The Equation of Brazilianness in “Alegria, alegria”: An Overview and Formal Aspects

Authors

  • Pedro Henrique Martins Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530406012021e0020

Keywords:

Alegria, alegria, Tropicália, Brasility, Popular Music, Analysis

Abstract

The core of this paper is an analysis of the song “Alegria, alegria” by Caetano Veloso, focusing on formal aspects of a particular depiction of brasility in local commercial radiophonic music during the sixties. We indicate how this song, a proponent in III Festival de Música Popular Brasileira, in 1967, and a kind of first-hour manifest for the aesthetic program of Tropicália, suspends a canonic reading of brasility by means of tensioning the conceptual antithetic pairs archaic/modern and local/universal. To introduce the argument, we go through the details of procedures we have called multidirectioning and juxtaposition, operating through the musical and poetic strata. Based on the presented elements, we highlight, at last, how “Alegria, alegria” engenders, in its very structure, conflicts that inflect the debate of brasility before the global influx of mass culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pedro Henrique Martins, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Doutor em Música pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e autor do livro A Canção Tropicalista (Fino Traço, 2017). Atuou nos núcleos de pesquisa Acervo de Escritores Mineiros (FALE-UFMG) e Projeto República (FAFICH-UFMG).

References

CALIL, Ricardo (org.); TERRA, Renato (org.). Uma Noite em 67: entrevistas completas com os artistas que marcaram a era dos festivais. São Paulo: Planeta, 2013.

CAMPOS, Augusto de. Balanço da Bossa: e outras bossas. 5. ed. São Paulo: Perspectiva, 1993.

CICERO, Antonio. O Tropicalismo e a MPB. In: Finalidades sem fim. São Paulo: Companhia das Letras, 2005. p. 54-72.

DE CARLI, Ana Mery Sehbe. Caetano: ontem e sempre. In: DE CARLI, Ana Mery Sehbe (org.); RAMOS, Flávia Brocchetto (org.). Tropicália: gêneros, identidades, repertórios e linguagens. Caxias do Sul: Educs, 2008.

DUNN, Christopher. Brutality Garden: Tropicalia and the emergence of a Brazilian counterculture. Chapel Hill: University of California Press, 2001.

FAVARETTO, Celso. Tropicália: alegoria, alegria. 4. ed. São Paulo: Ateliê Editorial, 2007.

FREITAS, Sérgio Paulo Ribeiro de. Que acorde ponho aqui?. 2010. 817 p. Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Artes, Campinas, SP. Disponível em: http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/284967.

GUIMARÃES, Valéria. A Passeata Contra a Guitarra e a “Autêntica” Música Brasileira. In: RODRIGUES, Cristina Carneiro; LUCA, Tania Regina de; GUIMARÃES, Valéria (org.). Identidades Brasileiras: composições e recomposições. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2014. p. 145-173. Disponível em: http://books.scielo.org/id/h5jt2/pdf/rodrigues-9788579835155-07.pdf.

LEITE, Carlos Augusto Bonifácio. Figurações da violência na estética tropicalista. O Eixo e a Roda, Belo Horizonte, v. 24, n. 2, p. 105-120, 2015. Disponível em: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/o_eixo_ea_roda/article/view/8567.

MILANI, Vinícius Tadeu. Entre o Som e a Cena: as afinidades tropicalistas na canção de Caetano Veloso e no teatro de José Celso Martinez Corrêa (1966-1968). 2020. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Setor de Ciências Humanas, Universidade Federal do Paraná, Curitiba. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/69566.

MONTEIRO, Walmir dos Santos. “Nada no bolso ou nas mãos”: influências do existencialismo sartreano na contracultura brasileira. 2007. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Severino Sombra, Vassouras. Disponível em: http://www.existencialismo.uerj.br/pdf/disserwalmir.pdf.

NAPOLITANO, Marcos. Tela em Transe: os festivais como polos de criação da MPB In: Seguindo a Canção: engajamento político e indústria cultural na MPB (1959-1969). São Paulo: Versão digital revista pelo autor, 2010. p. 148-182. Disponível em: https://www.academia.edu/3821530/SEGUINDO_A_CANCAO_digital.

OLIVEIRA, Leonardo Davino de. Alegrias, Esperas e Outras Críticas do Sujeito Cancional Censurado. Garrafa, Rio de Janeiro, v. 16, n. 46, p. 23-46, 2018. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/garrafa/article/viewFile/23941/13266.

ORTIZ, Renato. A Moderna Tradição Brasileira: cultura brasileira e indústria cultural. 5.ed. São Paulo: Brasiliense, 1994.

SANDRONI, Carlos. Adeus à MPB. In: CAVALCANTE, Berenice; STARLING, Heloisa. EISENBERG, José (org.). Decantando a República: inventário histórico e político da canção popular moderna brasileira. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2004. p. 24-35.

SCHWARZ, Roberto. Verdade Tropical: um percurso de nosso tempo. In: Martinha versus Lucrécia: ensaios e entrevistas. São Paulo: Companhia das Letras, 2012. p. 52-110.

SCHWARZ, Roberto. Cultura e Política, 1964-1969. In: O Pai de Família: e outros estudos. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

TATIT, Luiz. O Século da Canção. 2. ed. Cotia: Ateliê Editorial, 2008.

TATIT, Luiz. Análise Semiótica Através das Letras. 2. ed. Cotia: Ateliê Editorial, 2002.

VASCONCELOS, Gilberto. Música popular: de olho na fresta. Rio de Janeiro: Graal, 1977.

VELOSO, Caetano. Verdade tropical. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.

Published

2021-10-19

How to Cite

MARTINS, Pedro Henrique. The Equation of Brazilianness in “Alegria, alegria”: An Overview and Formal Aspects. Orfeu, Florianópolis, v. 6, n. 1, 2021. DOI: 10.5965/2525530406012021e0020. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/20084. Acesso em: 18 may. 2024.