Supervised internship in music degree courses: discussing collaborative learning for contemporary teacher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530406012021e0025

Keywords:

collaborative learning, teacher training, supervised internship in music, emergency remote teaching

Abstract

This article aims to discuss the training of teachers from experiences developed through supervised internship in music during the period of emergency remote teaching. The theoretical framework was constituted from the following themes: digital technologies and social media, collaborative learning and training for music teaching. The methodology used was action research. The undergraduates were encouraged to develop an internship proposal that culminated in the collaborative production and application of a virtual musical-pedagogical material in at school. Reflections were established on the role of the supervised internship in new contexts and scenarios from the realization and implementation of this material, as well discuss the implications for the professionalization of these undergraduates. The impressions revealed score positively for the collaborative construction of educational proposals based on the identification, elaboration, realization, performance and reflection, being an essential part for the understanding of the formation of music teaching in contemporaneity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Francine Kemmer Cernev, Universidade de Brasília

Doutora e Mestre em Música: Educação Musical - pelo Programa de Pós-Graduação em Música da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professora do Departamento de Música da Universidade de Brasília (UnB) atuando na graduação (presencial e EaD) e mestrado profissional (ProfArtes). Pesquisa sobre os seguintes temas: tecnologias digitais educacionais, formação de professores, aprendizagem colaborativa e motivação para aprender e ensinar música.

References

ABDULLAH, Mohd Hassan; SULONG, Mohd Azam ; RAHIM, Mahayuddin Abdul. Development and Validation of the Music Education Teaching Practice E-Supervision System Using the Google Classroom Application. International Journal of Innovation, Creativity and Change. v. 11, n. 10, p. 102- 116, 2020.

ALLSOPP, David H.; DeMARIE, Darlene; ALVAREZ-McHATTON, Patricia; DOONE, Elizabeth. Bridging the Gap between Theory and Practice: Connecting Courses with Field Experiences. Teacher Education Quarterly, v. 33, n. 1, p. 19-35, 2006.

ALTET, Marguerite. As competências do professor profissional: Entre conhecimentos, esquemas de ação e adaptação, saber analisar. In: PAQUAY, Léopold.;

PERRENOUD, Philippe.; ALTET, Marguerite; CHARLIER, Évelyne (Orgs.). Formando professores profissionais. Quais estratégias? Quais competências? (2a ed.). Porto Alegre, Brasil: Artmed, 2001. (p. 23-35).

BIESTA, Gert. Teaching for the possibility of being taught: World-centred education in an age of learning. English E-Journal of the Philosophy of Education, v. 4, p. 55–69, 2019.

BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Rev. Bras. Educ. [online]. n. 19, p. 20-28. 2002.

BURWELL, Kim. Studio-based instrumental learning. London, UK: Ashgate, 2012.

CERNEV, Francine Kemmer. Aprendizagem musical colaborativa mediada pelas tecnologias digitais: uma perspectiva metodológica para o ensino de música. Revista da Abem, v. 26, n. 40, p. 23-40, jan./jun. 2018.

CERNEV, Francine K. Ensino, Aprendizagem e Formação: o uso das mídias sociais pelos licenciandos de música. In: Conferência Latino-Americana De Educação Musical. Anais... Natal: ISME/ABEM, 2017a.

CERNEV, Francine K. O uso de blogs para Aprendizagem Musical no Ensino Superior: uma proposta de ensino híbrido com alunos da pedagogia. In: Congresso Nacional da Associação Brasileira de Educação Musical, Anais... Manaus: ABEM, 2017b.

CERNEV, Francine K. Aprendizagem musical colaborativa mediada pelas tecnologias digitais: estratégias de aprendizagem e motivação dos alunos. 2015. Tese (Doutorado em Música). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015.

CERNEV, Francine K. Aprendizagem Colaborativa mediada pelas Tecnologias Digitais: um estudo realizado nas aulas de música no contexto da educação básica. Hipertextus Revista Digital (UFPE), v. 10, p. 1-17, 2013.

CREECH, Andrea; GAUNT, Helena. The changing face of individual instrumental tuition: Value, purpose and potential. In McPHERSON, Gary, WELCH, Graham. (Eds). Oxford handbook of music education. Oxford, UK: Oxford University Press, 2012. (p. 694-711).

CURADO SILVA, Kátia A. Epistemologia da Práxis na formação de Professores: perspectiva crítico emancipadora. Revista de ciências humanas, v. 18, n. 2, 2017.

De BRUIN, Leon R. The use of cognitive apprenticeship in the learning and teaching of improvisation: Teacher and student perspectives. Research Studies in Music Education, v. 41, n. 3, p. 261-279, 2019.

GARVEY, Bob; STOKES, Paul MEGGINSON, David. Coaching and mentoring: theory and practice. London, UK: Sage, 2009.

GAULKE, Tamar G. Aprendizagem da docência: um estudo com professores de música da educação básica. Revista da Abem, v. 21, n. 31, p. 91-104, 2013.

GONZALEZ, T., de La RUBIA, M., HINCZ, K.; LOPEZ, M.C.; SUBIRATS, L.; FORT, S. et al. Influence of COVID-19 confinement on students’ performance in higher education. Plos One, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.35542/osf.io/9zuac. Acesso em: 24/05/2021.

HONIGSFELD, Andrea; NORDMEYER, Jon. Teacher Collaboration During a Global Pandemic. An Educational Leadership Special Report, v. 77, p. 47-50, 2020.

JARDIM, Vanessa S.; MARINS, Paulo R. A. Interações Musicais via Webconferências no Curso de Licenciatura em Música a Distância da UnB. Revista da Abem, v. 27, p. 113, 2019.

KEMMIS, Stephen; McTAGGART, Robin. Participatory Action Research: communicative action and the public sphere. In: DENZIN, Norman K.; LINCOLN, Yvonna S. (Eds.). The Sage handbook of qualitative research. (3ed.), 2005. (p. 559-603).

MORAN, José Manuel. Ensino e aprendizagem inovadores com tecnologias audiovisuais e telemáticas. In: MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos, BEHRENS, Marilda. Novas tecnologias e mediação pedagógica. (21 ed.). São Paulo: Papirus, 2013.

MORIN, André. Pesquisa-ação integral e sistêmica: uma antropedagogia renovada. Trad. Michel Thiollent. Rio de Janeiro: DP&A, 2004.

SALES, Thiago; BELTRAME, Juciane A.; BATISTA, Carlos Eduardo F. AVAMUSIC: aplicação web voltada para o ensino de instrumento musical. Brazilian Journal of Development, v. 7, p. 4649-4663, 2021.

SANTANA, Myllene A. J. Contruindo a aprendizagem da docência em Música: um estudo com narrativas de um professor de música do IFB-CSAM. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Música). Universidade de Brasília, 2020.

SHIOZAWA, Priscilla; PROTÁSIO, Nilcéia. O estágio supervisionado na licenciatura em música e o desenvolvimento da autonomia. InterMeio: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação, Campo Grande, MS, v. 23, n. 45, p. 125-144, jan./jun. 2017.

TARDIF, Maurice. A profissionalização do ensino passados trinta anos: dois passos para frente, três para trás. Educação & Sociedade, v. 34, n. 123, p. 551-571, 2013.

TORRES, Patrícia L.; ILARA, Esrom A. F. Aprendizagem colaborativa: teoria e prática. In: TORRES, Patrícia Lupion. (Org.). Complexidade: Redes e Conexões na Produção do Conhecimento. Curitiba: SENARPR, 2014, (p. 61-93).

TORRES, Patrícia L.; LOPES, Jéssica K. P.: CAMARGO, Rafael A. Aprendizagem Colaborativa e Cartografia Cognitiva: formação de professores do programa agrinho com base no pensamento complexo. Revista Docência e Cibercultura, v.5, n.1, p. 272-293, 2021.

VALENTE, José Armando. A sala de aula invertida e a possibilidade do ensino personalizado: uma experiência com a graduação em midialogia. In: BACHIC, Lilian;

MORAN, José Manuel. Metodologias Ativas para uma Educação Inovadora: uma abordagem teórico-prática. Penso Editora Ltda., 2018.

Published

2021-10-21

How to Cite

CERNEV, Francine Kemmer. Supervised internship in music degree courses: discussing collaborative learning for contemporary teacher education. Orfeu, Florianópolis, v. 6, n. 1, 2021. DOI: 10.5965/2525530406012021e0025. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/20407. Acesso em: 21 nov. 2024.