão dos afetos em peças para cravo de François Coupeirin (1668-1733). Universidade Estadual de Campinas – Instituto de Artes.

GBOPERA. Disponível em: https://www.gbopera.it/2018/01/pietro-metastasio-roma-3-gennaio-1698-vienna-12-aprile-1782-a-320-anni-dalla-nascita/. Acesso em: 29 set. 2021.

GUARNERIO, P. E. Manuale de versificazione italiana. Milano: Casa Editrice Dottor Francesco Vallardi, 1893.

HELLER, W. Music in the Barroque. New York: W.W. Norton and Company, 2014.

MATTHESON, J. Das neueröffnete Orchestre. Trad. de Lucia Carpena e Renati Sudhaus (Nov./2000). Hamburgo,1713.

MESSA in scena: Otello. Milano: R. Stabilimento Musicale Ricordi, 1886.

NASCIMENTO, J. P. C.; SILVA, M. G. História e Crítica Musical: da Antiguidade ao Barroco. Batatais: Claretiano, 2016.

NATALI, G. La vita e le opere di Pietro Metastasio. Livorno: Raffaello Giusti Editore, 1923. Opera.it. Disponível em: http://www.operait.org/wp-content/uploads/2013/04/7storiaopera.doc. Acesso em: 11 nov. 2020.

PIANIGIANI, G. Giuseppe Verdi. Otello. Pisa: ETS, 2010.

PLATÃO. A República. Trad. de Carlos Alberto Nunes. 3a. ed. Belém: EDUFPA, 2000.

PLUTARCO. De Musica. In: DUBNER, F (ed.). Plutarchi scripta moralia – Græce et Latine. Paris: Editore Ambrosio Firmin Didot, 1841, v.2, p. 1382 – 1402.

ROCCONI, E. Aristoxenus and Musical Ethos. In: HUFFMAN, C. A. (ed.). Aristoxenus of Tarentum: discussion. New Jersey: 2012, v. 17, p. 91 – 128.

TRAHNDORFF, K. F. E. Ästhetik oder Lehre von Weltanschauung und Kunst. Berlin: Maurer, 1827.

TOMAS, L. Música e Filosofia - Estética Musical. São Paulo: Ed. Irmãos Vitale, 2004.

VIAGRANDE, R. Verdi e Boito “all’arte dell’avvenire”: storia di un’amicizia e di una collaborazione artistica. Milano: Casa Musicale Eco, 2013.

WAGNER, R. Die Kunst und die Revolution. Leipzig: Otto Wigand Verlag, 1849.

WAGNER, R. Das Kunstwerk der Zukunft. Leipzig: Otto Wigand Verlag, 1850.

WEISS, P. L’Opera italiana nel’700. Roma: Astrolabio, 2013.

Published

2021-10-21

How to Cite

SILVA, Carlos Eduardo. The scene staging started from music in the opera Otello, by Verdi-Boito. Orfeu, Florianópolis, v. 6, n. 1, 2021. DOI: 10.5965/2525530406012021e0028. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/20840. Acesso em: 18 may. 2024.