The shaping of musical time in Gravidade Zero, for drum kit and tape

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530408022023e0203

Keywords:

musical time, mixed electroacoustic music, drum kit, rhythmic foundation, audio descriptors

Abstract

This article presents compositional and interpretative aspects of the work Gravidade Zero (2020), for drum set and tape, approaching the musical discourse from two perspectives: the temporal structure layer and the sonic/timbral layer. The work grants great freedom to the drummer to create musical materials that will, in line with the tape, fill in the temporal structure specified in the score. Both layers can be subdivided into musical aspects created by the composer, on the one hand, and aspects derived from the drummer’s performance, on the other. The aim of the work was to turn the rhythmic patterns performed in the drum set (which normally have an accompanying function) into the main element of the musical discourse. The article also presents a discussion on the interpretative strategies adopted by the drummer, highlighting the use of polymetries and polyrhythms. We conclude by presenting some analyses carried out using audio descriptors. By comparing two sections of identical lengths and metric structures, we demonstrate how the use of different sonorities/timbres in the sections helped to generate musical variety, thus fostering the interest of the listener.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cesar Traldi, Federal University of Uberlândia

Graduado em Música (percussão) pela Universidade Estadual de Campinas (2004) , mestrado em Música pela Universidade Estadual de Campinas (2007) , doutorado em Música pela Universidade Estadual de Campinas (2009). É professor do Curso de Música, pesquisador do Núcleo de Música e Tecnologia e orientador no Programa de Pós-graduação (Mestrado) da Universidade Federal de Uberlândia.

Daniel Barreiro, Federal University of Uberlândia

Realizou Pós-Doutorado em Música Eletroacústica na University of Manchester (Inglaterra, 2013-2014) e Pós-Doutorado em Ciência da Computação na USP (2008), ambos com bolsa do CNPq. É Doutor em Composição Musical pela University of Birmingham (Inglaterra, 2003-2007, com bolsa CAPES), Mestre em Comunicação e Semiótica pela PUC/SP (1999-2000, com bolsa FAPESP) e Bacharel em Música - Composição e Regência pela UNESP (1992-1997). 

Renato Schiavetti, Federal University of Uberlândia

Graduado em Educação Musical pela Universidade Federal de São Carlos (2016) e Mestre em Música pela Universidade Federal de Uberlândia (2018). Trabalhou como educador musical no Projeto Guri, Polo Regional São José do Rio Preto, de 2014 a 2018, ministrando aulas no ensino coletivo de percussão, bateria e fundamentos da música. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Produção, Performance e Educação Musical.

References

BARREIRO, Daniel Luís. Abordagens sobre o tempo na música contemporânea. 2000. 166 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Semiótica) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2000. Disponível em: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/5072. Acesso em: 01 jun. 2023.

FERREIRA, Thiago de Souza. Exploração tímbrica na bateria em improvisações livres e composições semi-abertas. 2017. 110 f. Dissertação (Mestrado em Música) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017. Disponível em: http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.468. Acesso em: 01 jun. 2023.

FRIDMAN, Ana Luisa. Conversas com a música não ocidental: da composição do século XX para a formação do músico da atualidade. DAPesquisa, Florianópolis, v. 6, n. 8, p.355-371, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.5965/1808312906082011355. Acesso em: 01 jun. 2023.

GRAVIDADE Zero (2020). Intérpretes: Renato Schiavetti. [S. l.]: Cesar Traldi, 2020. 1 vídeo (5 min.). Disponível em: https://youtu.be/aZdj_v5Y1mM. Acesso em: 01 jun. 2023.

GRISEY, Gérard. Tempus ex machina: a composer’s reflections on musical time. Contemporary Music Review, [s. l.], v. 2, p. 239-275, 1987. Disponível em: https://doi.org/10.1080/07494468708567060. Acesso em: 01 jun. 2023.

LIMA FILHO, Realcino. Ritmos do Brasil. São Paulo: Trama Editorial, 1999.

LOUREIRO, Mauricio et al. Segmentação e extração de descritores de expressividade em sinais musicais monofônicos. In: SEMINÁRIO MÚSICA CIÊNCIA E TECNOLOGIA, 3., 2008, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: ECA/USP, 2008, p. 109-125. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/smct/ojs/index.php/smct/article/view/45. Acesso em: 01 jun. 2023.

MONTEIRO, Adriano Claro; MANZOLLI, Jônatas. Análise computacional de texturas sonoras via mapas de Poincaré. In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM MÚSICA, 21., 2011, Uberlândia. Anais [...]. Uberlândia: Editora da UFU, 2011. p. 1507-1513. Disponível em: https://anppom.org.br/anais/anaiscongresso_anppom_2011/ANAIS_do_CONGRESSO_ANPPON_2011.pdf. Acesso em: 01 jun. 2023.

PAULI, Elvis; PAIVA, Rodrigo Gudin. Polirritmia: conceitos e definições em diferentes contextos musicais. Revista Música Hodie, Goiânia, v. 15, n. 1, p. 87-103, jul./ago. 2015. Disponível em: https://revistas.ufg.br/musica/article/view/39568. Acesso em: 01 jun. 2023.

PIRES, Leandro da Silva. Predição de intensidade sonora percebida (loudness) para áudio espacial. 2019. 365 p. Tese (Doutorado em Engenharia Elétrica) – Escola de Engenharia, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2019. Disponível em: http://hdl.handle.net/1843/30272. Acesso em: 01 jun. 2023.

ROCHA, Christiano. Bateria Brasileira. São Paulo: [s. n.], 2013.

ROSSETTI, Danilo; MANZOLLI, Jônatas. De Montserrat às ressonâncias do piano: uma análise com descritores de áudio. Opus, Campinas, v. 23, n. 3, p. 193-221, dez. 2017. Disponível em: http://doi.org/10.20504/opus2017c2309. Acesso em: 01 jun. 2023.

SIMURRA, Ivan Eiji. Análise musical assistida por descritores de áudio: um estudo de caso da obra Reflexões de Jônatas Manzolli. Música Theorica, Salvador, v. 3, n. 1, p. 33-67, jan./jun. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.52930/mt.v3i1.66. Acesso em: 01 jun. 2023.

Published

2023-06-22

How to Cite

TRALDI, Cesar; BARREIRO, Daniel; SCHIAVETTI, Renato. The shaping of musical time in Gravidade Zero, for drum kit and tape. Orfeu, Florianópolis, v. 8, n. 2, p. e0203, 2023. DOI: 10.5965/2525530408022023e0203. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/20643. Acesso em: 23 nov. 2024.